11 مرداد 1397 - 11:09
حاجی‌بابایی :

عواقب وخیم نگاه سیاسی و غیرکارشناسی آموزش وپرورش را به بن بست کشاند

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: کسانی که آموزش وپرورش را محکوم به جذب نیرو‌های غیر متخصص در مدارس می‌کردند، در حال حاضر ۲۰۰۰۰۰ نیروی خرید خدمت را برخلاف مصوبه مجلس وصرفا براساس رابطه خویشاوندی با موسسین مدارس غیر دولتی روانه کلاس در مناطق محروم کرده اند.
کد خبر : 1226

پایگاه رهنما به نقل از فارس ، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت‌وگوی با استناد به آمار‌های مختلف در سخنان مسئولین آموزش وپرورش گفت، مرکز تامین نیروی انسانی آموزش وپرورش اعلام کرده است که، مهر ۱۳۹۷، حدود ۱۱۶ هزار در آموزش وپرورش کم داریم، از طرف دیگر معاون آموزش ابتدایی وزیر اعلام کرده فقط در این دوره ۵۴ هزار معلم کم داریم.

وی افزود: این مرکز همچنین نیاز به یک میلیون وهفتصد هزار ساعت نیرو را در قالب حق التدریس با جذب بازنشستگان، اضافه تدریس شاغلین، یا نوبت دوم را اعلام کرده است.

حاجی بابایی گفت: این در حالی است دکتر فانی وزیر اسبق آموزش وپرورش اعلام کرده بود، ۱۵۰ هزار نفر نیروی انسانی در آموزش وپرورش مازاد است و چاره‌ای جز کاهش ۷۵۰ هزار نیروی انسانی در آموزش وپرورش نیست.

نمایده مردم همدان افزود: حتی نگرانی ایشان از موضوع نیرو‌های مازاد به قدری بود که در برنامه سپاس در منطقه ۱۱ اجرا می‌شد به پیشنهاد برای انتقال معلمان به سایر دستگاه‌ها را نیز مطرح کردند.

حاجی بابایی تصریح کرد: آقای فانی نسبت دانش آموز به کل پرسنل آموزش وپرورش را ۱۱.۵ اعلام کرده وعنوان نموده بود که این عدد بیانگر بهره وری پایین در آموزش وپرورش است و چاره‌ای جز کاهش نیروی انسانی و رسیدن به عدد معقول نیست.

نماینده مجلس دهم گفت: سرگرم شدن به تخریب دولت دهم در آموزش وپرورش و پرداختن به آدرس سازی‌های غلط، مجالی برای اندیشیدن به برنامه ریزی دقیق در آموزش وپرورش را باقی نگذاشته بود، دادن آدرس‌های غلط وگمراه کننده‌ای مانند اینکه در شهر تهران ۲۳۰۰ هزار معلم مازاد وجود دارد.

وی تاکید کرد:، اما در یکی دو سال اخیر نه تنها راه‌های ورود به تهران بسته نشد، بلکه در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ در بعضی موارد چندماه بعداز سال تحصیلی تعدادی از کلاس‌های درس معلم نداشتند وبه سختی تامین نیرو شدند.

حاجی بابایی گفت: افزایش مدارس دو نوبته در مناطق شهری وحاشیه شهر، افزایش تراکم کلاس درس گاهی تا ۵۰ نفر در کلاس درس، کمبود ۱۶۰۰۰ هنر آموز ۲۰۰۰۰ هزار استاد کار در هنرستانها، کاهش ۱۲ ساعت از ۳۵ ساعت آموزش پایه دوازدهم (دوره دوم متوسطه) در ظاهر بخاطر کنکور، ولی در اصل بخاطر صرفه جویی در نیروی انسانی، کاستن از عوامل اجرایی مدارس از حذف معاونت پرورشی با دست بردن در درجه بندی مدارس با هدف صرفه جویی در نیروی انسانی، الزام مدیران مدارس به ۶ ساعت تدریس علیرغم آسیب‌های اجتماعی شدید، فشار به مناطق برای حذف مدارس کم جمعیت روستایی صورت می‌گیرد، نتایج کم توجهی به تبیین وضعیت موجود وفقدان نگاه اینده گر در اعلام نیروی مازاد در آموزش وپرورش است.

