تبیین:

🔹فرمان رهبر انقلاب برای تولید محتوا علیه نفوذ دشمن در افکار عمومی، تاکیدی دوباره بر ضرورت حضور جدی و هوشمندانه در میدان جنگ نرم است؛ میدانی که دشمن در آن با تمام قوا تلاش دارد تا محاسبات افکار عمومی ایران را دگرگون کند.

🔸دشمن به ما حمله نظامی نمی‌کند، نه که نخواهد، بلکه نمی‌تواند. بازدارندگی ایران به سطحی رسیده که هرگونه رویارویی نظامی برای دشمنان هزینه‌های جبران‌ناپذیری دارد. اما جنگی که هر روز شدیدتر می‌شود، جنگ رسانه‌ای و عملیات شناختی است. هدف اصلی این جنگ، تغییر درک عمومی از واقعیت‌ها، تزریق یأس و ناامیدی، ایجاد دوگانه‌های کاذب و بر هم زدن انسجام اجتماعی است.

🔹در این میان، مسئولان کشور نیز باید از ظرفیت رسانه‌ای خود استفاده کنند. امروزه هر مسئول دولتی، دیپلمات و سیاست‌مدار باید خود یک رسانه باشد. نمونه‌ای از این استفاده صحیح از دیپلماسی عمومی، عملکرد وزیر امور خارجه، آقای عراقچی، در ماه‌های اخیر بوده است که به‌طور نسبی توانسته از ابزارهای رسانه‌ای در عرصه دیپلماسی عمومی بهره بگیرد. اما این رویکرد باید در تمام ساختار مدیریتی کشور نهادینه شود.

🔸یکی از کلیدی‌ترین اقدامات هم رصد، تحلیل و مهار خط رسانه‌ای دشمن است. اندیشکده‌ها، نخبگان رسانه‌ای و تحلیل‌گران داخلی باید خط اصلی رسانه‌ای دشمن را استخراج کنند و تولیدات رسانه‌ای داخلی به نحوی جهت‌دهی شوند که از تقویت این خطوط جلوگیری شود. در واقع، هر محتوایی که در داخل کشور به‌صورت ناخواسته در راستای القائات دشمن باشد، باید از دستور کار خارج شود.

🔹جنگ شناختی، جنگی است که در آن برنده کسی خواهد بود که بتواند افکار عمومی را مدیریت کند. راهبرد رهبر انقلاب برای مقابله با تهدید نرم‌افزاری، یک نقشه راه دقیق برای نجات کشور از این تهاجم همه‌جانبه است.

حامد رحیم پور

ارسال نظرات