پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 مرداد 1400 - 12:05

تحولات افغانستان/ هشدار آمریکا درباره جنگ داخلی و تردید غنی نسبت به زنده بودن رهبر طالبان

آمریکا نسبت به بروز جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد.
کد خبر : 9579

پایگاه رهنما:

به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا اعلام کرد، یکی از نگرانی‌ها درباره افغانستان، سقوط این کشور به ورطه جنگ داخلی است.

وقتی آمریکا در آوریل اعلام کرد که نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند، خشونت‌ها در این کشور با حملات شدید طالبان و به دست گرفتن کنترل بسیاری از مناطق شدت گرفت.

مذاکرات صلح بین دولت کابل و مذاکره کنندگان طالبان که سال گذشته میلادی در قطر آغاز شد، به پیشرفتی نرسید.

در این میان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که چون طالبان، فایده یک راه‌حل قابل مذاکره را دید، در دوحه مشغول گفتگوست.

وی ادامه داد: اگر آنها به دنبال مغایرت با گفته‌های خود باشند، آنگاه از منظر جهانی منزوی می‌شوند. یکی از نگرانی‌های بسیار در این مورد این است که درگیری‌ها در افغانستان به جنگ داخلی تبدیل شود.

پرایس همچنین گفت: انفجار خودروی بمب گذاری شده در پی تیراندازی‌های گسترده در کابل که روز سه شنبه در نزدیکی منطقه سبز رخ داد، باعث کشته شدن سه غیرنظامی و سه مهاجم شد. این حمله تمامی نشانه‌های حملات طالبان را که در هفته‌های اخیر شاهدش بودیم، در خود دارد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز حمله اخیر به نیروهای سازمان ملل را محکوم کرد، نگرانی شدید خود را بابت سطح بالای خشونت در افغانستان در پی اقدامات طالبان ابراز داشت و خواستار کاهش سریع خشونت‌ها شد.

این شورا همچنین از طالبان و دولت کابل خواست تا به صورت معناداری در روند صلحی متعلق به افغان‌ها و با رهبری آنها که جامع و کامل است، شرکت کنند.

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز گفته است، طالبان و دولت کابل از مذاکرات دوحه بسیار دور افتاده‌اند چون شبه‌نظامیان می‌خواهند در هر دولتی در افغانستان قدرت بیشتری داشته باشند.

اکنون که افغانستان در وضعیتی کاملا جنگی به سر می‌برد، روند صلح بی‌نتیجه مانده است، طالبان جنگ را تشدید کرده و به پیشروهایی هم دست یافته‌اند، غنی از زنده نبودن رهبر این گروه (طالبان) سخن به میان می‌آورد و می‌گوید که اگر رهبر طالبان زنده است، باید خود را نشان دهد و به نمایندگان کوچی‌های این کشور نیز برای برپایی جرگه صلح با طالبان اختیار داده است.

در گذشته هم بارها خبر مرگ رهبران گروه طالبان سرخط رسانه‌ها شده است و با به رهبری رسیدن ملاهبت‌الله طالبان هم رسانه‌ها چندین بار خبر مرگ او را مطرح کرده‌اند تا جایی که رئیس‌جمهور افغانستان هم درباره زنده‌بودن رهبر تازه طالبان ابراز تردید می‌کند. این ظن و گمان‌ها در پی‌ آن صورت می‌گیرد که طالبان شش سال پس از مرگ ملا محمد عمر، نخستین رهبر و بنیان‌گذار این گروه، خبر آن را تایید کردند اما در تمام آن مدت پیام‌های تبریک عید او را منتشر می‌کردند

بسیاری از مردم افغانستان بر این باورند که اگر طالبان دعوی رهبری دارند و پیشوای آنان خود را رهبر می‌داند، باید چهره‌اش را به مردم نشان دهد و در رسانه‌ها حضور یابد و به پرسش‌های مردم پاسخ دهد تا همه بدانند که طالب مستقل است و به نیابت از کشورهای خارجی آتش جنگ در افغانستان را روشن نگه نمی‌دارد و برای صلح و ختم جنگ مصمم است

منبع: الوقت

ارسال نظرات