دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
28 فروردين 1400 - 15:28

کودتایی فقط برای ترساندن

خبرگزاری‌ها ۱۵ فروردین ماه اعلام کردند در اردن کودتا رخ داده است برخی تصور کردند عمر سیاسی ملک عبداالله که از سال ۱۹۹۹ تاکنون بر این کشور حاکم بوده است، پایان یافته است.
نویسنده :
محسن امیری
کد خبر : 8802

پایگاه رهنما:

15 فروردین ماه بود که همه خبرگزاری ها اعلام کردند که در اردن این کشور کوچک منطقه شامات، کودتایی رخ داده است.با انتشار این خبر، بسیاری تصور کردند عمر سیاسی ملک عبداالله که از سال 1999 تاکنون بر این کشور حاکم بوده است، پایان یافته است.اما در کمتر از یک روز، خبرها حکایت از آن داشت که  ارتش پادشاهى اردن چند مقام بلندپایه این كشوررا دستگیر کرده و کودتایی که گفته می شد خاتمه دهنده حکومت 22 ساله ملک عبدالله دوم است، شکست خورده است. ظاهرا «حمزه بن حسین» برادر كوچكتر شاه و ولیعهد سابق اردن متهم اصلى این تحركات بودند. حدود 25 تن از نزدیكان حمزه بن حسین نیز، طى چند روز به اتهام مشاركت در طرح كودتا و حضور در حلقه ارتباطى با رژیم سعودى، بازداشت شدند.

  • علل کودتا در اردن چه بود؟

در باره علل اقدام به كودتا دو دیدگاه کلی وجود دارد:

یک دیدگاه معتقد است ؛ اردن اكنون در شرایط سختى به سرمى برد و حكومت ملك عبدالله با اعتراضات گسترده نسبت به ناكارآمدى دولت در مدیریت اقتصادى و مبارزه با فساد مواجه است. بحران اقتصادى در این كشور با همه گیرى كرونا وخیم تر شده و مردم را به خیابان ها كشانده است. حمزه بن حسین نیز با استفاده از این شرایط استفاده كرده و در صدد دمیدن در تنور آتش اعتراضات است. به همین جهت دولت اردن براى خنثى سازى تحركات مخالفان، دست به یك نمایش ساختگى براى كودتا زده است تا از این رهگذر، قلع و قمع و حبس و حصر مخالفان و ازجمله برادرش، موجه جلوه كند. در همین راستا، ایمن صفدى معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن با متهم كردن شاهزاده حمزه به ارتباط با یك كشور بیگانه مدعى شده است ؛ این ارتباط از طریق همسر او بوده و آنها قصد خروج از كشور با یك هواپیماى شخصى را داشته اند. به گفته رسانه ها یك تاجر اسرائیلى كه روابطى با دولت آمریكا دارد، در روزی كه شاهزاده حمزه بن حسین بازداشت شد، با او در تماس بوده و به او پیشنهاد داده است تا با ارسال یك جت شخصى،  همسر و فرزندان او را به اروپا منتقل کند . این موضوعى بود كه در رسانه هاى عبرى و عربى مورد توجه قرار گرفت.

دیدگاه دوم كه به صواب نزدیكتر است، حكایت از آن دارد كه گویا ملك عبدالله این بار در تداوم نوكرى و وابستگى اش به رژیم صهیونیستى، اندكى تعلل كرده و با غضب رژیم غاصب  صهیونیستی و همپیمانانش مانند عربستان و امارات روبرو شده است. در گزارش یک روزنامه صهیونیستى، از سفر محرمانه ملك عبدالله دوم به ریاض در ماه گذشته میلادى خبر داده شده است. این سفر به دلیل اختلافات دو كشور هیچگاه رسانه اى نشد. اماگویا ملك عبدالله كه نقش ویژه اى براى خود در وقایع فلسطین قائل بوده و طبق یك روال تاریخى تولیت مسجدالاقصى را در دست دارد در نتیجه این كودتا و قدرت گرفتن برادرش، عملاً مى بایست كلید تولیت قدس شریف را به بن سلمان بسپارد. همه اینها به این خاطر است كه محور سعودى -صهیونیستى از موضع منفى عبدالله دوم از ابتدا نسبت به طرح معامله قرن كه تاكنون به عادى سازى روابط چند دولت عربى با رژیم صهیونیستى منجر شده، نگران و ناراحتند. البته مخالفت عبدالله با معامله قرن به خاطر دفاع از آرمان فلسطین نیست بلكه پادشاه اردن نگران است که موقعیت «امان»  در مناقشه فلسطین تضعیف شود، چراكه؛ «امان » در مناقشه فلسطین بطور تاریخى از جایگاه ویژه اى برخوردار بوده است و پادشاه این كشور تولیت مسجدالاقصى را بر عهده دارد. همین چندى پیش بود که رژیم صهیونیستى مانع بازدید شاه اردن از مسجدالاقصى شد و در مقابل نیز دولت اردن با امتناع از صدور مجوز براى عبور هواپیماى نتانیاهو از آسمان این كشور، باعث لغو سفر او به امارات متحده عربى شد.

