پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 اسفند 1400 - 15:54

تنش«صدر»برای تشکیل دولت، این بار با کُردها

مقتدی صدر که ردای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق را به تن کرده و به خاطر پافشاری روی خواسته‌های خود با چارچوب هماهنگی شیعیان زاویه پیدا کرده، با ورود به تنش‌های احزاب کُرد، وضعیت احزاب کُرد را بر سر گزینه ریاست جمهوری متشنج کرده است.
نویسنده :
امیرعلی قنادی
کد خبر : 10973

پایگاه رهنما:

مقتدی صدر که ردای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق را به تن کرده و به خاطر پافشاری روی خواسته‌های خود با چارچوب هماهنگی شیعیان زاویه پیدا کرده، با ورود به تنش‌های احزاب کُرد، وضعیت احزاب کُرد را بر سر گزینه ریاست جمهوری متشنج کرده است. حزب دموکرات و اتحادیه میهنی که قرار بود بر سر گزینه واحد برای ریاست جمهوری توافق کنند، پس از دیدار با صدر و حمایت‌های او از اپوزیسیون ملی، گزینه‌های مدنظر خود را معرفی کرده‌اند اما این معرفی به تشدید تنش‌ها در اقلیم منجر شده است.

همزمان با تشدید اختلافات در بغداد در قبال پرونده تشکیل دولت جدید عراق، کشمکش میان احزاب کُرد بر سر پرونده انتخاب رئیس‌جمهور جدید نیز بالا گرفته است. محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان روز دو شنبه پس از پایان دیدار سه جانبه میان نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در نجف، اعلام کرد که حزب متبوعش بر نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری تأکید دارد و حاضر به عقب‌نشینی نیست. وقتی نام هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق به عنوان نامزد حزب دموکرات مطرح شد، طرف مقابل یعنی اتحادیه میهنی، برهم صالح، رئیس‌جمهور فعلی را مطرح کرد و اتحادیه میهنی می‌کوشد منصب ریاست جمهوری را برای دور دوم نیز برای حزب خود حفظ کند.خبر‌ها از جلسه نخست پارلمان حاکی از آن است که پس از ائتلاف اعلام نشده فراکسیون صدر و حزب دموکرات کردستان و فراکسیون‌های اهل سنت، شانس پیروزی هوشیار زیباری بیشتر شده است. این درحالی است که صد‌ها نفر دیروز در بغداد علیه نامزدی هوشیار زیباری اعتراض کردند و خواهان انصراف او از ریاست جمهوری شدند. حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی در تلاش  است  با کودتا علیه عرف پیشین و کسب منصب ریاست جمهوری یا برای سوء استفاده از این منصب به منظور چانه‌زنی برای ملحق کردن استان نفت‌خیز کرکوک به کردستان، نامزد خود را برای منصب ریاست جمهوری معرفی کند». یکشنبه گذشته بود که دبیرخانه پارلمان عراق صلاحیت ۲۵ نامزد ریاست جمهوری عراق را تأیید کرد و اینک تلاش‌های دو حزب اصلی اقلیم کردستان برای کسب منصب ریاست جمهوری با ورود هیئت‌های آن‌ها به بغداد به منظور دیدار با نیرو‌های سیاسی و متقاعد کردن آن‌ها برای تأیید نامزدشان آغاز شده است. پارلمان عراق، دو شنبه آینده 18 بهمن  را زمان برگزاری جلسه مربوط به انتخاب رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است، اما هنوز از توافق نهایی کرد‌ها بر سر گزینه ریاست‌جمهوری خبری نیست و اکنون با انتشار اسامی ۲۵ نامزد برای تصدی این پست، نبود توافق میان احزاب کرد بر سر رئیس‌جمهور آتی کاملاً عیان است.

  • رد پای صدر در تنش کرد‌ها
    احزاب کُرد که در سال‌های گذشته بر سر گزینه واحد توافق می‌کردند، این دوره رویه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند که به نظر می‌رسد در این تنش‌ها، رد پای دیگر رهبران سیاسی عراق نیز به چشم می‌خورد. کارشناسان این موضوع را به جلسه اخیر صدر با الحلبوسی رئیس پارلمان  و نچیروان بارزانی در نجف  بی ارتباط نمی دانند . پس از این دیدار صدر در توئیتی نوشت: «تروریسم و خشونت علیه مردم و شرکای سیاسی را متوقف کنید، ما همچنان به دنبال تشکیل دولت اکثریت ملی هستیم.» وی همچنین نوشت: «ما از گفتگو با اپوزیسیون ملی استقبال می‌کنیم.» اظهارات صدر برای حمایت از اپوزیسیون ملی، احزاب کُرد را برای تصرف مسند ریاست جمهوری ترغیب کرده است و هیچ‌یک از احزاب کرد حاضر نیستند به نفع گزینه طرف مقابل، انصراف دهند. ادعای صدر به تشکیل دولت اکثریت ملی درحالی است که کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان تاکنون با درخواست صدر موافقت نکرده و بر سر تشکیل دولت اختلاف نظر دارند.

ارسال نظرات