جمعه ؛ 30 شهريور 1403
25 ارديبهشت 1397 - 08:50

دومینوی خطرناک

سند ۲۰۳۰ یکی از نقشه‌های کلان و راهبردی سازمان ملل متحد است که با پرچم «توسعه پایدار» درصدد پیشبرد ایدئولوژی لیبرال-دموکراسی در سطح جهانی وهمسوسازی فرهنگ کشور‌های هدف از سوی آمریکا به یونسکو ارائه شده است. این سند با حضور وزرای خارجه بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایران در کره تصویب شده است؛ این موضوع بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مورد قبول دولت قرار گرفت و با تشکیل یک کارگروه اجرایی در شهریور ۹۵ در ستور کار هیئت دولت قرار گرفت.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 713
مقام معظم رهبری سال گذشته و در دیدار با هزاران نفر از معلمان سراسر کشور فرمودند: «سند ۲۰۳۰ و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود و امضای این سند و اجرای بی‌سر و صدای آن قطعا مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.»
به گزارش رهنما سند ۲۰۳۰ یکی از نقشه‌های کلان و راهبردی سازمان ملل متحد است که با پرچم «توسعه پایدار» درصدد پیشبرد ایدئولوژی لیبرال-دموکراسی در سطح جهانی وهمسوسازی فرهنگ کشور‌های هدف از سوی آمریکا به یونسکو ارائه شده است. این سند با حضور وزرای خارجه بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایران در کره تصویب شده است؛ این موضوع بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مورد قبول دولت قرار گرفت و با تشکیل یک گارگروه اجرایی در شهریور ۹۵ در ستور کار هیئت دولت قرار گرفت.

شاخص‌های ۲۰۳۰

براین اساس، کشور‌هایی که معیار‌های مدنظر ۲۰۳۰ را پذیرفته اند، مکلف به اجرای این سند هستند. ایران نیز با پذیرش چنین سندی متعهد می‌شد بسیاری از ملاحظات یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های جمعیت ومحیط زیست و ... اعمال کند. همین موضوع سبب ایجاد شکاف هویتی و عقیدتی در نسل‌های آینده می‌شد و موجب استحاله هویت ملی و مذهبی و یک نوع از خود بیگانگی در فرهنگ غالب جامعه می‌شد. به تبع آن سبک زندگی و فرهنگ سیاسی و مدنی آحاد جامعه از تیررس این سند در امان نبودند و تغییرات همه جانبه‌ای را به همراه داشت.

سند ۲۰۳۰ ابزار نرم سازمان‌های بین المللی یا همان بهتر بگوییم بازوان اجرایی آمریکا و کشور‌های غربی است که با نفوذ در سامانه‌های کلان آموزشی و فرهنگی، ایجاد سلطه فرهنگی در در این کشور‌ها را هدف گرفته اند. جالب آنکه بر اساس سند ۲۰۳۰ کشور‌ها موظف اند اطلاعات محرمانه‌ای را به صورت منظم و متوالی به نهاد‌های بیرونی مخابره کنند.

نظر رهبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال گذشته و در دیدار با هزاران نفر از معلمان سراسر کشور فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود و امضای این سند و اجرای بی‌سر و صدای آن قطعا مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است. به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.» ایشان با تاکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: «اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتا اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفتند: «این شورا باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.»

پس از این، مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان سال گذشته نیز در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها یک بار دیگر به این سند اشاره کردند و گفتند: «یکی از کار‌های اساتید، مساله تبیین است. خب این باید تبیین بشود؛ ما یک‌چیزی راجع به این سند ۲۰۳۰ آموزش‌و‌پرورش گفتیم، خب این غلط است؛ این غلط است؛ اصلا این معیوب است؛ این حرکت، حرکت معیوبی است. چرا؟ چه کسانی هستند این‌هایی که دارند سند توسعه پایدار را فراهم می‌کنند؟ چه حقی دارند که درباره کشورها، درباره ملت‌ها، درباره سنت‌هایشان، درباره عقایدشان، اظهار‌نظر کنند که باید این‌جوری کنید، باید آن‌جوری کنید؛ همه این‌ها هم «باید» است. اینکه می‌گویند الزام نیست، این سطحی‌نگری است؛ نخیر، در واقع، همه این‌ها الزام است، و هرکدام از این‌ها که تحقق پیدا نکند، بعد به‌عنوان یک نقطه منفی به‌حساب خواهد آمد که «در فلان جدول، ته جدول قرار می‌گیرید؛ فلان امتیاز از شما سلب می‌شود.»

