جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 فروردين 1399 - 16:49
گزارش تحلیلی فضای مجازی در روزهای درگیری با کرونا

وقتی کرونا دامن عاملان جنگ روانی را هم می‌گیرد

وقتی پای ویروس کرونا به ایران باز شد، تمام رسانه‌های فارسی‌زبان ذوق‌زده از این مسئله شروع به فضاسازی علیه نظام کردند و کرونا را بهانه‌ و فرصتی برای حمله به‌نظام دانستند.
کد خبر : 5846

پایگاه رهنما:

وقتی پای ویروس کرونا به ایران باز شد، تمام رسانه‌های فارسی‌زبان ذوق‌زده از این مسئله شروع به فضاسازی علیه نظام کردند و کرونا را بهانه‌ و فرصتی برای حمله به‌نظام دانستند. آنها نقطه اولیه هدفشان را قم و جامعه روحانیت قراردادند و تلاش داشتند مناسک مذهبی را مانع مبارزه با ویروس کرونا در ایران نشان دهند. آمارهای دروغین منتشر کردند، شایعه تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها و کمبود مواد غذایی را مطرح کردند و هر تلاشی را در رسانه‌های خود انجام دادند تا بتوانند با نابسامان نشان دادن اوضاع ایران، مزد بیشتری دریافت کنند. برای القای ترس و ناامیدی به حدی رذالت به خرج دادند که حتی چالش‌های امیدوارانه در فضای مجازی همچون چالش لبخند را که برخی از کاربران ایرانی برای تقویت روحیه و امید به راه انداختند، محکوم کردند و فقط سیاه نمایی را دارای ارزش خبری دانستند.

اخبار را طوری منعکس می‌کردند که مخاطب گمان می‌کرد منشأ اصلی و اولیه ویروس کرونا ایران بوده است و مسافران ایرانی در هر جای دنیا ناقل و عامل انتقال این ویروس به سایر کشورها هستند؛ اما این فضاسازی‌ها آن‌طور که آنها می‌خواستند پیش نرفت و نتیجه‌ دیگری به دنبال داشت. مردم ایران از گروه‌های مختلف پای‌کار آمدند و هر کس آنچه در توان داشت را برای مبارزه با شیوع این بیماری به کار گرفت. بسیاری از گروه‌های جهادی با تمام قوا به میدان آمدند و کادر درمانی با ازخودگذشتگی صحنه‌هایی به‌یادماندنی را رقم زدند. یکی از فعالان فضای مجازی دراین‌باره نوشت: «تحت عنوان پزشکان بدون مرز، چند کارتن ماسک و لباس آورده‌اند؛ تعدادش به‌اندازه خروجیِ یک نصف روزِ گروه‌های جهادی هم نیست. همراه کارتن‌ها، یک گروه ۶ نفره آمده‌اند که معلوم نیست این چند نفر اصولاً چه دردی را دوا می‌کنند؟! آن‌هم از سمت کشوری که حاضر نیست تحریم‌های غیرانسانی را در این روزهای سختِ مردم ایران بردارد تا بتوانیم با پول خودمان، تجهیزات پزشکی بخریم. هیچ عقل سلیمی هست به‌کل این ماجرا شک نکند؟ حالا که ایران با حسن‌نیت از این کمک‌ها تشکر کرده و در یک تصمیم‌ منطقی اعلام کرده نیازی به کادر درمان خارجی ندارد، بازوهای رسانه‌ای مزدبگیر دوره‌افتاده‌اند به شانتاژ که چه نشسته‌اید که برای مردم کمک فرستاده‌اند و جمهوری اسلامی آن را پس فرستاده! نیمی از بحران، همین جنگ روانی رسانه‌های مزدبگیر است که با دروغ و شایعه و نامردی، از پشت به مردم ایران خنجر می‌زنند تا دلارهای کثیف تحریم کنندگان را به جیب بزنند»؛ اما کرونا در ایران متوقف نشد. بعد از ایران به‌تدریج به سراغ کشورهای اروپایی رفت و همان کشورهایی که رسانه‌های فارسی‌زبان با بودجه دولت‌هایشان هرروز تلاش می‌کردند که ذهن مردم را بمباران کنند و با هراس افکنی و تزریق ناامیدی روزهای سخت‌تری را برای مردم ایجاد کنند، خودشان تا حد زیادی با این ویروس درگیر شدند و مقامات و مردم عادیشان مجبور شدند شرایط پیچیده‌تری را تحمل کنند. ایران با همه تحریم‌ها و فشارهای خارجی تلاش کرد امیدوارانه با بیماری کرونا مبارزه کند اما همان کسانی که برای سیاه نمایی در مورد ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکردند باآنکه مشکلات و مصائب مقابله با این بیماری را در کشورهای خودشان دیدند، حاضر نشدند در این شرایط سخت از تحریم‌ و فشار بر ایران بکاهند.