وی بیان داشت: کسانی که آموزش وپرورش را محکوم به جذب نیرو‌های غیر متخصص در مدارس می‌کردند، در حال حاضر ۲۰۰۰۰۰ نیروی خرید خدمت را برخلاف مصوبه مجلس وصرفا براساس رابطه خویشاوندی با موسسین مدارس غیر دولتی روانه کلاس در مناطق محروم کرده اند.

بر اساس اذعان مسئوولین شهرستان‌های تهران ۹/۵ درصد مدارس غیر دولتی را افزایش داده اند، این در حالی است که با احرای سیاست‌هایی مانند قطع سرانه، بالابردن تراکم در کلاس و ناراضی کردن معلمان با حذف مزایایی مانند سختی کار و حق عائله مندی معلمان مجرد، مدارس دولتی را تضعیف نموده و اعتماد خانواده‌ها را نسبت به مدارس دولتی کم رنگ کرده و به صورت مستقیم وغیر مستقیم زمینه هدایت دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم همدان تاکید کرد: پایان سال ۱۴۰۰ حداقل ۳۰۰ هزار معلم آموزش و پرورش را به علت بازنشستگی ترک می‌کنند، این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۲۳ هزار نفر سال ۹۱ به کمتر از ۵ هزار نفر به علت تشکیک نسبت به جایگاه دانشگاه و الگوی پذیرش معلم کاهش یافته است.

حاجی بابایی بیان داشت: این اقدام در حالی صورت گرفته که علاوه بر موارد فوق، بر اساس اذعان مدیرکل دفتر مشاوره وزارت اموزش و پرورش امسال ۳۰ هزار مشاور کمبود دارد واز سوی دیگر زمزمه حذف معاونت تربیت بدنی و ادغام مجدد آن در معاون پرورشی به گوش می‌رسد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: حذف مجمتع‌های تربیتی روستایی و احیای مجدد راهنمای تعلیماتی از یک سو موجب کاهش نظارت بر ۴۴ هزار مدارس چند پایه روستایی گردیده و از سوی دیگر از انجا جایگاه راهنمای تعلیماتی در ساختار جدید نامعلوم است (نه اداری تلقی می‌شوند که اضافه کار بگیرند، نه اموزشی که ساعات موظفش کم شود) موجی را از نارضایتی در بین این افراد به دنبال داشته است، انباشت ۱۴۰۰۰ میلیارد بدهی به فرهنگیان شاغل و بازنشسته این وضعیت را تشدید نموده است.

وی افزود: حذف بخش توجهی از سختی کار مدیران و معاونان مدارس علاوه بر دامن زدن به موج نارضایتی‌ها، سبب گریزان شدن افراد توانمند از مدیریت مدارس شده است، تمام این موارد در نتیجه بی توجهی به اولویت‌های آموزش وپرورش، نگاه فاقد رویکرد برنامه ریزی مبتنی برآینده نگری و آینده پژوهی، عدم دقت در تبیین وضعیت موجود و تمرکزصرف بر تخریب دستاورد ها‌ی پیشین و دادن آدرس غلط برای زیر سوال بردن آموزش وپرورش، بدون توجه به نیاز ومصلحت مردمی ونظام تعلیم وتربیت حاصل شده است که، باید دولت ومجلس با ایجاد کارگروه‌های ویژه در اسرع وقت از بروز عواقب جبران ناپذیر که فاجعه‌ای که آدرس سازی‌های اشتباه برای آموزش وپرورش ایجاد کرده پیشگیری کنیم، فراکسیون فرهنگیان آمادگی خود را برای استفاده از تمام فرصت‌ها برای برون رفت آموزش وپرورش از وضعیت کنونی اعلام می‌کند.

حاجی بابایی با اشاره به نامه خود به مجلس در خصوص بحران نیروی انسانی گفت: مشکلات نیروی انسانی در نامه به رییس مجلس یادآوری شده است، در این راستا فراکسیون فرهنگیان جلساتی با مدیران وزارت داشته است، همچنین در نطق‌های مختلف در مجلس هشدار بحران در آموزش وپرورش مبنی بر کسر ۱۹۴ هزار نیروی انسانی در مهر ۹۷ بیان شده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات