پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 ارديبهشت 1400 - 14:58

تعویق انتخابات؛ کودتا علیه ملت فلسطین

انتخابات قرار بود در سه مرحله در سرزمین فلسطین از غزه گرفته تا کرانه باختری برگزار شود.
نویسنده :
محمد امین احمدی
کد خبر : 9042

پایگاه رهنما:

در شرایطی که گروه‌های فلسطینی از یک سال گذشته تمام تلاش خود را انجام می‌دادند تا برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ تاکنون، بتوانند انتخابات سراسری خود را در همه سرزمین فلسطین برگزار کنند، تشکیلات خودگردان فلسطین (محمود عباس) در لحظات آخر تیر خلاص را بر پیکر فلسطینی‌ها وارد کرد. این انتخابات قرار بود در سه مرحله در سرزمین فلسطین از غزه گرفته تا کرانه باختری برگزار شود. قراربود ابتدا انتخابات پارلمانی در ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (اول خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی در ۳۱ جولای (۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی نیز در ۳۱ آگوست (۹ شهریور ۱۴۰۰) برگزار گردد تا در نهایت ترکیب کاملی از مسئولیت‌ها و قدرت در این سرزمین شکل بگیرد. اما همانگونه که آگاهان سیاسی پیش بینی می‌کردند و نگران آن بودند، به یکباره، در حالی که فقط ۲۰ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نهم اردیبهشت ماه جاری، انتخابات پارلمانی را به بهانه اختلاف در مورد حق رأی فلسطینیان مناطق اشغالی به تعویق انداخت. بی‌بی‌سی که از این اعلام تعویق خوشحال بود بلافاصله اقدام به پخش سخنرانی عباس کرد. محمود عباس در سخنرانی خود در تلویزیون فلسطین گفت: «با توجه به شرایط دشوار پیش رو، تصمیم گرفته‌ایم که تاریخ برگزاری انتخابات قانونگذاری را تا زمان تضمین مشارکت مردم ساکن در بیت‌المقدس به تعویق بیندازیم.»‌او همچین افزود: «درباره بیت‌المقدس مصالحه نخواهد شد و مردم ما که در آنجا ساکن هستند از حق خود در استفاده از حقوق دموکراتیک کوتاه نمی‌آیند.» عباس با گفتن این جمله؛ «این انتخابات تنها در صورتی برگزار می‌شود که اسرائیل به فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی بیت‌المقدس شرقی اجازه شرکت را بدهد»، ناخواسته پشت پرده مخالفت خود با برگزاری انتخابات پارلمانی را لو داد و آن چیزی نبود جز عدم موافقت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخاباتی که شرایط را در سرزمین فلسطین تغییر داده و کفه ترازو را برای گروه‌های فلسطینی ضد سازش سنگین کند. همزمان با اعلام تعویق انتخابات در سرزمین یکپارچه فلسطین از سوی محمود عباس، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل، سرویس‌های امنیت عمومی شاباک و نیرو‌های پلیس به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا اوضاع را در اراضی فلسطینی به دقت تحت نظر داشته باشند. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی امنیتی مدعی شده‌اند با تعلیق انتخابات پارلمانی فلسطین، جنبش حماس دست به اقدامات امنیتی علیه اسرائیل خواهد زد.

محمود عباس با چالش‌های بی‌سابقه‌ای از سوی رقبای سیاسی خود همچون حماس و جهاد اسلامی روبه‌رو شده است که می‌تواند شانس موفقیت حزب او را در انتخابات تضعیف کند. در هفته‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اجازه نخواهند داد انتخابات فلسطین در قدس اشغالی برگزار شود و به عباس فشار آوردند که انتخابات را به تعویق بیندازد. محمود عباس هم که بیشتر در خدمت منافع صهیونیست‌ها است تا فلسطینی‌ها، این بار نیز خوش‌خدمتی خود را به تل‌آویو نشان داد.

