دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
22 مرداد 1402 - 09:00

روزی که حزب الله، اسرائیل را بیچاره کرد

آنچه درجنگ ۳۳ اتفاق افتاد سلسله پیروزی را برای مقاومت رقم زد
کد خبر : 14885

پایگاه رهنما:

جنگ 33 ‌روزه با حمله رژیم‌صهیونیستی که ششمین ارتش بزرگ جهان با بیش از 30 هزار نظامی را در اختیار داشت،  در12 ژوئیه 2006 ( 21 تیر 1385) به لبنان آغاز و بعد از 33 روز در 23 مرداد 1385با صدور قطعنامه1701 شورای امنیت آنهم با درخواست حامیان رژیم صهیونیستی و نه حزب الله  به پایان رسید. نزد اصحاب رسانه و تحلیلگران، این جنگ به نام «جنگ 33 ‌روزه»، «جنگ تموز» و «جنگ ششم» معروف شد و نزد رژیم‌صهیونیستی به «جنگ دوم» معروف گردید . روز 23 مرداد در تقویم شمسی ایران از سال 1387 به  پاس مقاومت پیروزمندانه حزب الله و مردم لبنان به  «روز مقاومت اسلامی» بر رژیم صهیونیستی  نامگذاری شده است.

       آنچه در این جنگ اتفاق افتاد و سلسله پیروزی را برای مقاومت رقم زد ، عبارتند از ؛

1-   این جنگ دومین موفقیت بزرگ حزب‌الله بعد از اخراج صهیونیست‌ها در سال 2000 (خرداد سال 1379) از جنوب لبنان و دومین تجربه ناکامی راهبردی اسرائیل بعد از اخراج از جنوب لبنان محسوب می‌شود.

2-   این جنگ در واقع محصول توطئه‌ای با یک «نقشه جامع» از ‌پیش‌طراحی‌شده از سوی سه کشور غربی آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم‌صهیونیستی با معاونت کشور‌های عربی مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان بود و یکی از بزرگ‌ترین محاسبات تاریخی بود که ائتلاف غربی- عبری - عربی مرتکب شدند. اما با اقدام پیش‌دستانه حزب‌الله، همان هفته اول، ارتش صهیونیستی که به ناتوانی در جنگیدن با حزب‌الله پی برد، ولی به اصرار آمریکایی‌ها مجبور شد سه هفته دیگر جنگ را ادامه دهد، در نهایت اراده حزب الله، آمریکا را نیز تسلیم کرد و در جنگ اراده ها این جریان مقاومت بود که پوزه دشمن صهیونیستی و قدرت های غربی و کشورهای مرتجع عربی را به خاک مالید.

3-   در ابتدای جنگ، وزیر خارجه وقت آمریکا(کاندولیزا رایس) این جنگ را «درد زایمان خاورمیانه » نامید که قرار بود خاورمیانه جدیدی را (بدون حزب‌الله و حماس) که در آن از نیرو‌های مخالف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی دیگر خبری نخواهد بود، متولد کند. جرج بوش این جنگ را بخشی از جنگ با تروریسم نامیده بود، اروپا جنگ را جنگی دفاعی خوانده بود و با قطعیت از پیروزی سخن می‌گفتند و آن را آخرین نبرد برای تعیین تکلیف حزب‌الله و تغییر معادلات توصیف کرده بودند.

4-   در مقابل مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در روز دهم جنگ، در پیامی که توسط شهید حاج قاسم سلیمانی برای دبیرکل حزب‌الله فرستاد، از قطعیت پیروزی مقاومت خبر داده بودند. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص گفت : «امام خامنه‌ای در هفته نخست جنگ 33روزه برای من پیام فرستادند و فرمودند حزب‌الله در این جنگ پیروز می‌شود و ما به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌شویم.

5- شهید حاج قاسم سلیمانی نقش معنویت در پیروزی حزب‌الله را چنین بیان می‌کند: هنگامی که در تجهیزات جنگی و مسائل نظامی غلبه‌ی ظاهری با رژیم صهیونیستی بود و ظاهراً هیچ امیدی به شکست دشمن نبود، در ملاقاتی با فرمانده کل قوا، این مسأله مطرح شد، اما ایشان با اطمینان گفتند در جنگ پیروز می‌شوید و فرمودند: «به رزمندگان بگویید دعای جوشن صغیر بخوانند.»

6- جنگ33 روزه تبدیل  به یک مقطعی تاریخی شد و تاریخ تحولات منطقه را به دو مقطع پیش و پس از خود تقسیم کرد. و تمام تحلیل‌گران واقع‌بین در تحلیل‌های خود به این موضوع صراحتا  یا به کنایه اشاره می‌کردند که  از این مقطع، اسرائیلِ بعد از جنگ، به یک بازیگرِ شکست‌خورده‌ی منفعلِ افتاده در روند فرسایش تبدیل شده است ؛ و در مقابل، حزب‌اللهِ پس از جنگ مورد تحسین ملت‌ها قرار گرفته است ، و ملت ۴میلیونی لبنان در سایه اعتبار و عزتی که حزب‌الله برای آن‌ها خلق کرده است ، می‌توانند خود را در کانون توجهات300میلیون عرب و حدود6/1میلیارد مسلمان ببیند و رهبر آن در صدر شخصیت‌های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

7-   آثار و نتایج جنگ به دو طرفی که مستقیم درگیر جنگ بودند(حزب‌الله و اسرائیل) محدود نمی‌شد بلکه این جنگ در واقع به‌دلیل جبهه ای بودن، شکلی از نبرد راهبردی بین دو جبهه مقاومت با محوریت ایران و جبهه استکبار با محوریت آمریکا به خود گرفته بود. این جنگ مصداقی از قدرت موفقیت تفکر راهبردی مقاومت بود که شکستی تاریخی برای تفکر راهبردی ائتلاف غربی- عبری-  عربی به شمار می‌رود.

8-   از مهم‌ترین پیامد‌های این جنگ، اذعان صهیونیست‌ها به این موضوع است که شکست حزب‌الله از طریق جنگ و رویارویی مستقیم ممکن نخواهد شد و جنگ با ایران هم فایده‌ای ندارد. این یعنی تحقق پیشگویی بن گوریون، نخستین نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که گفته بود: اسرائیل گام به گام در حال از دست دادن مواضع و نزدیک شدن به سرنوشت نهایی خود است.

اما ظاهرا با گذشت 19 سال از جنگ 33 روزه و آن شکست فضاحت بار صهیونیست ها، سران سبک مغز صهیونیست هنوز از آن شکست تاریخی عبرت نگرفته و در اوضاع آشفته داخلی سرزمین‌های اشغالی و ناکامی در طرح‌های منطقه‌ای، به دنبال برخی تحرکات احمقانه در مرزهای لبنان هستند که با واکنش به موقع حزب الله مواجه شده اند و حزب‌الله با هوشمندی تمام و رصد اوضاع به اقدامات پیش‌دستانه دست زده است و موجب نگرانی صهیونیست ها شده است تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های مختلفی از برپایی چند چادر توسط حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی با این رژیم، به شدت نگران است.

نگرانی صهیونیست‌ها از مرزهای شمالی همزمان با آشفتگی در تل آویو تا بدان حد زیاد است که شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است که هر لحظه احتمال وقوع بحران امنیت در طول مرز شمالی (فلسطین اشغالی) وجود دارد.

از نگاه کارشناسان این شبکه صهیونیستی، حزب‌الله به‌دنبال استفاده از نقطه‌ضعف بسیار بزرگی است که در رژیم اسرائیل پدیدار گشته است و آن را فرصت مناسبی برای وارد کردن ضربه زیان‌آور می‌داند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز عاشورا نیز اسرائیل را تهدید کرد که در صورت ماجراجویی ، واکنشی قاطع دریافت خواهد کرد.واکنشی که از نگاه کارشناسان بسیار بزرگتر از جنگ 33 روزه 2006 خواهد بود و نابودی این رژیم را برای همیشه رقم خواهد زد.  

ارسال نظرات