دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
16 فروردين 1401 - 12:09

شعار سال ۱۴۰۱ و امیدواری به دولت مردمی برای تحقق آن

علت اینکه برای امسال نیز عنوان و شعار اقتصادی انتخاب شد، اهمیت محوری مسئله اقتصاد و همچنین چالش‌های اقتصادی در دهه نود است که رهایی از این چالش‌ها نیازمند تدبیر، عمل و حرکت صحیح است......
نویسنده : عباس حاجی نجار
کد خبر : 11446

پایگاه رهنما:

با تأکید بر سه کلید واژه «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» به عنوان شعار سال ۱۴۰۱؛ امسال ششمین سال است که در طول ده سال گذشته حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) تولید را به عنوان محور اصلی شعار سال انتخاب کرده ودر بیان چرایی این نامگذاری در پیام نوروزیشان، یاد آور شدند: «علت اینکه برای امسال نیز عنوان و شعار اقتصادی انتخاب شد، اهمیت محوری مسئله اقتصاد و همچنین چالش‌های اقتصادی در دهه نود است که رهایی از این چالش‌ها نیازمند تدبیر، عمل و حرکت صحیح است.»
اهمیت مسئله توجه به تولید در کشور به‌رغم تمرکز دشمنان بر جنگ ترکیبی و همه‌جانبه علیه مردم ایران که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها بر آن در ماه‌های اخیر تأکید کرده‌اند در این است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. یعنیمهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور را مسئله‌ی تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل می‌کند. رفاه عمومی ایجادمی‌کند. علاوه بر این دارای تأثیرات روانی است؛ اعتمادبه‌نفس ملّی را بالا می‌برد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود می‌آورد؛ و با تقویت امید و اعتماد ملی، سرمایه اجتماعی نظام را بالابرده و نقش بازدارنده‌ای را در برابر جنگ ترکیبی و همه‌جانبه دشمنان که اعتماد مردم به‌نظام اسلامی را هدف گرفته است، دارد.
رهبر معظم انقلاب معمولا با نام‌گذاری سال‌ها؛ نقشه راه مردم ومسئولان کشور را در طول یک سال تعیین می‌کنند، این امر از یک سوباعث انسجام ملی برای رسیدن به پیشرفت و تعالی شده و زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا تمامی ظرفیت‌های ملی برای تحقق آن بسیج شود واز سوی دیگر گفتمان ساز است؛ گفتمان سازی از این حیث دارای اهمیت است که زمینه حرکت جامعه به سمت هدف موردنظر را فراهم می‌کند. یعنی تا جامعه در خصوص مسئله‌ای احساس نیاز نکند و انگیزه و دغدغه در آحاد مختلف جامعه و مسئولان ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که جامعه به سمت موضوع موردنظر حرکت کندو مسئله تولید در کشور از آن جمله است.
اما تولید در کشور زمانی سود آور ومقرون به صرفه است که روزآمد و متکی بر فناوری بالا باشد ودر شرایطی هم که کشور درگیر تحریم‌های همه جانبه است، تنها راه دستیابی به فناوری‌های نوین، اتکا به شرکت‌های دانش بنیان است. رهبر معظم انقلاب در یازدهم خرداد سال ۱۳۹۳ دردیدار خود با اساتید دانشگاه‌ها با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در دستیابی به فناوری‌های نوین در شرایط تحریم، می‌فرمایند: «با نگاه علمى به مسائل کشور، و توجه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزى ... تحریم‌ها بى‌اثر خواهد شد؛ و ما در اینزمینه‌ها میدان کار برایمان باز است و می‌توانیم کار کنیم؛ شرکت‌هاى دانش‌بنیانیکى از اساسى‌ترین کار‌ها در مقوله‌ى همین اقتصاد مقاومتى است که مطرح شده و درباره‌ى آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همه‌ى اطراف مسائل کشور قرار گرفته است.»
یکی از ویژگی‌های تولیدات دانش‌بنیان، ارزش افزوده‌ی بالا و فراوان این محصولات است. همچنین به‌دلیل مبتنی بودن این محصولات بر اساس خلاقیت، امکان تولید نسل جدید این محصولات با قابلیت‌های بالاتر و ارزش افزوده‌ی بیشتر و مداوم را فراهم می‌آورد. از این‌رو سرمایه‌گذاری بر روی این محصولات، رشد مداوم را برای کشور به ارمغان می‌آورد. شرکت‌های دانش بنیان در دست یابی به فناوری‌های نوین از آن حیث که «تحقیقات» را در کشور افزایش می‌دهد، می‌تواند بازدهی عوامل دیگر مانند «کار» و «سرمایه» را افزایش داده، باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار و تعمیق سرمایه گشته و رشد مداوم در کشور را تضمین کند؛ بنابراین توسعه تولیدات دانش‌بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور منجر شود، تأثیر زیادی بر تحقق رشد اقتصادی مداوم در کشوردارد. تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در عین حال زمینه استفاده از نیرو‌های تحصیلکرده وفارغ التحصیلان دانشگاهی را فراهم کرده ومحصول آن اشتغال آفرینی و کاهش بیکاری در کشور، وبه تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است. واین امر تأثیر مهمی در جلوگیری از مهاجرت نیرو‌های نخبه از کشور را خواهد داشت.
اما در این میان اهتمام دولت‌ها ومدیران کشور به برنامه ریزی مناسب و اجرای صحیح آن‌ها لازمه اصلی تحقق شعار سال است، مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در روز اول سال جدید با گلایه از عملکرد ضعیف دولت‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده ویاد آور شدند: «در دولت‌های قبل، طرح‌های گوناگونی برای افزایش تولید مطرح و تسهیلات بانکی در اختیار افراد قرار داده شد، اما تقریباً همه آن طرح‌ها ناموفق بود؛ بنابراین پول‌پاشی بدون ملاحظه به جایی نمی‌رسد و کار‌ها باید درست و با مطالعه انجام شود.».
اما آنچه که امسال را با سال‌های گذشت متفاوت کرده است، پای‌کار بودن دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکت‌ها و هدف‌های مردمیو اهتمامش بر حل مشکلات مردم است، آنگاه‌که معظم له در توصیف دولت سیزدهم، می‌فرمایند: «امسال دولتی تازه‌نفس به میدان آمد که آن‌طوری که قرائن نشان می‌دهد، دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکت‌ها و هدف‌های مردمی و دارای ریل جداگانه‌ای غیر از دولت محترم قبلی در حال حرکت هستند و امید‌هایی را در مردم زنده کرده‌اند ... اگر ان‌شاءالله این رویکرد‌های مردمی و حضور مردمی به نحو مناسبی ادامه پیدا بکند، این دلگرم‌کننده است و نشانه‌هایی برای امید بیشتری در انسان به وجود می‌آورد.»

ارسال نظرات