دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1398 - 16:42

چرخش پیونگ یانگ از ترامپ به سمت پوتین

آخر هفته گذشته پس از 18 سال رهبر کره شمالی ، کیم جونگ اون به روسیه سفر کرد و در بندر ولادی وستوک با پوتین دیدار کرد.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2797
چرخش پیونگ یانگ از ترامپ به سمت پوتین
آخر هفته گذشته پس از ۱۸ سال رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون به روسیه سفر کرد و در بندر ولادی وستوک با پوتین دیدار کرد. آخرین دیدار مقامات عالی رتبه کره شمالی و روسیه تقریباً دو دهه پیش انجام گرفته بود که در آن سال‌ها ولادمیر پوتین تازه بر سرکار آمده بود. در آن دیدار رئیس جمهور فعلی روسیه با پدر کیم جونگ اون دیدار کرد.
کیم جونگ اون در حالی به روسیه سفر کرده است که دیدار چند ماه گذشته وی با ترامپ در هانوی با شکست مواجه شده است وی امیدوار است بتواند رئیس جمهور روسیه نقشی راهبردی را در صلح و عادی سازی روابط بین دو کره را ایفا کند و دیدار آن‌ها باعث احیای روند صلح در شبه جزیره کره شود. البته پوتین نیز از تلاش‌های کیم به منظور عادی سازی روابط با آمریکا و آغاز گفتگو‌های کره جنوبی استقبال کرد. این در حالی است که رزمایش اخیر کره جنوبی و آمریکا در شبه جزیره مورد اعتراض کره شمالی قرار گرفته و این رزمایش را محکوم کرده است. در همین راستا کمیته اتحاد کره شمالی برای اتحاد صلح آمیز اعلام کرده: «مقامات کره جنوبی برخلاف فرایند برقراری صلح در شبه جزیره کره حرکت می‌کنند و چنین خیانتی به شدت ما را ناامید کرد. طبیعتاً باد موج می‌آورد. از آنجا که مقامات کره جنوبی در کنار آمریکا در تحریک نظامی علیه جمهوری ما تعمد نشان می‌دهند، پاسخی درخور از ارتش ما دریافت خواهند کرد.»
رفتار آمریکا در قبال صلح
رهبر کره شمالی در دیدار با پوتین اعلام کرده است که صلح و امنیت در شبه جزیره کره به رفتار آمریکا بستگی دارد و تا زمانیکه واشنگتن دست از شیطنت‌های خود بر ندارد این امر مهیا نخواهد بود. این در حالی است که خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی نوشت: «کیم جونگ اون اعلام کرده نهایتاً تا پایان امسال منتظر می‌ماند که آمریکا انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. در حال حاضر وضعیت در شبه جزیره کره و منطقه ثابت است، اما به یک نقطه حساس رسیده که ممکن است هر لحظه به وضعیت قبلی برگردد، چرا که آمریکا در نشست اخیر در هانوی رفتار یکجانبه‌ای با نیت بد در پیش گرفته بود.» رهبر کره شمالی اعلام کرده: «کره شمالی خود را برای هر وضعیت احتمالی آماده می‌کند.»
مسیر ناهموار مذاکرات
مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا مذاکرات با پیونگ یانگ را «چالش برانگیز» توصیف می‌کند، اما اطمینان داده که نهایتاً این مذاکرات به خلع سلاح اتمی کره شمالی خواهد انجامید. وی در مصاحبه‌های مختلف مدعی شده است که مذاکرات با کیم جونگ اون همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و این مسیری بوده که واشنگتن همیشه پیموده است، ولی تفاوت دوره ریاست جمهوری ترامپ با دیگران در این است که دیگر مثل دوران گذشته نیست که ما در ازای مواردی بسیار اندک، پول بسیاری در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
وی در مصاحبه با شبکه سی بی اس با رد نگرانی‌ها در مورد آزمایش تسلیحاتی اخیر کره شمالی و سفر کیم به روسیه، در مورد چشم انداز مذاکرات با پیونگ یانگ گفت:: «این مسیر ناهموار خواهد بود. چالش برانگیز خواهد بود. امیدوارم که چند فرصت دیگر برای گفتگوی جدی گیرمان بیاید تا در مورد اینکه چطور باید این مسئله را پیش ببریم گفتگو کنیم.»
پمپئو گفت:: «امیدوارم که روند مذاکرات ادامه پیدا کند و نتایج آن به دستاورد‌های دیگری منتهی شود البته در این راستا رهبر کره شمالی باید به وعده‌های خود عمل کند، فقط بستگی به این دارد که رئیس کیم آن تصمیم راهبردی بنیادین را بگیرد. همانی که بار‌ها و بار‌ها به خود من گفته، همانی که چند باری به رئیس جمهور گفته ... این تصمیم راهبردی نظامی نیست بلکه یک تصمیم راهبردی سیاسی است که به عقیده ما رئیس کیم آماده اتخاذ آن است. البته فقط زمان مشخص می‌کند، اما اگر برهم بخورد، اگر این اتفاق نیفتد در آن صورت، روشن است که مجبور به تغییر مسیر خواهیم بود، اما مأموریت ما کاملاً روشن است.»
پوتین و دادن تضمین‌های امنیتی
ولادمیر پوتین بعد از دیدار با کیم جونگ اون اعلام کرد: در این دیدار پیرامون مسائلی، چون عادی سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای، تحریم‌ها و ایالات متحده گفتگو کرده اند. پوتین معتقد است که کره شمالی مشکلی با خلع سلاح هسته‌ای ندارد، اما رهبر کره شمالی نیاز به دریافت تضمین‌های امنیتی بین المللی در این زمینه دارد. اما تنها زمانی که تضمین‌های امنیتی بین المللی در چارچوب یا معاهده چند جانبه و بین المللی ارائه شود. در پایان این نشست نیز روسیه و کره شمالی توافق کردند که برای افزایش همکاری در زمینه تجارت، اقتصاد، علوم و تکنولوژی اقداماتی انجام دهند.
سیدفرشیدکاظمی پیرسرا

ارسال نظرات