ترس از پیروزی حماس، تنها دلیل تعویق انتخابات
درحالی که عباس شرایط امنیتی را دلیل اصلی تعلیق انتخابات اعلام کرده، روزنامه «یسرائیل هیوم» روز جمعه دهم اردیبهشت درباره دلایل تصمیم عباس نوشت: «روشن است که انتخابات فلسطین با تصمیم محمود عباس به تعویق می‌افتد، اما نه به این دلیل که اسرائیل نمی‌خواهد این انتخابات در قدس برگزار شود، بلکه دلیل آن ترس از دست دادن حکمرانی فتح است.» به نوشته یسرائیل هیوم، «پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حماس در این انتخابات بود؛ همانطور که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و این امر موجب می‌شد جنبش فتح حکمرانی بر تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد.» بر اساس این گزارش، «تن‌ها فتح و رهبری فلسطین از پیروزی حماس نگران نبودند، بلکه مصر، اسرائیل و اردن هم هراس دارند و هیئت‌های امنیتی را فرستادند تا محمود عباس را برای انصراف از برگزاری انتخابات ترغیب کنند.» با توجه به اینکه جنبش حماس در سال‌های اخیر در مقابل توسعه‌طلبی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کرده، در بین فلسطینی‌های کرانه باختری محبوبیت زیادی کسب کرده است و عباس نیز از این مسئله واهمه دارد که با پیروزی حماس در این منطقه، جایگاهش متزلزل شود.

واکنش حماس و گروه‌های مقاومت به تعویق انتخابات
جنبش حماس تعویق انتخابات عمومی در فلسطین را کودتا توصیف و تشکیلات خودگردان را متهم کرد که به دلایل شخصی دست به چنین اقدامی زده است. حماس با یادآوری نشست هفته گذشته در رام‌الله درباره انتخابات گفت: «حماس این نشست را تحریم کرد، زیرا از قبل می‌دانست که جنبش فتح و تشکیلات خودگردان تصمیم به توقف انتخابات به خاطر مسائل دیگری گرفته‌اند که هیچ ربطی به موضوع قدس ندارد.» حماس افزود: «در تماس رسمی با رهبری جنبش فتح توضیح دادیم که ما برای حضور در نشست آماده‌ایم به شرط اینکه مختص بررسی راه‌ها و مکانیزم‌های برگزاری انتخابات در قدس باشد.» زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در واکنش به تصمیم عباس، با تلاش‌ها برای همزیستی با رژیم صهیونیستی از طریق انتخابات مخالفت کرد و گفت: «رویداد‌های گذشته از زمان امضای توافقنامه اسلو اثبات کرده که این صرفاً توهمی کاذب است.» از همین رو، النخاله از تمامی گروه‌های فلسطینی خواست به جای اعتراضات و اظهارنظر کردن‌ها، فوراً یک نشست ترتیب دهند و تنها یک بند در این نشست بررسی شود؛ آن هم اینکه ملت فلسطین ملت تحت اشغال است و ما باید روی یک برنامه ملی متناسب با این رویکرد توافق کنیم، هر گزینه دیگری تلف کردن هر چه بیشتر زمان و تلاش‌ها خواهد بود.

جنبش فتح و کودتا علیه توافقات ملی و ملت فلسطین
جنبش حماس در واکنش به تصمیم تشکیلات خودگردان مبنی بر تعویق انتخابات فلسطین تأکید کرد که این مسئله هیچ ارتباطی به قدس ندارد و محمود عباس، باید با برگزاری انتخابات در قدس بدون اجازه قبلی از رژیم صهیونیستی، این رژیم را به چالش بکشد. این جنبش با انتشار بیانیه‌ای، جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را مسئول اصلی این تصمیم و پیامد‌های آن عنوان نمود و تأکید کرد، این اقدام، «به منزله کودتایی در مسیر مشارکت و توافقات ملی است.» حماس در بیانیه خود این نکته را یادآوری کرد که ملت فلسطین در قدس ثابت کرده که می‌تواند اراده خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل و انتخابات را برگزار کند.

اکنون حماس مصمم‌تر شده است و در این بیانیه نیز مصمم بودن آن در ادامه مسیر تا آزادی فلسطین مشهود است چرا که به صراحت در بیانیه خود تاکید کرده، باید همه تلاش‌ها را صرف مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و درگیری با آن در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها کرد. به جهت همین موضوع بود که در روز‌های اخیر، کابینه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی آماده باش کامل اعلام کرد ومقامات دولت نتانیاهو واحزاب رقیب او گفتند که از این پس، با حملات موشکی بیشتری شهرک نشینان صهیونیستی مواجه خواهند شد.

آنچه مسلّم است این است که روند طی شده غیر قابل بازگشت است و اکنون رژیم صهیونیستی باید بین دو مسیر یکی را انتخاب کند یا اجازه دهد ملت فلسطین بطور یکپارچه با برگزاری انتخابات سراسری، سرنوشت خود را تعیین کنند و یا با تن دادن به شلیک موشک‌های بیشتر به اماکن حساس و شهرک‌های صهیونیستی خود، هزینه زیاد حملات گروه‌های مبارز فلسطینی را به جان بخرد.

ارسال نظرات