پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 فروردين 1399 - 14:24
یادداشت

آن روی تحرکات اخیر داعش در عراق

قدرت یابی مجدد داعش و تشدید ناامنی در عراق اولاً موضع کاخ سفید را برای توجیه حضور خود در این کشور افزایش می دهد و از سوی دیگر با سرگرم شدن حشدالشعبی به مبارزه با داعش مساله اخراج نیروهای آمریکایی می تواند برای مدتی از متن اهداف گروه های مقاومت و ملت عراق به حاشیه کشیده شود
کد خبر : 6022

پایگاه رهنما:

در وضعیتی که بحران کرونا در سطح جهانی، دامنه‌ای گسترده از تعلیق و فشار روانی و سیاسی را ایجاد کرده است، گروه ترریستی داعش در مرزهای کشور عراق تحرکاتی جدید را آغاز کرده که می‌توان از آن به عنوان عصر جدید کنش سیاسی این گروه یاد کرد. هر چند در ابتدای امر به نظر می‌رسد داعش قصد دارد از بحث بحران کرونا در مقام فرصتی برای احیای مجدد خود بهره بگیرد اما واقعیت این است که در پشت ماجرای احیای این گروه باید فرضیه‌هایی جدید را پی‌گیری کرد.

 

توطئه جدید واشنگتن در عراق

 آمریکایی‌ها در چند وقت اخیر با سر و صدای زیاد تبلیغای تخلیه و عقب نشینی از چند پایگاه کوچک را در کشور عراق اعلام کردند . متعاقباً اعلام شد که هدف تخلیه پایگاهها تجمیع نیروهای نظامی ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در پایگاههای نظامی عین الاسد در استان انبار و حریر ر استان اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق است.

در ادامه این روند تبلیغاتی رسانه‌ها آمریکایی اعلام کردند که آمریکا اهداف تهاجمی در عراق دارد و قصد دارد با افزایش توان نظامی خود در دوپایگاه نظامی عین الاسد و حریر از یک سو خود را از آسیب‌پذیری تهاجمی نجات دهد و از سوی دیگر بتواند مقرهای حشدالشبی را مورد هدف قرار دهد. همچنین، آمریکایی‌ها سامانه‌های دفاع موشکی پتریوت و سی- رامس را در این دو پایگاه نظامی مستقر کردند.

مجموع این رخدادها به گونه‌ای بازنمایی شد که آمریکا رویکردی تهاجمی دارد اما چینش پازل مواضع سیاسی رهبران این کشور در چند سال گذشته نشانگر تلاش برای تداوم حضور نظامی در عراق و تأثیرگذاری بر روند تحولات این کشور مهم در منطقه می باشد که نقش پل ارتباطی محور مقاومت بویژه اتصال زمینی تهران به دمشق را برعهده داشته است. اهمیت قطع این محور ارتباطی به حدی برای کاخ سفید راهبردی است که نیروهای آمریکایی در کوران تلاش محور مقاومت برای نابود کردن داعش در مرز عراق و سوریه، بارها مواضع گروه های مقاومت و ارتش سوریه در البوکمال و منطقه مرزی القائم را بمباران کرد و حتی در شرایط کنونی نیز بیشتر حملات آمریکا به گروه های مقاومت عراقی در این مناطق صورت می گیرد.

به طور حتم قدرت یابی مجدد داعش و تشدید ناامنی در عراق اولاً موضع کاخ سفید را برای توجیه حضور خود در این کشور افزایش می دهد و از سوی دیگر با سرگرم شدن حشدالشعبی به مبارزه با داعش مساله اخراج نیروهای آمریکایی می تواند برای مدتی از متن اهداف گروه های مقاومت و ملت عراق به حاشیه کشیده شود. 

 

آمریکا متهم اصلی احیای مجدد داعش

در سطحی دیگر، در مقطع کنونی در سطح سیاسی کشور عراق غالب نگاها و اتهامات به سوی آمریکایی‌ها کشیده شده و همه‌گان معتقد هستند که واشنگتن پس از شکست‌های پی‌در پی در عرصه معادلات میدانی در جستجوی راهبرد احیای داعش است. در همین زمینه، «قصی الانباری» مسئول دفتر سازمان بدر در استان الانبار از تحرکات جدید آمریکا در نوار مرزی میان عراق و سوریه خبر می‌دهد و اعلام می‌کند در چند روز گذشته گشت‌های آمریکایی در نوار مرزی میان سوریه و عراق فعال شده و در مناطق «البوکمال» سوریه و «ربیعه» عراق حرکت می‌کنند. الانباری خاطرنشان کرد که این تحرکات در راستای تلاش آمریکا برای ایجاد ناامنی در نوار مرزی به اضافه ایجاد فرصت برای فعالیت‌های تروریستی داعش در الانبار است.