ویروس کرونا ذات خبیث این افراد را برای مردم ایران بیش‌ازپیش نمایان ساخت و البته در داخل هم صحنه‌های زیبایی از تلاش جمعی و وحدت مردم در شرایط سخت را نشان داد. علی علیزاده تحلیلگر سیاسی ساکن لندن دراین‌باره نوشت: «پنهان‌کاری یک‌ماهه‌ی بی‌بی‌سی فارسی درباره شیوع کرونا در انگلیس و شکست انگلیس در مهار کرونا را بر باد داد و سیاسی و دروغ و جهت‌دار بودن حملات یک‌ماهه‌اش به ایران را رسوا کرد. بی‌بی‌سی فارسی در یک ماه گذشته قرنطینه نکردن شهرهای ایران را اشتباهی غیرعادی و استثنایی نشان داده بود که فقط می‌توانست معلول ضعف و فساد جمهوری اسلامی باشد. خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی مثل رعنا رحیم‌پور در این مدت حتی از جهان (بخوان دولت آمریکا و انگلیس) برای دخالت در ایران دعوت کرده‌ بودند. بی‌بی‌سی فارسی هم‌زمان در تمام این مدت درباره بحران کرونا در بقیه کشورها، ازجمله ایتالیا پنهان‌کاری کرد تا مخاطب، ایران را ضعیف‌ترین و غیرعادی‌ترین حکومت در مهار کرونا بداند و گمان کند کشورش بزرگ‌ترین صادرکننده کرونا و بزرگ‌ترین کشتارگاه شهروندان بی‌گناه شده. هر جای دیگر جهان بود مدیریت بی‌بی‌سی فارسی به خاطر یک ماه پنهان‌کاری و اخبار جهت‌دار درباره کرونا از مخاطبان فارسی‌زبان عذرخواهی می‌کرد؛ و هر کشور دیگری به‌جز ایران بود، سفارتش در لندن از بی‌بی‌سی فارسی به آفکام و به دادگاه شکایت می‌کرد و سفارت ایران در لندن این مدت ساکت مانده. از زحمات آقای عیدی نژاد به‌رغم نداشتن امکانات، آگاهم اما بی‌عملی ایران مقابل بی‌بی‌سی فارسی به مرحله‌ای رسیده که دارد باعث هزینه‌های جدی برای جان و مال مردم ایران می‌شود».
همه ما امیدواریم و دعا می‌کنیم که هر چه زودتر این روزهای سخت نه‌تنها در کشورمان بلکه در همه دنیا به پایان برسد و همه مردم در سلامتی و عافیت بتوانند روزهای بهاری را تجربه کنند اما روزهای مقابله با کرونا هم مانند همه آزمون‌های سخت دیگر برای ملت صبور و شکرگزار ایران سپری خواهد شد و روزگار آسایش و راحتی بعدازاین روزگار سخت فرا خواهد رسید. ‌

ارسال نظرات