رهبر انقلاب چند روز پیش به مناسبت هفته معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافتند و در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان دیگر بار در ارتباط با سند ۲۰۳۰ سخنانی را ایراد کردند و گفتند: «من سال گذشته، رسما و علنا و با قاطعیت، اجرای این سند انحرافی را منع کردم که با استقبال مسئولان هم مواجه شد، اما شنیده‌ام در بخش‌های مختلف، برخی مفاد سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است که این به معنای قرار دادن مهم‌ترین مساله کشور، در اختیار بیگانگان است.»

ایشان افزودند: «معنی ندارد کشوری همچون ایران با این سابقه و فرهنگ و با این نظام مقتدر، برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود را از دیگران بگیرد.»

هشدار‌های پی در پی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد حساسیت و هوشیاری در مورد این سند نشان از اهتمام وافر غرب برای براندازی فرهنگی در کشور است. با وجود توصیه‌های معظم له این سند با حرکتی خزنده در برخی مدارس و مراکز آموزشی در حال اجراست.

واکنش مسئولان نسبت به سند ۲۰۳۰

حسن رحیم‌پور‌ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند ۲۰۳۰ معتقد است: «دوگانگی در سیستم از همان ابتدا وجود داشته است؛ به‌طوری که افراد عوض می‌شوند، ولی سیستم همان است و می‌خواهند مکتب را با آموزه‌های لیبرالی تطبیق دهند. سال گذشته اعلام شد یونسکو از مسئولان تعهد گرفته سند ۲۰۳۰ در تمام کشور‌ها اجرا شود، گفتند این کار داوطلبانه انجام شده، ولی در عمل کشور را متعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ این سند پیاده شود. وزارت امور خارجه بسیاری از قرارداد‌ها مثل همین سند را می‌گویند الزام‌آور نیست، ولی بعد مشخص می‌شود اگر اجرا نکنیم، محکوم می‌شویم. این‌گونه نمی‌شود که تعهد بدهند، اجرا را هم شروع کنند، ولی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع نداشته باشند. در این سند نگاه لیبرال و نئولیبرال به حقوق کودک، آموزش و پرورش و زن و خانواده وجود دارد؛ گرچه اشتراکاتی با مفاهیم اسلامی دیده می‌شود، اما تناقض‌های بنیادی هم وجود دارد. براساس این سند تعهد داریم در برابر غرب پاسخگو باشیم و بگوییم چطور سیاست‌های آن‌ها را در مدارس‌مان اجرا کرده‌ایم. نمی‌گوییم کسی قصد خیانت داشته، گاهی صدمه حماقت از خیانت کمتر نیست؛ حتی اگر فرد نیت خوبی داشته باشد. آمریکا اجازه نمی‌دهد یک کلمه خلاف قانون اساسی کشورش مطرح شود. حتی در مورد مسائل هسته‌ای با اینکه بمب اتم دارد، قرارداد‌ها را امضا نمی‌کند، ولی ما که بمب نداریم باید امضا کنیم، یعنی حتی قوانینی را که خودشان نوشته‌اند، امضا نمی‌کنند و به ما می‌گویند امضا کنیم.»

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره این سند خاطر نشان کرد: «برابری جنسیتی مذکور در سند آموزش ۲۰۳۰ به معنای آزادی لیبرالی و ترویج فرهنگ غرب است که ما هرگز به آن معتقد نبوده و نیستیم. اجرای سند ۲۰۳۰ جرم است؛ چون قانونی نشده است و ما در برنامه ششم تصویب کرده‌ایم که تنها سند تحول بنیادین مرجع عمل و اقدام آموزش و پرورش باشد، بنابر این عمل بر اساس سند ۲۰۳۰ بی‌قانونی است و از این جهت جرم است.»

اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور با چراغ خاموش

توجیه اجرای آموزه‌های سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اراک، آموزش جنسی به فرزندان در برخی مدارس و انتخاب این شهر به عنوان صدمین شهر آموزش پذیر یکی از مصادیق اجرای سند در کشور بود. دبیر جبهه فرهنگی انقلاب استان مرکزی در باره نمونه‌های اجرایی ۲۰۳۰ گفت: «ابتدای آگاهی ما از اجرای این سند در مدارس اراک از سوی خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان آغاز شد که به ما گفتند کاملا مخفیانه در حال آموزش‌های جنسی به فرزندان ما هستند.»

حذف برخی آموزه‌های دینی و مذهبی از کتاب‌ها، آموزش‌های مختلف جنسی ذیل عنوان آموزش‌های پزشکی، کاهش ساعات برخی دروس از جمله درس قرآن و اتفاقاتی از این دست از گوشه و کنار کشور و از مراکز آموزشی دایر در آن‌ها به گوش می‌رسد که همگی خبر از اجرای چراغ خاموش این سند علی‌رغم نقشه راه روشن جهت تقابل با این سند دارد.

ارسال نظرات