دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
کد خبر : 11193
07 اسفند 1400 - 11:43

جنگ تبلیغاتی دشمن و آرایش جنگی ما

در یک دهه اخیر، مخصوصا در طی چند سال گذشته تاکنون، بار‌ها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که جنگ امروز، جنگ روایت‌ هاست مهمترین ابزار و سلاح جنگی در این نبرد روایت‌ها، رسانه و فضای مجازی است که قدرت نفوذ و اثرگذاری آن روز به روز بیشتر از قبل می‌شود.

پایگاه رهنما:

در یک دهه اخیر، مخصوصا در طی چند سال گذشته تاکنون، بار‌ها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که جنگ امروز، جنگ روایت‌هاست. در این جنگ، چگونگی روایت و بازگو کردن یک مسئله برای جامعه، در پذیرش یا عدم پذیرش آن از سوی جامعه هدف تاثیر حیاتی دارد و گاهی یک گزاره دروغ یا ناقص، به دلیل روایت هوشمندانه و بزک شده، خیلی زود از طرف مردمان یک کشور پذیرفته می‌شود و به مرور بر ذهن و رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد، اما یک گزاره واقعی و مبتنی بر حقیقت، به دلیل آنکه به خوبی و به موقع روایت نمی‌شود، برای مردم هم قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد و جا نمی‌افتد و حتی گاهی رسما با مخالفت و طرد مواجه می‌شود.
مهمترین ابزار و سلاح جنگی در این نبرد روایت‌ها، رسانه و فضای مجازی است که قدرت نفوذ و اثرگذاری آن روز به روز بیشتر از قبل می‌شود و حالا دیگر حتی کودکان هم با داشتن یک تب‌لت یا گوشی هوشمند، خواه ناخواه در معرض اخبار و ادعا‌هایی قرار می‌گیرند که حتی بزرگسالان هم گاهی قدرت تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها را ندارند. در کنار فضای مجازی که امروز در قالب وبگاه و پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، روایت‌های گزینشی را به خورد مخاطب می‌دهد، رسانه‌های دیگر مانند رادیو و تلویزیون‌های فرامرزی و بین‌المللی هم از همدیگر سبقت می‌گیرند تا آنچه را که خودشان ساخته و پرداخته کرده‌اند، در قالب‌های اثرگذار به مخاطب ارائه کنند و به این ترتیب، یک جنگ تمام عیار در فضای عمومی جهان با بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه‌ای شکل گرفته است.
نتیجه این جنگ تمام عیار رسانه‌ای، بمباران تبلیغاتی افکار و ضمیر مخاطبان است و در این جریان، آن‌هایی که از قدرت فناوری و هنری بالاتری برخوردارند، بهتر می‌توانند مناطق هدف را بمباران کنند.
حالا سوال اینجاست که جریان خودی برای مغلوب نشدن در این نبرد رسانه‌ای و بمباران بی‌وقفه اطلاعاتی، چه باید بکند و چگونه باید آرایش جنگی بگیرد؟ منظور از جبهه خودی در این بحث، هم مجامع و نهاد‌های رسمی و حاکمیتی هستند که وظیفه تولید محتوا، اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی را برعهده دارند و هم فعالان غیر رسمی فضای مجازی که با دلبستگی به اصول و باور‌های الهی و نیز آرمان‌های انقلابی و دغدغه‌های مردم، به فعالیت در فضا‌های مختلف مجازی مثل توئیتر، اینستاگرام و گروه‌های مختلف پیام‌رسان می‌پردازند.
نخستین اصل برای گرفتن آرایش جنگی درست در این نبرد رسانه‌ای و تبلیغاتی، اطلاع و آگاهی دقیق از وقایع و مسائلی است که قرار است روایت شود. اینکه بدانیم آنچه موضوع بحث است، دقیقا چیست و چه گذشته‌ای دارد، برای برداشتن گام‌های بعدی تاثیر حیاتی دارد. این اطلاع و آگاهی هم عموما از راه مطالعات دقیق و عمیق و کسب اطلاع از منابع دارای اهلیت به دست می‌آید، نه از افراد بی‌اطلاع یا از میان اطلاعات جسته و گریخته و پراکنده.