همچنین، «مهند العقابی» مدیر دفتر رسانه‌ای حشد شعبی نیز در گفتگو با شبکه خبری المیادین اعلام می‌کند: واشنگتن پس از ارتکاب به جنایت سردار«قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به شدت احساس زیان می‌کند و به نظر می‌رسد این دستورالعمل را به گروه‌های تروریستی داده‌اند تا شروع به فعالیت در میدان عراق کنند.

 

همه به واشنگتن نه می‌گویند

وضعیت میدانی تحوات سیاسی کشور عراق به وضوح نشان‌گر آن است که فضایی به شدت ضدآمریکایی در صحنه سیاست و حکمرانی کشور عراق حاکم شده است. در همین راستا، شاهد هستیم که اکنون اخراج نظامیان آمریکایی حتی به پیش‌شرطی برای نخست‌وزیری تمامی اشخاصی تبدیل شده که برای تشکیل دولت از سوی برهم احمد صالح،رئیس‌جمهور، مکلف می‌شوند. در همین زمینه، سعد السعدی، از رهبران ائتلاف فتح تاکید دارد از مهمترین ماموریت‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف بعد از کسب رای اعتماد، اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج همه نیروهای بیگانه از عراق است. در واقع، مصوبه پارلمان یکی از مهمترین شروطی است که برای اجرای آن از سوی الکاظمی جهت انتخابش به عنوان نخست وزیر جدید ضمانت هایی اخذ شده است.

در حقیقت، اکنون جناح‌های سیاسی عراقی بر این باور هستند که مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی الزام‌آور است و هیچ نخست‌وزیری، چه الکاظمی و یا هر شخص دیگری، نمی‌توانند آن را اجرایی نکنند. این مصوبه برای دولت عراق الزام‌آور است، خصوصاً اینکه از حمایت گسترده مردمی برخوردار است.

 

آمریکا چه می‌خواهد؟

تحرکات مشکوک آمریکا در نوار مرزی دو کشور عراق و سوریه در شرایطی انجام می‌گیرد که پیش‌تر این روسیه و سوریه آمریکا را متهم کرده بودند که به بهانه کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه الرکبان در مرز مشترک سوریه و عراق، برای تروریست‌های این منطقه تجهیزات جنگی ارسال می‌کند. زمانی این ادعای مسکو نزدیک به واقعیت می‌شود که در دو هفته گذشته شاهد هستیم که نیروهای داعش تحرکات خود را در تهاجم به نیروهای نظامی عراقی به شدت افزایش داده‌اند و حتی در چند جبهه تلفاتی را به آن‌ها وارد کرده‌اند. با نظر به این اوصاف، در ارتباط با دلایل آمریکا در احیای مجد حشد الشعبی می‌توان به سه هدف اصلی اشاره کرد:

1- در ابتدای آمریکا آمریکایی‌ها قصد دارند بحران سیاسی و امنیتی در کشور عراق همچنان پابرجا باقی بماند. با نزدیک شدن جناح‌های سیاسی عراقی برای تعیین تکلیف نخست‌وزیر جدید، به نظر می‌رسد واشنگتن نسبت به این امر اطمینان دارد که به زودی از آن‌ها در خواست خواهد شد خاک عراق را ترک کنند. بنابراین، تنها بحرانی که در مقطع فعلی می‌تواند این خواست را به تعویق بندازد می‌توان فعالیت مجدد گروههای تروریستی و در راس آن‌ها داعش باشد.

2- آمریکایی‌ها قصد دارند به بهانه احیای مجدد داعش در کشور عراق برای مدت زمان بیشتر باقی بمانند. بهانه مقابله با داعش آن‌چنان که در گذشته دستاویزی برای این کشور بوده، در مقطع جدید نیز می‌توان به عنوان یک ابزار کاربردی باقی بماند.

3- هدف بزرگ‌تر آمریکا از احیای مجدد داعش، به محدوده‌ای فراتر از عراق ارتباط دارد؛ بدین معنی که واشنگتن در پی آن است با حمایت مجدد از گروههای تروریستی از یک سو، منطقه غرب آسیا همچنان در وضعیت بحران نگه دارد و از سوی دیگر، از این گروهها برای اعمال فشار بر دشمنان و رقبای خود در منطقه بهره بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات