- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
- چرا رسیدگی به پرونده شهید آرمان علیوردی طولانی شده است؟ / نقش هر یک از متهمان در وقوع قتل باید مشخص شود
- جنگ بیشتر؛ سفره کوچکتر | تاثیرات اقتصادی تنش افغانستان و پاکستان
- فراز و فرود بانک آینده؛ از ایرانمال تا بدهی ۵۰۰ هزار میلیاردی
- راز محبوبیت آیتالله اشرفی اصفهانی/ چرا مردم کرمانشاه هیچگاه شهید محراب را فراموش نکردند؟
- بدهیهای ارزی عراق؛ میراث سنگین و چالشهای پیشروی دولت السودانی
- ایران: به همین خیال باش!
چهارشنبه ؛ 05 آذر 1404 روزنامه کیهان**
آینده روشن با مدیریت انقلابی/ کمال احمدی
***************
روزنامه آرمان ملی**
همتــی علیــــه همتــی/ مطهره شفیعی
انتقاداتی که از سوی رئیس کل پیشین بانک مرکزی یعنی ابراهیم همتی منتشر شد، با حواشی مختلفی مواجه بود. رویکرد او، انتقاد به مشی اقتصادی دولت روحانی بود و در برخی اوقات مدعی شده که بدون نظر او در جایگاه رئیس بانک مرکزی اقدام به اختصاص بودجه شده است.
به عنوان نمونه گفته است: «این اواخر متوجه شدم دولت حقوقها را بعضا دو برابر کرده یعنی ۱۰۰درصد افزایش داده است. یا چند هزار میلیارد تومان به رفع مشکل ریزگردها اختصاص داد. تکمیل جـاده بجنورد به شمال اینقدر، احیای دریاچه ارومیه و... زنگ زدم از آقـای نوبخت پرسیدم از کجـا؟
گفت: از محل فلان و فلان رفتم سازمان برنامه و بودجه، دوستانه توضیح خواستم، آقای نوبخت فراموش کرده بود تلفنی به من چه گفته بود. این بار گفت این ۶ ماهه اینقدر درآمد نفتی داشــتهایم. رقمی نجومی گفتند. پرسیدم مگر الان چقدر نفت فروختهاید؟ عددی گفتند که رند بود، گفتم اینقدر نفت که قیمتش اینقدر نمیشود.
بعد متوجه شـدم آقای روحانی به نوبخت اختیـار داده یا الزام کـرده هر وزارتی یا هر سازمان دولتی هر قدر اعتبار خواسـت بدهد و کاری نداشته باشد این رقمها در بانک مرکزی پشتوانه دارد یا ندارد. یک روز که آقای نوبخت رقمی بالا برای یک پروژه حواله کرده بود، من نامه را با توضیح یکی از معاونان دریافت کردم که نوشته بود این پول خیلی زیاد اسـت... نداریم.
من هم آن سـند را در کارتابل انداختم تا بعد با آقای نوبخت صحبت کنم. دو سـه روزی گذشت آقای روحانی تماس گرفت؛ بیمقدمه و احوالپرسی گفت چرا پول این پروژه را ندادهای؟ گفتم از کجا بدهم؟
گفت: «رقم دادند که کجا ندارد سـند بزن این عدد میلیارد داده شـد بـا بقیهاش کار نداشته باش.» باید به گذشته بازگشت و به آنچه در دولت روحانی گذشت توجه کرد.
حتی خبرگزاری فارس در سال 1400 نوشته بود: «استقراض از بانک مرکزی حرف بیاساسی است و دکتر همتی هم این را تایید میکند. سازمان برنامه و بانک مرکزی دو نهاد حاکمیتی هستند و ما مشکلات بانک مرکزی را درک میکنیم. طلبکار بودن دولت از بانک مرکزی یک واقعیت است و اینگونه نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف کند، بلکه توان آن را برای کنترل نرخ تورم ندارد.
