پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 شهريور 1401 - 13:49

فرار به جلو رژیم صهیونیستی با اعتراف به قتل ابوعاقله

رژیم صهیونیستی که در ماجرای قتل خبرنگار الجزیره خود را از هر گونه اتهامی مبرا می‌دانست و فلسطینی‌ها را مقصر اصلی این جنایت معرفی می‌کرد اما سرانجام پس از چهارماه انکار اعتراف کرد که شیرین ابوعاقله به ضرب گلوله نظامیان این رژیم کشته شد
کد خبر : 12594

پایگاه رهنما:

پس از چند ماه تحقیقات نمایشی توسط ارتش صهیونیستی درباره قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره که توسط نظامیان صهیونیستی به قتل رسیده بود بالاخره مقامات این رژیم از سر ناچاری مسئولیت ارتکاب این جنایت را برعهده گرفتند.

ارتش صهیونیستی دوشنبه شب در بیانیه‌ای به قتل ابوعاقله اعتراف کرد اما مدعی شد که امکان مشخص کردن دقیق عاملان این جنایت وجود نداشته و در صورت وقوع توسط نظامیان اسرائیلی این کار به «اشتباه» صورت گرفته باشد. ارتش رژیم صهیونیستی که از زمان به شهادت رسیدن شیرین ابوعاقله تحت فشار شدید رسانه‌ای و افکار عمومی قرار دارد، درعین حال ادعا کر، همین تحقیقات برای گشودن پرونده جنایی در پلیس نظامی اسرائیل در رابطه با قتل ابوعاقله کافی است.

 این اعتراف درحالی است که از همان ابتدا بر همگان اثبات شده بود که ابوعاقله توسط نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و فقط اسرائیل و آمریکا منکر قضیه بودند. اعتراف رژیم صهیونیستی به ارتکاب این جنایت درحالی است که پیشتر همه مقامات این رژیم مدعی بودند که ابوعاقله در جریان درگیری‌های اردوگاه جنین به ضرب گلوله مبارزان فلسطینی کشته شده است و اکنون این ادعا را مطرح کرده که او به شیوه غیرعمدی و به طور اشتباهی هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده است. این ادعاها در شرایطی است که نتایج تحقیقات مختلف که انجام شده ثابت می‌کند که ابوعاقله مستقیما به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی و در مکانی به شهادت رسیده که اصلا درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت در آنجا به وقوع نپیوسته است و صهیونیست‌ها درحالی به سمت او شلیک کرده اند که به خوبی می‌دانستند در آن مکان تنها خبرنگاران حضور دارند.

رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته بار‌ها به مناطق مختلف کرانه باختری حمله می‌کرد و شیرین ابوعاقله در جریان تهیه گزارش از یکی از همان حملات با گلوله مستقیم کشته شد. قتل ابوعاقله موجی از محکومیت‌های بین‌المللی علیه خشونت و ناامنی محیط کار خبرنگاران در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را در پی داشت و گروه‌های گسترده‌ای از رسانه‌های آمریکایی در تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل برای شناسایی عامل این قتل مشارکت کردند.

 

اعتراف برای خلاص شدن از اعتراضات جهانی

اگرچه صهیونیستها در چهار ماه گذشته از پذیرش قتل خبرنگار الجزیره خوداداری می‌کردند اما اعتراف به این قتل در شرایط کنونی نشان می‌دهد که تل‌آویو تحت فشارهای جامعه جهانی مجبور شده است تا به ظاهر مسئولیت این جنایت را برعهده بگیرد تا از زیر بار فشارها فرار کنند. این احتمال وجود داشت که پرونده قتل خبرنگاران در محاکم قضایی بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه نیز مورد پیگیری قرار گیرد و در صورتی که حکمی علیه رژیم صهیونیستی تصویب می‌شد می‌توانست وجهه منفور تل‌آویو را بیش از پیش مخدوش کند. لذا با پذیرش ظاهری این قتل سعی دارند تا از تبعات سیاسی و قضایی که ممکن است در آینده گریبانگیر این رژیم شود، جلوگیری کنند.

باتوجه به اینکه ابوعاقله خبرنگار یک شبکه قطری بود اعتراف به این قتل می‌تواند اقدامی نمادین برای جلب نظر مقامات قطری نیز باشد تا بتوانند این کشور را با سیاستهای خود در منطقه همراه کنند. از آنجا که این اعتراف یک روز پس از فرود هواپیمای عملیات ویژه «موساد» در قطر انجام شد، به نظر می‌رسد مقامات تل‌آویو به این باور رسیده‌اند که اعتراف به قتل ابوعاقله می‌تواند مقدمه‌ای برای گشودن درهای قطر به روی صهیونیستها باشد. قطر پیشتر گفته بود که قتل ابوعاقله اثبات کننده تروریسم رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان است و خواستار واکنش جهانی در مقابل این جنایتها شده بود.