اقدام محور عبرى - عربى براى كودتا در اردن درحالى است كه این كشور، پس از مصر دومین كشور عربى است كه درسال  1994روابط خود با رژیم صهیونیستى برقرار كرد و همواره روابط تنگاتنگى با رژیم صهیونیستى داشته و تمام توان خود را براى رضایت آمریكا  و رژیم صهیونیستی در طول این سال ها به كار گرفته است.

  • سرویس های جاسوسی و کودتای اردن

در پی اسناد افشا شده از جزئیات کودتا در اردن، پای سرویس‌های جاسوسی خارجی به این ماجرا باز شده است .

به نوشته پایگاه خبری اکسیوس، منابع نزدیک به خاندان سلطنتی اردن اعلام کردند که یک جاسوس سابق موساد در اقدام به کودتا در اردن دست داشته است. به نوشته اکسیوس، «شاپوشنیک ۴۱ ساله، ۱۵ سال پیش از فعالان سیاسی در حزب کادیما در اسرائیل بود که به یک شرکت وابسته به بنیانگذار بلک‌واتر که در حال آموزش سربازان عراقی در اردن بود، خدمات لجستیکی ارائه می‌داد و در آنجا از طریق یک دوست مشترک با شاهزاده حمزه ملاقات کرد».

علاوه بر دست داشتن صهیونیست‌ها در کودتای نافرجام در اردن، گمانه‌زنی‌ها از دست داشتن سعودی‌ها در این ماجرا نیز حکایت دارد. روزنامه آحارونوت، نوشت که عربستان سعودی و یکی از کشورهای خلیج فارس در پشت صحنه تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. هرچند سعودی‌ها برای حفظ ظاهر، حمایت خود را از عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کردند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که شخص محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این اقدام نقش داشته است و به همین خاطر، دولت اردن تلاش می‌کند نفوذ عربستان را در این کشور کاهش دهد. روزنامه فرانسوی لوفیگارو با اشاره به تصفیه حساب سیاسی برای پایان دادن به اقدامات فاسدان پیرامون خاندان سلطنتی اردن، به نقل از منابعی نوشت که ماهیت این اقدام پیشگیرانه، مقابله با فعالیت‌های همسایه بزرگ اردن یعنی عربستان سعودی است. این روزنامه فرانسوی به نقل از یک تحلیلگر اردنی نوشت: «آنچه در اردن رخ می‌دهد معیاری برای پیش‌بینی و تصفیه حساب است، عبدالله دوم می‌خواهد با استفاده از حمایت‌های امریکا، نفوذ عربستان در اردن را خنثی کند چرا که عربستان به برخی محافل اردن از جمله محافل نظامی و حتی کاخ پادشاهی نفوذ کرده است.» لوفیگارو همچنین نوشت: «از زمان امضای توافقنامه سازش موسوم به «توافق آبراهام» بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و بهبود روابط این کشور‌ها با تل‌آویو، روابط اردن با ریاض، تل‌آویو و ابوظبی دچار تنش شده است.» پس از سازش اعراب با رژیم صهیونیستی، روابط اردن با رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس تا حدی کاهش یافته است و سعودی‌ها تلاش می‌کنند با تقویت مناسبات با اسرائیل، زعامت بیت‌المقدس و مسجدالاقصی را که اکنون در دست اردن قرار دارد، در اختیار بگیرند.

  • یك نكته مهم و عبرت انگیز

نكته عبرت انگیز اینكه؛ آمریكا و صهیونیسم آنقدر زیاده طلب و بدعهد هستند كه حتى تحمل اندكى نافرمانى نوكران خود را نمى كنند. بنابراین می توان گفت که از این پس، ملك عبدالله، دوران سختى را در پى خواهد داشت، چراكه از این مقطع به بعد ، باید امتیازات بیشترى بدهد.  این عبرتی برای وادادگان داخلی به وعده هایی است که آمریكا و همپیمانانش نتیجه دلدادگى به شیطان هاى بزك كرده عصر حاضر را ببینند و عبرت بگیرند. تنبیه ملك عبدالله دوم با اقدامات كودتایى آیینه عبرت براى همه غرب باوران و غرب پرستان است.

ارسال نظرات