مشکلی که همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمیشوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمیتوانند که طلب ١. ٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا میبرد.» برخی اظهارات همتی را به زیر سوال برده واین سوال را مطرح کردند که چرا در این مقطع زمانی اقدام به طرح چنین موضوعاتی کرده و آیا فرصت انتقاد از او در دولت روحانی گرفته شده بود که اکنون در دولت رئیسی لب به انتقاد گشوده است؟
«کارگزاران» دیگر سودی ندارد؟
در اذهان بسیاری افراد هست که عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری 1400 بود که غلامحسین کرباسچی دبیرکل وقت حزب کارگزاران، حمایت این حزب از او را بهطور علنی اعلام کرد. این حمایت اما مادامالعمر نبود و انتقاد این حزب از اظهارات همتی طبیعی است. چنانکه ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران نوشت: «اظهار نظرهای تکان دهنده عبدالناصر همتی درباره چـاپ بیرویه پول در دولت حسن روحانی علاوهبر اینکه اعتبار بانک مرکزی را زیر سؤال میبرد به این زودیها از یاد مدافعان ابراهیم رئیسی و منتقدان روحانی نخواهد رفت.
اما اعترافهای آقای همتی در این مقطع، پاس گلی بینقص به مهاجمان دولت سیزدهم است. بعید است مدافعان دولت سیزدهم این پاس گل همتی را وارد دروازه نکنند و تا مدتهـا، تورم موجود را به دولت حسن روحانی ربط ندهند. با همه احترامی که برای آقای همتی قائل هستم، اظهارات ایشان قرائت یک سویه و به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است، بر اساس قرائت همتی، مقصر همه اشتباههای آن دوران، دیگران هستند. همه «دروغ گفتند اما او که سکان را در دست داشت و مسیر را اشتباه رفت بهخاطر فشار دیگران بود.»
معنی تکذیب با تاخیر
روز پنجشنبه اما عبدالناصر همتی در توییتی اظهارات منتسب به خود در کلاب هاوس را تکذیب کرد. او نوشت: «متن جعلی سراسر نمایشی و دروغ در فضای مجازی به عنوان سخنان بنده در کلاب هاوس منتشرمیشه!
روزنامه سازندگی بدون بررسی و تحقیق، با تحلیل زننده چاپش میکنه! روزنامه کیهان با خوشحالی و برای پوشش دادن به رکورد تاریخی تورم۱۳٪ خرداد ماه، به نقل از سازندگی آن را تیتر ویژه میکنه!
این تذهبون؟»
او در نامه به مدیرمسئول ارگان رسانهای حزب کارگزاران هم نوشت: «روز ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۱، متنی جعلی در فضای مجازی تحت عنوان سخنان همتی در کلاب هاوس منتشر شد که از اساس کذب و یک متن نمایشی سراسر دروغ بود. متأسفم که بهرغم تکذیب صریح خبر از طرف من، روزنامه سازندگی بدون بررسی و تحقیق لازم، متن جعلی را با یک تحلیل زننده چاپ کرد و روزنامه کیهان نیز در شماره اول تیر ماه ۱۴۰۱ خود، با خوشحالی و در تلاشی برای پوشش دادن به رکورد تاریخی تورم ۱۳درصدی خرداد ماه، به نقل از شما آن را تیتر ویژه کرد! این تذهبون» اکنون سوال اینجاست که چرا 28 خرداد و پس از آن همتی اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد؟
**************
روزنامه خراسان**
ایران و بریکس در مسیر جدید / میرزارضا توکلی
**************
روزنامه ایران**
1. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج در روز 18 خرداد، با استناد به آیه 97 سوره مبارکه مائده، حج را یک برنامه مدبرانه الهی دانستند که در آن به نیازهای انسان در زندگی و نیازهای جوامع بشری در همه زمانها توجه شده است. ایشان حج را پدیدهای تأثیرگذار در زندگی مادی و معنوی انسانها دانستند که اگر به اسرار آن توجه شود، میتواند مسیر زندگی انسانها و جوامع بشری را متحول نماید.