از سوی دیگر، اعتراف تلویحی اسرائیل به قتل این خبرنگار واکنش‌هایی را در بین گروههای فلسطینی به همراه داشته است. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس گفت که تحقیقات ارتش صهیونیستی تلاشی جدید برای فرار از پذیرش مسئولیت کامل جنایت این ترور است که تمامی شواهد و مدارک، انجام آن توسط این رژیم را ثابت می‌کند. سخنگوی حماس همچنین تاکید کرد که ترور شیرین ابوعاقله توسط ارتش رژیم صهیونیستی جنایتی تمام عیار است و باید اشغالگران مورد بازخواست قرار بگیرند و نباید اجازه داد که از مجازات فرار کنند. احمد الدیک، مشاور سیاسی وزیر خارجه فلسطین هم تاکید کرد که بیانیه ارتش اسرائیل در خصوص اعدام شیرین ابوعاقله، چیز جدیدی ندارد و به مثابه یک بیانیه سیاسی است که مبتنی بر تحقیقات قانونی جدی نیست.

 

برخورد نرم و ملایم آمریکا

درحالی که آمریکایی‌ها انتظار داشتند تا دولت این کشور در مقابل قتل ابوعاقله که شهروند آمریکایی هم بود واکنش جدی در برابر قاتلان آن نشان دهد اما مقامات کاخ سفید مثل همیشه سیاست نرمی را در برابر تل‌آویو در پیش گرفتند و تنها به این جمله بسنده کردند که اسرائیل عاملان قتل این خبرنگار فلسطینی را مشخص و اعلام کند تا از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

موضع نرم آمریکا در قبال پرونده قتل این تبعه آمریکایی، درحالی است که هر موقع شهروندان این کشور در سایر نقاط جهان مورد تعرض و ضرب و شتم قرار می‌گیرند آن را در بوق و کرنا کرده و چنان بزرگنمایی می‌کنند تا جامعه جهانی نسبت به آن واکنش نشان دهد. حتی دولتمردان آمریکا تحریمهای گسترده‌ای را علیه آن کشوری که چنین اقدامی را مرتکب شده اعمال کرده و سعی می‌کنند با کشاندن پرونده آن به دادگاه‌های بین‌المللی و تاثیرگذاری بر روی این دادگاه‌ها حکمی علیه کشور مورد نظر تصویب کرده و جریمه‌های سنگینی را برای خانواده‌های مقتول بگیرند. اما اگر طرف ارتکاب کننده جنایت علیه شهروندان آمریکایی، رژیم صهیونیستی باشد، قضیه فرق می‌کند و اگر همین شهروندان در سرزمینهای اشغالی توسط صهیونیستها به شدیدترین وضع مورد آزار و اذیت قرار گیرند و یا کشته شوند، از موضع گیری تند علیه جنایات اسرائیل خودداری می‌کنند.

این نوع موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که لابی صهیونیستی تا چه حد در لایه‌های حاکمیتی آمریکا رخنه کرده که حتی منافع صهیونیستها را به منافع شهروندان خود ترجیح می‌دهند. آمریکاییها حتی در جنگهای غزه زمانی که صهیونیستها به هلاکت می‌رسند نسبت به آن موضع‌ تندی می‌گیرند و آنرا در حد فاجعه انسانی قلمداد می‌کنند ولی در برابر کشته شدن اتباع خود به دست صهیونیستها زبانشان خاموش می‌شود و موضعی اتخاذ نمی‌کنند که مبادا لابی صهیونیستی خشمگین شود.

بار اول نیست که آمریکا در مقابل کشته شدن شهروندانش توسط ارتش اسرائیل با ملایمت برخورد اتخاذ می‌کند، و نمونه‌هایی از این دست زیاد است و در دهه‌های اخیر تعدادی از خبرنگاران که تبعه آمریکا بودند در زمان پوشش جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و برخی از آنها کشته شده‌اند اما واشنگتن هیچ اقدام جدی برای احیای حقوق آنها انجام نداده است و حتی تا جایی که توانسته اجازه نداده تا این پرونده‌ها در محاکم بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد. واشنگتن با اینگونه مواضع و تقلیل دادن این جنایات در حد یک اقدام جزئی و کوچک، سعی دارد تا جنایات صهیونیستها را لاپوشانی کرده و از وقوع سیل اعتراضات جهانی علیه این رژِیم جلوگیری کند. رژیم صهیونیستی تاکنون صدها خبرنگار را  بازداشت، زخمی و یا به شهادت رسانده است ولی غربیها با سکوت خود در مقابل این اقدامات، این رژیم را برای ادامه جنایاتش جری‌تر کرده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات