پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 خرداد 1397 - 12:02

رونق کسب و کار در فضاي مجازي

افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و رشد روزافزون تعداد کاربران آن‌ها تهدید‌ها و فرصت‌های متفاوتی را پدید آورده است. یکی از فرصت‌هایی که این روز‌ها مورد توجه بسیاری از کاربران و کارآفرینان قرار گرفته است راهاندازی کسب و کار‌های مجازی است.
نویسنده :
زينب شاهيني
کد خبر : 778

پایگاه رهنما : 

افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان مردم و رشد روزافزون تعداد کاربران آن‌ها تهدید‌ها و فرصت‌های متفاوتی را پدید آورده است. یکی از فرصت‌هایی که این روز‌ها مورد توجه بسیاری از کاربران و کارآفرینان قرار گرفته است راهاندازی کسب و کار‌های مجازی است. گروه‌های مختلفی میتوانند از طریق فضای مجازی به کسب و کار بپردازند. دانشجویان، خانهداران، دانشآموزان و نوجوانان، کارمندانی که به دنبال کار پاره وقت برای پوشش هزینه‌های زندگی هستند، معلمان و مدرسان، افراد جویای کار در منزل و همهی کسانی که به کسب درآمد از اینترنت علاقهمند هستند.
استقبال گسترده افراد از فضای مجازی به دلیل مزیت-های متعددی است که در این بستر برای کارآفرینان مهیا میشود. از مزایای مهم کسب و کار‌های آنلاین، امکان راه اندازی آن با هزینه‌ای بسیار کمتر از کسب و کار‌های سنتی است. در این روش شما میتوانید حتی با سرمایه‌ی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان، کسب و کارآنلاین خود را راه اندازی کنید. بر خلاف کسب و کار‌های سنتی که نیاز به حضور فیزیکی دارند، شما میتوانید کسب و کار آنلاین خود را از هر نقطه دنیا مدیریت کنید. از دیگر مزایای این روش، امکان ارائه‌ی خدمات به همه‌ی افراد فارغ از موقعیت مکانیشان است. شما محدود به منطقه خاصی نیستید و می‌توانید محصول و خدمات خود را به کل شهر، کشور و یا حتی دنیا ارائه دهید. همچنین با کسب و کار آنلاین می‌توانید بدون وقفه و ۲۴ ساعته در دسترس باشید. از طریق کسب و کار آنلاین، می‌توانید در لحظه و بصورت آنی به مشتریان خود پاسخ دهید که این منجر به اعتماد و انگیزه بیشتر مشتری می‌شود. با کسب و کار آنلاین میتوانید تمام کار‌های خود را بصورت دیجیتال انجام دهید و درگیر کاغذ بازی‌های رایج در فضای حقیقی نشوید. شما می‌توانید مشتریان کسب و کار آنلاین خود را بصورت مستمر پیگیری کنید که این باعث افزایش رضایتمندی مشتریان میشود. به عنوان مدیر کسب و کار آنلاین، میتوانید به سادگی بر روی کل پروسه ارائه کالا یا خدمات نظارت مستقیم داشته باشید و به راحتی گزارش‌های دقیق از عملکرد آن را دریافت کنید. در مقایسه با فعالیت‌های تجاری سنتی، در کسب و کار‌های آنلاین مارکتینگ و جذب مشتری به مراتب با هزینه کمتری انجام میشود. ارائه خدمات در حجم انبوه مزیت دیگری است که با استفاده از بستر وب، می‌توانید خدمات خود را بصورت همزمان به هزاران نفر ارائه دهید. همچنین توسعه کسب و کار در فضای مجازی بسیار آسانتر و کم هزینهتر از فضای حقیقی است. در کسب و کار‌های اینترنتی با چند کلیک می‌توانید بخش جدیدی را به فروشگاه خودتان اضافه کنید و به راحتی آن را توسعه و گسترش دهید.
یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از اینترنت، فروش کالای فیزیکی است. فروش اینترنتی کالا به دو دسته تقسیم میشود: ۱-کالا‌های ساخت خودمان. ۲-کالا‌های ساخت دیگران. شما هم میتوانید کالا‌هایی که خودتان قادر به تولیدشان هستید را بفروش برسانید و هم بصورت خرده فروشی انواع کالا‌های مختلف تولید شده دیگران را بفروش برسانید. صنایع دستی و هنری، گل و گیاه، دسر، مواد خوراکی و...، کلکسیون‌های خانگی، تابلو نقاشی و هر محصول دیگری که در تولید آن تخصص و مهارت دارید میتواند موضوع کسب و کار اینترنتی شما قرار بگیرد. همچنین میتوانید این محصولات را از تولیدکنندگان تهیه کنید و شما نقش توزیع کننده کالا و رساندن آن به دست مشتری را در شبکه‌های مجازی ایفا کنید.
علاوه بر کالا‌های فیزیکی، می‌توانید به فروش کالا‌های دیجیتال یا به عبارتی دارایی‌های معنوی هم بپردازید. مانند محتوای آموزشی در حوزه‌های مختلف و یا محتوای تحلیلی و اطلاعاتی. از مزیت‌های بزرگ فروش کالای دیجیتال میتوان به عدم نیاز به انبارداری و ارسال، فروش به تعداد نامحدود و ارائهی لحظه‌ای محصول اشاره کرد. اگر در زمینه‌ای تخصص دارید و علاقمند به آموزش آن به دیگران هستید، میتوانید با تولید محتوای دیجیتال نظیر، ویدئو، کتاب الکترونیک و کتاب صوتی محصول آموزشی خود را به دیگران عرضه کنید.
تقریبا تمام محصولاتی که در دنیا تولید می‌شوند قابلیت فروش آنلاین را دارند. با توجه به استقبال روز افزون از سرویس‌های خرید اینترنتی و مناسب‌تر شدن بستر‌های آن، فرصت بسیار مناسبی برای علاقمندان به حوزه‌ی فروش آنلاین به وجود آمده. کشور ما، ایران، با وجود پتاسیل‌های فراوان، خلا‌های بسیار زیادی در این حیطه دارد که شما میتوانید با شناسایی آنها، در حین رفع نیاز مردم و کمک به اقتصاد کشور، درآمد‌های بسیار بالا داشته باشید.

ارسال نظرات