تأثیرگذاری حج در زندگی مردم و جوامع بشری، همان «منافع محسوس و قابل مشاهدهای» است که قرآن کریم از آن یاد نموده است: «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ * لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ ... ؛ و(ای ابراهیم) مردم را دعوت به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهاى لاغر از هر راه دور (به سوى خانه خدا) بیایند. * تا منافع گوناگون آن برای خویش را مشاهده نمایند... .» (حج: 28-27)
بی تردید در صدر منافع بیشمار حج، منافع معنوی آن است. توجه به اسرار حج و حکمت اعمال آن و انجام با حضور قلب این اعمال، بهرههای معنوی حج را دوچندان خواهد نمود. امیرالمؤمنین(ع) در بیانی زیبا درباره منافع معنوی حج، از آن با عنوان «تمحیص بلیغ» (پاکسازی آشکار) و زمینهای برای نیل بندگان به بهشت یاد فرموده است: «ابْتِلَاءً عَظِیماً وَ امْتِحَاناً شَدِیداً وَ اخْتِبَاراً مُبِیناً وَ تَمْحِیصاً بَلِیغاً جَعَلَهُ اللَّهُ سَبَباً لِرَحْمَتِهِ وَ وُصْلَةً إِلَى جَنَّتِه؛ این (اعمال حج) آزمایشى است بزرگ و امتحانى است شدید و آشکار و پاکسازى مؤثرى که خدا آن را سبب رحمتش و وصول به بهشتش قرار داده است.» (نهجالبلاغه؛ خطبه 192)
2. یکی دیگر از منافع حیاتی و راهبردی حج برای امّت اسلامی، منافع سیاسی آن است. توضیح آنکه، فلسفه بعثت همه انبیای الهی، «توحید» و عبودیت خداوند و نفی عبودیت طاغوت است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت؛ ما در هر امتى رسولى فرستادیم که خداى یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید.» (نحل: 36)
و روح حج نیز چیزی جز این نیست. اگر عبودیت خدا در حج، ملازم با نفی عبودیت طواغیت عالم نباشد، آن حج، حجی است که به تعبیر امام صادق(ع): «ما أکثَرَ الضَّجیج وَ أقَلَّ الحَجیج.» از این روست که قرآن کریم، یکی از شعارها و اهداف مهم حج را اعلام بیزاری از شرک، به معنای وسیع آن بیان میدارد؛ از شرک فردی تا شرک سیاسی و اجتماعی: «وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بِی شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ به خاطر بیاور زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم (تا اقدام به بناى خانه کند و به او گفتیم) چیزى را شریک من قرار مده، و خانهام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان (از آلودگى بتها و از هرگونه آلودگى) پاک گردان.» (حج: 26) و در آیه دیگری که توسط امیرالمؤمنین(ع) در ایام حج ابلاغ شد، صراحتاً برائت خداوند و پیامبر اکرم(ص) از مشرکان به آنان اعلام میگردد: «وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ؛ و این اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر که خداوند و پیامبر او از مشرکان بیزارند.»(توبه: 3)
مراسم «برائت از مشرکان»، این یادگار امام عظیم الشأن ما، اعلام برائت از سیاستهای مستکبران و زورگویان و طواغیت عالم و در واقع تحقق عملی این حقیقت حج و مضمون این آیه شریفه در زمان حاضر است.
خطبه معروف امام حسین(ع) در منا در جمع خواص و مؤثرین جامعه اسلامی و انتقاد شدیداللّحن ایشان از بیتوجهی آنان نسبت به ظلم ظالمان و همچنین حرکت معنادار ایشان از مکّه به سمت کربلا برای مبارزه و جهاد با ظلم، در زمانی که همه برای برگزاری مراسم حج به مکه آمده بودند نیز در واقع تبیین و تحقق عملی همین شعار بود که حج بدون جهاد با طواغیت عالم، تهی از معناست.
3. منافع اجتماعی حج نیز منافع برجسته و قابل توجهی است. مراسم حج، جلوه بینظیری از ایجاد پیوندهای عاطفی در میان مسلمانان است. در حـقیقت حـج نمونه کوچکی از امـت واحـده اسلامی است که به صورت مقطعی تشکیل میشود و هویت امت واحد اسلامی را عملاً به نـمایش مـیگـذارد.
حج تمام فاصلههای قومی و مرزهای جغرافیایی را از بین می برد و دل ها را به هم نزدیک می کند و روحیه تعاون و برادری و مساوات در بین امت مسلمان قرار میدهد و سیاه و سفید و عـرب و عـجم و شیعه و سنی را با هم برادر و برابر و همدرد و شریک هم قرار می دهد و چنان انس و الفتی میان مسلمانان ایجاد میکند که شاید با صرف هزینههای هنگفت مادی هم ایجاد نمیگردید: «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و در میان دلهاى آنها الفت ایجاد نمود، اگر تمام آنچه روى زمین است صرف مىکردى که در میان دلهاى آنها الفت بیفکنى نمىتوانستى؛ ولى خداوند در میان آنها الفت ایجاد کرد. او توانا و حکیم است.» (انفال: 63)
در واقع باید گفت خداوند با فریضه حج، ظرفیت و زمینه بینظیر و رایگانی برای تحقق یک دیپلماسی عمومی مؤثر در اختیار حکومت ها و جوامع اسلامی قرار داده است.
به دلیل همین منافع متنوع معنوی، اجتماعی و سیاسی و تأثیرات شگرف آن در زندگی مردم است که امام امیرالمؤمنین(ع) ترک حج از سوی جوامع اسلامی را موجب هلاکت آنان میدانند: «اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا؛ خدا را خدا را، در مورد خانه پروردگارتان؛ هرگز آن را خالى نگذارید که اگر آن را ترک گویید، مهلت الهى از شما برداشته مىشود.» (نهجالبلاغه؛ نامه47) از این رو باید گفت حج یک پدیده تمدنی بینالمللی بینظیری است که حکومتهای اسلامی باید بیش از پیش قدر آن را بدانند و از آن برای تسریع در تحقق تمدن اسلامی بهره ببرند.
4. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم که خود را خادم زائران بیتالله الحرام میداند، امسال و پس از وقفهای دو ساله، برای برگزاری آرام، ایمن و مطمئن مراسم حج تلاش گسترده و برنامهریزی مفصلی داشته است. در همین راستا، 39 هزار و 640 زائر در قالب 298 کاروان، از 18 فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام شدهاند که به طور متوسط 28 روز در مکه و مدینه حضور خواهند داشت. عملیات حج امسال از 22 خرداد آغاز شده است تا 7 مردادماه ادامه خواهد یافت.
در پایان امیدوارم با لطف و عنایت خداوند متعال، مراسم حج امسال به بهترین شکل و در امنیت کامل برگزار شود و ملت ایران و همه مسلمانان جهان از منافع مادی و معنوی آن حداکثر بهره را ببرند.
**************
روزنامه شرق**
احصل سفر لاوروف؛ «پوتین به تهران میآید»
برتری حواشی یک سفر دیپلماتیک بر متن
نخستین سفر لاوروف در دولت سیزدهم به تهران که کمحاشیه هم نبود، با خبر سفر پوتین به تهران در آیندهای نهچندان دور همراه شد. البته تاریخ دقیقی از این سفر در دست نیست و فقط سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد رئیسجمهور روسیه در تاریخی نامشخص از ایران بازدید خواهد کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه با اشاره به سفر احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه به تهران و شرکت در نشست روند آستانه گفت: او قطعا در زمانی به آنجا سفر خواهد کرد، اما زمان دقیق آن هنوز تعیین نشده است.
در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، در بخشی از صحبتهای خود در نشست مطبوعاتی مشترک روز پنجشنبه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با توجه به مهار ویروس کرونا در جهان در آینده نهچندان دور شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب نشست آستانه در تهران باشیم، گفته بود: «بخشی از این نشست به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار میشود».
این نخستین سفر سرگئی لاوروف به ایران از زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی بود و پیش از این در اسفند سال گذشته، وزیر خارجه ایران در رأس هیئتی به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف دیدار و گفتوگو کرد. پیش از سفر عبداللهیان به مسکو، وزیر خارجه اوکراین گفتوگویی تلفنی با وزیر خارجه ایران داشت.
او در این زمینه در توییتی نوشت از عبداللهیان خواسته پیغام او را مبنی بر اینکه روسیه باید از بمباران غیرنظامیان دست کشیده و از اوکراین خارج شود، به روسیه برساند. با این حال سفر وزیر خارجه ایران در اسفند به مسکو، همزمان با مذاکرات هستهای ایران، دلیل دیگری داشت. در آن زمان روسیه از آمریکا خواست که تضمینی در جریان مذاکرات ارائه داده و روابط تجاری مسکو و تهران را از تحریمها علیه روسیه مستثنا کند.
حال سفر لاوروف به تهران در حالی انجام شد که همزمان با توقف چندینماهه مذاکرات، رفع تحریمها به بن بست احیای برجام رسیده است؛ هرچند جوزف بورل در راه تهران است، اما امیدهای کمی برای بازگشت طرفین به میز مذاکره وجود دارد. البته در جمعبندی مذاکرات لاوروف با رئیسجمهور ایران و وزیر امور خارجه میتوان تلاش برای به سرانجام رساندن قرارداد 20ساله میان دو کشور و زمینهسازی برای دیدار پوتین از تهران را بهطور برجستهای دید.
