شنبه ؛ 31 شهريور 1403
01 خرداد 1397 - 08:30

درک محاسبه هاي دشمن؛لازمه تصميم هاي کارآمد

دولت آمریکا همواره مدعی است که رسالت حفظ صلح و امنیت جهان را برعهده دارد در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی این کشور – همانند روسای جمهور قبلی این کشور- با اقدامات ماجراجویانه و خودسرانه و بر خلاف تمامی موازین بین المللی با ترغیب و تشویق برخی کشور‌های منطقه در راستای تضعیف کشور‌های اسلامی حرکت کرده است
نویسنده :
سامان کریمی
کد خبر : 763

پایگاه رهنما :

دولت آمریکا همواره مدعی است که رسالت حفظ صلح و امنیت جهان را برعهده دارد در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی این کشور – همانند روسای جمهور قبلی این کشور- با اقدامات ماجراجویانه و خودسرانه و بر خلاف تمامی موازین بین المللی با ترغیب و تشویق برخی کشور‌های منطقه در راستای تضعیف کشور‌های اسلامی حرکت کرده است. از سوی دیگر بسیاری از اقدامات این کشور از جمله نقض متعدد و مکرر تعهدات و توافقنامه‌های بین المللی – از جمله برجام- تنها در جهت تشدید تنش بین کشور‌ها و بر هم زدن صلح و ثبات در منطقه قلمداد می‌شود.
رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، اعلام کرد که کشورش از توافق هست‌های سال ۲۰۱۵ میلادی خارج میشود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا میگذارد او همچنین افزود که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریمها، مجازات‌های اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکت‌های بینالمللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت این کشور مواجه خواهند شد.
از طرف دیگر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت کشورش به قدس را به اجرا گذاشت و متعاقب آن در اثر حمله نیرو‌های جنایتکار رژیم اشغالگر صهیونیستی به شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز مردم غزه، ۶۱ فلسطینی شهید و بیش از سه هزار نفر دیگر نیز زخمی شدهاند اقدامی که با محکومیت شدید جامعه بین المللی و کشور‌های اسلامی و عربی و فلسطینیان مواجه شد.
بررسی عملکرد تنش زا و بحران آفرین رئیس جمهور آمریکا نشان می‌دهد که اقدامات خودسرانه، غیر قانونی و ماجراجویانه او پایانی ندارد و این در حالی است که برای مقابله با شرارت‌های رئیس جمهور ایالات متحده و اذنابش باید تصمیمات منطقی، مؤثر و عاجل اتخاذ و اجرایی شود. در این راستا لازم است درک و تحلیل درستی از نگاه ترامپ و همکاران نومحافظه کار و تندرواش در کاخ سفید داشته باشیم، شکی نیست که لازمه مواجهه فعال و اثرگذار با سیاست‌های تنش زای هیت حاکمه آمریکا، درک مبنای تصمیم گیری و محاسبات ترامپ در زمینه خروج از برجام و اقدامات بحران آفرین او در غرب آسیا می‌باشد.
در این خصوص ابتدا باید توجه داشت که تصمیمات ترامپ ارتباط مستقیمی با وضعیت داخلی آمریکا و مشکلات بی حد و حصر وی دارد. شبکه سی ان ان اعلام می‌کند ترامپ در ۴۶۶ روز مسئولیت خود ۳۰۰۱ دروغ به مردم آمریکا کفته است و اخیرا میانگین دروغ‌های او از پنج دروغ در روز به ۹ دروغ در روز افزایش داشته است که این رویه صرف نظر از وجود بحران اخلاقی – اجتماعی در داخل آمریکا، استیصال ترامپ برای پاسخ به وعده‌های انتخاباتی و افزایش مشکلات کشورش را نشان میدهد و طبیعی است که در این وضعیت توسل به بحران آفرینی در خارج از آمریکا می‌تواند افکار داخلی را به خارج از این کشور هدایت نموده و از فشار افکار عمومی داخلی آمریکا بر ترامپ و تیمش بکاهد.
همچنین تصور ترامپ و همفکران او این است که شرایط کنونی در منطقه با توجه به اختلافات بین اعراب و همچنین سایر کشور‌ها به گون‌های میباشد که رؤیا‌های رژیم صهیونیستی قابل تحقق است و می‌تواند با گل آلود کردن آب ماهی خود را صید کند و همچنین ترامپ و تیم تندرو او بر اساس محاسبات و تصوراتی که از ایران و تحولات آن دارد این است که باید فشار بیشتری به جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و الان بهترین فرصت برای این کار است.
از منظر آن ها، با توجه به اعتراضات دی ماه سال گذشته در داخل ایران، مشکلات اقتصادی و افزایش نارضایتی از نظام (به زعم ترامپ)، بهترین راه مقابله با ایران در شرایط کنونی تشدید فشار‌های اقتصادی است تا به این طریق روند اعتراضات و نارضایتی‌ها در ایران تشدید شود. بنابراین، فارغ از اینکه محاسبات ترامپ از دید ما چقدر درست یا نادرست باشد باید این مولفه را درباره تحلیل رفتار او و اتخاذ واکنش مناسب به او لحاظ کنیم، که برای اثبات حقانیت خود در عرصه بین المللی و در نزد افکار عمومی دنیا نباید از ایستادگی بر گفتمان انقلاب اسلامی کوتاه بیایم و اتخاذ مواضع عقلانی و رفتار برآمده از انقلابی گری را همانند قبل از توافق هسته‌ای رویه سازی کنیم و وجوب چنین سیاستی را برای مردم در داخل تشریح و تبیین کنیم. از سوی دیگر تقویت غرور و اتحاد ملی زمینه را برای تقویت همبستگی ملت ایران در پاسخ به اقدام دولت آمریکا بیش از پیش فراهم می‌کند، بنابراین مسئولان کشور باید در چنین جهتی حرکت کنند.
توافق هسته‌ای و شانه خالی کردن طرف‌های غربی بخصوص آمریکا از انجام تعهدات نشان داد دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این خصوص بایستی به صورت جدی دنبال شود (اتفاقی که تاکنون روی نداده است)؛ این در حالی است که عبرت حاصل از روند طی شده نشانگر عمق نگاه راهبردی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص مشکلات کشور و راه‌های خروج از آن و نا امیدی دشمن است بنابراین ضروری است مسئولان اتحاد و انسجام داخلی را مبنای اقدام قرار داده با پرهیز از راه‌های بی ثمر طی شده همراه و همگام با مردم در جهت منویات رهبری گام بردارند.

ارسال نظرات