پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 خرداد 1400 - 11:09

مرد میدان همچنان کابوس صهیونیست هاست

نبرد جاری در فلسطین با نبردهای گذشته متفاوت است.
نویسنده :
حسن رضایی
کد خبر : 9151

پایگاه رهنما:

 فلسطینی ها که روزگاری جز سنگ سلاح دیگری برای دفاع از خود نداشتند امروز به جایی رسیده اند که کل سرزمین های اشغالی زیر برد موشک های آنان است و خواب را از چشم صهیونیست ها ربوده اند. آنها خود اعتراف دارند که این نبرد از منظرهای مختلف متفاوت با نبردهای قبلی است. اما این پیشرفت بزرگ مدیون کیست؟ پاسخ در این اظهار نظر یک فعال یمنی است که می گوید؛ هر موشکی که به سوی اسرائیل پرتاب می شود باید گفت خداوند شهید سلیمانی را رحمت کند.

سردار سلیمانی اگر چه ظاهراً در میان ما نیست اما میراث او باقی است و سایه سنگین آن بر سر اسرائیلی هاست. او موازنه قدرت و وحشت در ماجرای فلسطین را پایه گذاری کرد و مختصات منازعه را تغییر داد.

روزنامه فرانسوی لوموند می‌نویسد:« سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران ایران، ژانویه گذشته(دی‌ماه1399) با استناد به جمله معروف مائو گفته بود سپاه پاسداران به جای دادن ماهی به فلسطینیان ماهیگیری را به آنان یاد داده است. پنج ماه بعد از این سخنان، سازمان حماس و جهاد اسلامی در جنگ جاری سه هزار و سیصد موشک به سمت اسرائیل پرتاب کردند. یعنی توانستند در عرض ۲۴ ساعت ۴۷۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کنند که دو برابر ظرفیت موشکی این دو گروه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ است. منابع اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند دو سازمان فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در آغاز جنگ جاری دارای ۱۳ هزار موشک میان‌برد بوده‌اند که یا در ایران و یا در داخل غزه بر اساس الگوبرداری از موشک‌های ایرانی «فجر» ساخته شدند.»

حماس و جهاد اسلامی با پرتاب همزمان شمار بالایی از موشک‌ها از نواحی مختلف به سوی اهداف واحد و در ارتفاع پایین پدافند موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» را دور می‌زنند.

حماس و جهاد اسلامی مدت‌های مدید موشک‌های ساخت ایران را با کمک شبکه‌ها، از طریق مرز زمینی مصر وارد غزه می‌کردند. اما، محاصره غزه توسط اسرائیل و مصر و قطع مناسبات سودان و ایران باعث شد ایران در راهبرد خود بازنگری کند و به جای ارسال سلاح و موشک، آموزش کادرها و مهندسان فلسطینی و همچنین انتقال دانش و تجارب خود به غزه را در زمینه ساخت موشک به اجرا بگذارد. ایران همین روش را در یمن و عراق برای مجهز کردن نیروهای مردمی شبه‌نظامی به موشک به کار گرفت. مبتکر این شیوه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس است.»

«زیاد نخاله»، رهبر جهاد اسلامی، در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود قاسم سلیمانی شخصا آموزش فلسطینیان در زمینه ساخت موشک‌های دوربرد را تحت نظر داشت. نخاله افزوده بود «قاسم سلیمانی به ارسال سلاح بسنده نمی‌کرد، بلکه تکنولوژی و توانایی تولید موشک‌ها را در اختیار فلسطینیان می‌گذاشت.» در همین مصاحبه فرمانده جهاد اسلامی تصریح کرده بود این گروه و سازمان حماس «معتقدند که دارای هزاران موشک در غزه هستند و تکنولوژی آنها در زمینه ساختن موشک، تکنولوژی ایران است که به یاری برادران سپاه پاسداران در اختیار آنان قرار گرفته است.» یک منبع اسرائیلی می‌گوید: «سپاه پاسداران سال‌ها مهندسان و تکنیسین‌های حماس و جهاد اسلامی را در ایران آموزش داده است. آنان همچنین برای ساختن پایگاه‌های صنعتی ساخت موشک متخصصان خود را راهی غزه کردند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از شهادت سردار سلیمانی در سخنانی فرمودند: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ 48 ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد دستشان را پُر کرد کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرّر ‌در ‌مکرّر پیش خود بنده گفته‌اند. البتّه من می‌دانستم امّا آن‌ها هم آمدند پیش ما شهادت دادند در سفرهای متعدّدی که این رهبران فلسطینی آمدند، همه‌‌ی آن‌ها این را [گفتند.]»

پس از شهادت سردار سلیمانی، مقامات فلسطینی در سخنرانی‌های مختلف به نقش و حضور سردار سلیمانی در غزه و جنگ 22 روزه اشاره کردند. چیزی که پیش از شهادت وی در خصوص آن سخن گفته نشده بود.

اسامه حمدان عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس با اشاره به نقش شهید سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین در جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: «شهید سلیمانی در جریان این نبرد لحظه به لحظه با مقاومت فلسطین همراه بود.»

احمد عبدالهادی عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی و نماینده جنبش حماس در لبنان نیز گفت: «سلیمانی بارها به غزه سفر کرد و در نقشه دفاعی و طراحی و ترسیم آن از همان لحظه اول شرکت داشت این یک راز نیست و دشمن همه این‌ها را می‌داند، اما آنچه را که نمی‌داند بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که می‌داند.»

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در تهران اظهار داشت: «فرمانده شهید سلیمانی همه‌ زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌کنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است.»

مهمترین اقدامی که سردار سلیمانی در خصوص جنگ 22 روزه انجام داد و رهبر انقلاب نیز بدان اشاره داشتند، رساندن تسلیحات به فلسطینی‌ها و شکست محاصره غزه بود.

زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این رابطه گفت: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است. گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و اسلحه‌ها به نوار غزه آغاز شد و این مسئله شبیه یک معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امکان‌پذیر بودن بسیار سخت بود، امّا انجام شد سردار سلیمانی شخصاً در این مسیر تلاش کرد و به کشورهای متعدد سفر کرد و برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی کرد و واقعاً این سلاح‌ها به غزه رسید. سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوار غزه رساند، با همان موشک‌ها راه برای بمباران تل آویو باز شد.»

به گفته حمدان بخشی از این موشک‌ها از سوریه به فلسطین منتقل شد. وی سخنان چندی پیش دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص ارسال موشک‌های کورنت از سوریه به حزب‌الله و حماس با وساطت شهید سلیمانی را تأیید کرد و گفت: «شهید سلیمانی تصمیم گرفت موشک‌های کورنت به نوارغزه فرستاده شوند و این اتفاق هم افتاد.»

او همچنین عنوان کرد که انتقال موشک‌های مدرن بخشی از کار مقاومت در غزه بود و آنها با حضور سردار سلیمانی توانستند از لحاظ کیفی تغییرات عمده‌ای در موشک‌ها به وجود آورند و توانستند چند کارخانه تولید موشک‌ در غزه تأسیس کنند. در خلال نبرد اخیر فلسطینی ها از موشک قاسم رونمایی کردند تا نشانه ای باشد از اینکه شهید سلیمانی زنده است و همچنان کابوس صهیونیست هاست.

ارسال نظرات