لاوروف در این سفر با رئیسی دیدار مهمی داشت که بیش از محتوای جلسه، عدم استفاده از ماسک توسط لاوروف بحثبرانگیز شد و سبب انتقاد بسیاری از رسانهها و کابران فضای مجازی به نحوه رفتار او شد.
در حالی این میهمان خارجی برخلاف رویه جاری و پروتکلهای دیپلماتیک بدون ماسک با مقام بالاتر دیدار کرد که پروتکلهای سختگیرانه روسها باعث شده بود رئیس مجلس ایران در سفر به روسیه با پوتین دیدار نکند یا وزیر خارجه سابق ایران در سفر به روسیه تلفنی با ولادیمیر پوتین رایزنی کند.
عبداللهیان که با عالیجناب خطابکردن پوتین خود به حاشیه مهم این سفر بدل شد نیز با مثبت ارزیابیکردن سفر وزیر امور خارجه روسیه، در توضیح دستاوردهای این سفر گفته است: در حوزههای منطقهای، تحولات افغانستان، سوریه و یمن و اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در هفته آینده را مورد گفتوگو قرار دادیم.
از کشورهای دوست روسیه و چین تشکر میکنیم که مخالفت خود را با قطعنامه اخیر در شورای حکام اعلام کردند. از حمایتهای مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر میکنیم. روابط ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی که به دلیل توقف در مذاکرات برجام و کاهش امید برای احیای برجام و رفع تحریمها در شرایط خوبی قرار ندارد، از دیگر صحبتهای این دو وزیر بود که امیرعبداللهیان در این زمینه هم گفته است: با لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع گفتوگو کردیم که در صورت ادامه گفتوگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامهریزیهایی در دستور کار وزارت خارجه است، با واقعبینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. در این چارچوب لاوروف بر حمایت از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق بر حمایت روسیه تأکید کرد.
لاوروف در این نشست که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد ابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری ایران، درخصوص گسترش مناسبات میان تهران و مسکو تأکید کرد که با همتای ایرانی خود به توافق رسیده تا کارشناسان دو کشور سندی برای شراکت استراتژیک ایران و روسیه در ۲۰ سال آینده تهیه و تنظیم کنند.
لاوروف همچنین با اشاره به اینکه تحریمهای آمریکا و کشورهای وابسته به آن دلیل عدم توسعه روابط میان ایران و روسیه شده، اضافه کرد تهران و مسکو وظیفه دارند روابط فیمابین را گسترش دهند. او با اشاره به اینکه تجارت میان ایران و روسیه در سال گذشته با افزایش ۸۰درصدی، به حدود چهار میلیارد دلار رسیده، تأکید کرد که دو کشور میخواهند مسیرهایی را برای توسعه همکاریها در بخش انرژی، حملونقل، کشاورزی، فاینانس و گمرکی پیدا کنند.
او همچنین وعده داد که مسکو در توسعه فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر فعالیت میکند. دیپلمات ارشد روس در ادامه با حمایت از ورود ایران به سازمان شانگهای تأکید کرد که قرار است بهزودی تفاهمنامهای امضا شود تا روند حقوقی پیوستن ایران به سازمان را تبیین کند.
رعایتنکردن پروتکلهای بهداشتی تنها حاشیه سفر لاوروف نبود و حاشیه بعدی نحوه پوشش سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بود که بیتوجه به ضرورت رعایت حجاب اسلامی در ایران برای خارجیها، با پیراهنی کوتاه و البته شالی رها در سر و مانتویی جلوباز در وزارت امور خارجه ما حاضر شده بود.
گویی همه پروتکلها و سختگیریهایی که درباره حجاب زنان خارجی در ایران وجود دارد، درباره اتباع روس جاری نیست و همین امر سبب خشم کاربران فضای مجازی شد و توییتهای بسیاری در نقد رفتار دوگانه با خارجیها حتی دیپلماتها درباره نحوه پوشش آنها منتشر شد.
پیشتر نیز سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفته بود که من بارها و با صراحت به ایرانیها گفتهام دو مسئله عمده مانع ورود شهروندان روس و نهتنها گردشگران به ایران میشود؛ یکی مسئله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.
ارسال نظرات