پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 اسفند 1398 - 11:46

عبور از سیم‌خاردار‌های کرونا

حدود دو ماه است که ویروسی با شکل و شمایل زشت و بدترکیب به نام کرونا ۸۲ کشور دنیا را درگیر خود کرده است؛ از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه کره زمین با آمار متفاوت از هم به‌نوعی با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عده‌ای هم جان خود را ازدست‌داده‌اند.
نویسنده :
محمدرضاشبانی
کد خبر : 5482

پایگاه رهنما :

حدود دو ماه است که ویروسی با شکل و شمایل زشت و بدترکیب به نام کرونا ۸۲ کشور دنیا را درگیر خود کرده است؛ از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه کره زمین با آمار متفاوت از هم به‌نوعی با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عده‌ای هم جان خود را ازدست‌داده‌اند. از قضا سرعت شیوع این ویروس نیز بالاست و محدود به ایران هم نیست و از چین تا کره جنوبی، ایتالیا و فرانسه و آمریکا با آن درگیرند و همگی برای شکست ویروس کرونا، کمر همت بسته‌اند؛ زیرا به یک مسئله جهانی بدل گشته و بسیاری از کشور‌هایی که این ویروس گریبانگیر آن‌ها شده را به تکاپو واداشته تا راهی برای شکست آن بیابند؛ ما باید برای گذار از این ویروس که در معیت برخی مشکلات دیگر خودنمایی می‌کند، در کنار هم بودن را یاد بگیریم و با کرونا بجنگیم؛ پس به‌جای اینکه زانوی غم بغل کنیم و مانند برخی فلان نیوز‌ها که در چنین شرایطی دست به تسویه‌حساب سیاسی می‌زنند، یارای نظام سلامت و بهداشت جامعه باشیم. این نق زدن و سوءظن‌ها نه در ایران بلکه در هیچ کشوری پسندیده نیست. این مطالب نسخه و یا شعار‌های انگیزشی که دل‌خوش‌کنک‌های دورهمی ما باشد، نیست. این‌ها واقعیت‌هایی است که هر روز می‌شنویم و می‌بینیم. پس چه‌بهتر به‌جای خودخوری، کمی همکاری و خودمراقبتی و دیدباز داشته باشیم. درباره کرونا و راه‌های پیشگیری از آن هر چه لازم بود گفتیم و شنیدیم، رسانه‌ها هم الحق و الانصاف در باب آموزش و اطلاع‌رسانی- از پیشگیری تا درمان- در حد وسع خود، پای‌کار بودند و هستند. تصمیم‌گیری در ارتباط با ایجاد محدودیت‌ها حول محور قرنطینه یا اعلام تعطیلی‌های طولانی‌مدت برای مدارس، مراکز آموزشی، خدماتی و کسب‌وکار‌های اقتصادی هم فقط در ایران اجرایی نمی‌شود. برای نمونه تعطیلی طولانی‌مدت تمامی مدارس، فروشگاه‌ها، قرار دادن ایستگاه‌های بازرسی در مسیر‌های منتهی به ۱۱ شهر قرنطینه شده، به تعویق انداختن تعدادی از بازی‌های فوتبال سری A. ایتالیا و جلوگیری از برگزاری فستیوال مشهور ونیز، اقدامات جدید ایتالیایی‌ها برای مقابله با شیوع کرونا در این کشور بوده است. یا نکته قابل‌توجه دیگر درباره کیفیت مواجهه دولت‌ها و میزان حمایت آن‌ها از مبتلایان به این بیماری، اینکه تست کرونا در آمریکا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه دارد! این هزینه به‌قدری بالاست که صدای آمریکایی‌ها را در فضای مجازی درآورده است. واقعیت این است که درصد زیادی از مردم آمریکا برای پرداخت این هزینه ـ. که در اکثر کشور‌ها رایگان است- باید حداقل یک بیمه درمانی داشته باشند، اما نزدیک به ۳۰ میلیون آمریکایی بدون بیمه درمان هستند!
بنابراین آن چیزی که در برهه فعلی بیش از هر زمان دیگری موضوعیت پیدا می‌کند، «بسیج عمومی» برای مصاف با کرونا است. جامعه پزشکان و پرستاران در ایران در غبار چندلایه خطرها، جان‌برکف گرفته‌اند و دل به حادثه زده‌اند تا با عبور از سیم‌خاردار‌های وحشت، بمب کرونا را در روح و روان مبتلایان خنثی کنند. آری اینجا در میان این‌همه تلخی و نمودار‌های هولناک و تودل خالی کن، یک‌چیز حال آدم را خوب می‌کند و آن حرکت خودجوش مدافعان سلامت است که امیدوارانه می‌جنگند. سخن آخر اینکه لازم است در چنین شرایطی با عبور از خودکم‌بینی و غازپنداری مرغ همسایه، مرهم دل رزمندگانِ خط مقدم مقابله با ویروس کرونا باشیم و با صرف فعل همدردی و اعتماد به مدافعان سلامت، بر کرونا و وحشت حاصل از آن غلبه کنیم. انشاء الله.
برچسب ها: کرونا ویروس آموزش

ارسال نظرات