گام دوم در این نبرد حساس، هماهنگی و وحدت در عملیات است؛ گاهی جبهه انقلاب، یک حرف درست را به چندین بیان متفاوت و بعضا متناقض و در روایتی خسته‌کننده و فرسایشی با یکدیگر به مخاطب عرضه می‌کنند که نتیجه‌ای جز پس زدن آن از سوی مخاطب ندارد. بنابراین، هماهنگی و وحدت در مهندسی پیام و ارائه همزمان آن به جامعه هدف، در خنثی کردن طراحی تبلیغاتی دشمن بسیار مهم است.
گام سوم در این جنگ، توجه به اصل «اقناع» مخاطب است. اینکه حرف ما درست و دقیق باشد و آن را بطور هماهنگ به مخاطبان ارائه کنیم، تنها بخشی از کار است؛ بخش دیگر آن هم که اتفاقا اهمیت کمتری ندارد، قانع کردن مخاطب است و مخاطب هم قانع نمی‌شود، مگر زمانی که اطلاعات و روایت‌ها را به صورت جذاب و هنرمندانه ببیند. این جذابیت در روایت، در کنار روایت صادقانه، دقیق و هماهنگ، به جان مخاطب می‌نشیند و دیگر جایی نمی‌گذارد که جبهه رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن – که نمی‌خواهد سر به تن این مردم باشد – روایت‌های نادرست را با بمباران وسیع و هدفمند، به خورد مخاطب بدهند.
مشکل امروز در جبهه رسانه‌ای و مجازی دلبسته انقلاب، عموما ناهماهنگی با یکدیگر و عدم توجه به فنون و ظرافت‌های جنگ رسانه‌ای است که البته این هم غالبا ناشی از تقید به ارزش‌های اخلاقی برای پرهیز از فریب مخاطب است، اما می‌توان در عین پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انسانی و خودداری از فریب مخاطب – که یک اصل تخلف‌ناپذیر و غیر قابل چشم‌پوشی است –، اما از ظرافت‌های هنری و عملیاتی لازم هم بهره گرفت تا روایت درست و صادقانه یک ماجرا، به دل مخاطب بنشیند و به هدف بخورد و در نهایت، دشمن را در اهدافش ناکام بگذارد.
//////////////////
سواد رسانه
باج افزار چیست؟
باج افزار (Ransomware) نوعی بدافزار است که با دسترسی به سیستم و سپس ایجاد محدودیت در آن از مالک سیستم برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند. برخی از گونه‌های باج‌افزار؛ فایل‌های هارددیسک را به دست می‌گیرند و برخی نیز سیستم را قفل می‌کنند و با نمایش پیام روی نمایشگر از مالک سیستم می‌خواهند مبالغی را برای هکر واریز کند. عملکرد باج‌افزار‌ها شبیه کرم‌ها است و پس از نصب و اجرا در هارددیسک رمزگذاری می‌کنند.
دارونیسم دیجیتال چیست؟
در دنیای دیجیتال هر آنچه در اطراف ماست به سرعت در حال تغییر و به‌روز شدن است. اصطلاح دارونیسم دیجیتال به معنای این است که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای ماندگاری و استمرار باید با سرعت و چابکی، خود را با تحولات و ویژگی‌های عصر دیجیتال هماهنگ کنند. زیرا سرعت، عامل اساسی و تعیین‌کننده برتری شرکت‌ها و سازمان‌هاست.
برندگان و بازندگان عصر دیجیتال چه کسانی هستند؟
در دنیای امروز که فناوری گسترش پیدا کرده و همه فرایند‌ها رو به دیجیتالی شدن گذاشته است، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها باید بدانند تنها راه موفقیت و ماندگاری کسب‌وکارشان این است که از فناوری‌های تحول‌آفرین برای افزایش سود، بهره‌وری و عملکردشان استفاده کنند. بهتر است مدیران سازمان‌ها، دانش لازم در استفاده از فناوری‌های گوناگون برای ایجاد تحول در کسب‌وکارشان را به دست آورند.
عصر دیجیتال و افزایش بهره‌وری
با مکانیزه شدن کسب‌وکار‌ها انسان می‌تواند از وقت خود به بهترین شکل استفاده کند. در سازمان‌ها هم، مدیران با استفاده از ماشین‌های خودکار می‌توانند بر بخش‌های مختلف کسب‌وکار به‌ویژه مسیر تولید، نظارت کنند و فرآیند‌های مختلف در سازمان را کنترل کنند. این کنترل می‌تواند حتی از راه دور و بدون دخالت انسان باشد. اگر این اتفاق در روند کسب‌وکار‌های آینده و سیستم‌های مدیریتی آن‌ها رخ دهد بهره‌وری مدیران تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظرات

میزخبر