پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 فروردين 1397 - 10:23

تله‌تلگرام براي امنيت ملي و اقتصادي ايران

بحث پیرامون فیلترینگ یا حداقل محدودسازی سرویس تلگرام در فضای حاکمیت سایبری ایران جدی‌تر از هر زمان دیگری است و در این میان جماعتی نشانه‌دار در داخل کشور بدون اشاره به هزینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی این پیام‌رسان خارجی با عصبانیت و پرخاشگری نسبت به آن برخورد کرده و آن را اقدامی «ضد مردمی» از سوی نظام اسلامی تفسیر می‌کنند.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 495
پایگاه رهنما:
بحث پیرامون فیلترینگ یا حداقل محدودسازی سرویس تلگرام در فضای حاکمیت سایبری ایران جدی‌تر از هر زمان دیگری است و در این میان جماعتی نشانه‌دار در داخل کشور بدون اشاره به هزینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی این پیام‌رسان خارجی با عصبانیت و پرخاشگری نسبت به آن برخورد کرده و آن را اقدامی «ضد مردمی» از سوی نظام اسلامی تفسیر می‌کنند.
مسدود‌سازی احتمالی تلگرام علاوه بر ناراحتی برخی از جریانات سیاسی در داخل کشور، اعتراض توأم با عصبانیت طیف‌های اپوزیسیون از «نایاک» گرفته تا اندیشکده‌های منتسب به جمهوری خواهان همچون «fdd» را با خود به همراه داشته است.
در حالی که یک جریان سیاسی نشانه‌دار همگام با اپوزیسیون‌های خارج‌نشین پروژه‌ای واحد مبنی بر «مسدودسازی تلگرام = نادیده‌گرفتن منافع جامعه ایرانی» را برای دو قطبی‌سازی مردم با حاکمیت دنبال می‌کنند که رویکرد جدید تلگرام یک تهدید جدی علیه منافع اقتصادی و امنیتی مردم ایران است.
پاول دورف مؤسس و مالک شرکت تلگرام می‌گوید، تلگرام را با استفاده از تکنولوژی «بلاک چین» غیرقابل فیلتر کرده که چنین تصمیمی به این معناست، چنانچه اغتشاشاتی شبیه آنچه در دی‌ماه سال‌گذشته یا در خیابان پاسداران تهران روی داد، مسئولان امنیتی و انتظامی کشور نمی‌تواند با شبکه‌سازی و اردوکشی‌های خیابانی که به واسطه تلگرام مسبوق به سابقه بوده با آن مقابله کنند!
جنگ آشکاری که پاول دورف علیه امنیت ملی ایران و سیاست‌های امنیت کشور به راه انداخته در حالی است که اقدام دیگر وی مبنی بر راه‌اندازی «ارز دیجیتالی» رمزنگاری با اسم فارسی ایرانی گرام (GRAM) که تهدیدی علیه اقتصاد کشور است نیز بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین می‌باشد.

به این معنا که افراد به‌واسطه ارز دیجیتال، می‌توانند پول خود را از طریق تلگرام و بدون هیچ کنترل و مشخصاتی، انتقال دهند با این توضیح که در این فرآیند پول با مشخصات فرد منتقل نمی‌شود و تنها با یک کد، بدون هیچ ضابطه و نظارتی، به‌صورت غیرقابل ردیابی انتقال داده می‌شود.
نمونه بارز چنین مسئله‌ای بیت‌کوین نیز یکی از معروف‌ترین برنامه‌هایی است که از سیستم‌عامل بلاک‌چین استفاده می‌کند و بدون نظارت مبالغ هنگفتی را در کشور‌ها جا‌به‌جا می‌کند.
دور زدن سیستم اقتصادی دولت‌ها مهم‌ترین هدف تلگرام از راه‌اندازی ارز دیجیتال است که طی آن نه تنها مجاری رسمی و قانونی نظیر دولت و بانک‌ها طرد شده بلکه زمینه خروج لجام‌گسیخته، شدید و آنی ارز از کشور را به‌دنبال خواهد داشت، آن هم در شرایطی که کشور در شرایط تحریمی امروز به ارز و دلار نیاز مبرمی دارد و شکل‌گیری چنین وضعیتی به معنای به بن‌بست رسیدن اقتصاد ایران می‌باشد.
مهم‌تر اینکه پولشویی و گردش مالی بدون ضابطه اینچنینی زمینه را برای فعالیت‌های مالی عوامل گروه‌های تروریستی در داخل کشور نیز فراهم می‌کند.
فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی نیز با تأکید براینکه، رئیس‌جمهور خواسته است کشور باید از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی خارج شود، گفت: «تلگرام به صورت رسمی اعلام کرد با ارز مجازی، به عنوان یک سکوی اقتصادی استفاده خواهد شد. روش تلگرام تضعیف پول ملی ایران است. هر میزان پول تلگرام که در کشور مصرف شود، معادل آن پول از کشور خارج خواهد شد. تلگرام ۵۰ میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کرد.»
حال دولت علاوه بر مرجعیت‌زدایی از تلگرام با بکارگیری ابزار‌های داخلی، باید با استناد به یک قاعده حقوق بین‌الملل مبنی بر نقض حق حاکمیت و امنیت ملی خود از مدیران تلگرام به مراجع حقوقی بین‌المللی اقامه دعوا کرده و خواستار پرداخت غرامت و برخورد با صاحبان این پیام‌رسان شود.

اميرعباس رسوليامیر عباس

ارسال نظرات