شنبه ؛ 06 مرداد 1403
27 ارديبهشت 1403 - 12:12
جمهوری اسلامی در فرایند تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی چه نقشی ایفا کرده و می‌کند؟!

سیلی اقتصادی به رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی و حواشی پیرامون آن واقعا تاریخ جدیدی را برای منطقه غرب آسیا رقم زد‌.
کد خبر : 16526

تبیین:

در روزهای گذشته اخبار واضحی از قطع ارتباط تجاری و اقتصادی دولت ترکیه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی به گوش رسید. صادرات پرسود ۵۴ نوع محصول از جمله آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی و کودهای شیمیایی به اسرائیل که در سال گذشته میلادی بیش از ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شد و عواید سرشار از آن باعث شده بود اردوغان در برابر قطع روابط تجاری با اسرائیل مقاومت کند اما مطالبه مردم ترکیه و سایر کشورها و مقاومت میدانی جوانان مسلمان نشان داد با همگرایی و اتحاد می‌توان از طریق یک تحریم اقتصادی گسترده و همه‌جانبه، اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی کرد.

حملات فجیع رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات تدافعی حماس در هفت اکتبر و قتل‌عام مردم غزه بی‌سابقه بود‌. عملیات طوفان الاقصی و حواشی پیرامون آن واقعا تاریخ جدیدی را برای منطقه غرب آسیا رقم زد‌.

  • ضرورت قطع روابط اقتصادی برای توقف ماشین جنگی اسرائیل

رهبر انقلاب اسلامی ایران تا کنون چند مرتبه در سخنان خودشان فشار اقتصادی کشورهای اسلامی و قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را مطالبه کرده‌اند و ایشان ایمان قطعی دارند که اسرائیل از طریق فرایند قطع شریان انرژی و ارزاق از پا می‌افتد و موتور جنگی‌اش متوقف می‌شود.

متاسفانه بخشی از تعاملات اقتصادی با اسرائیل توسط کشورهای اسلامی انجام می‌شود که یک لکه ننگ است و بر پیشانی این کشورها حک شده است. برخی کشورهای شمال ایران در حاشیه دریای خزر مانند جمهوری آذربایجان از طریق ترکیه مسیر انتقال انرژی به اسرائیل را تأمین می‌کنند.

تجربه جمهوری اسلامی در مدیریت اقتصاد همراه با تحریم‌های غربی و همسویی با کشورهای تحریم شده می‌تواند کمک کند تا کشور ما با میدان‌داری جریان تحریم اقتصادی اسرائیل این مهم را مدیریت کند.

تحریم ثانویه شرکت‌‌های همکار با رژیم صهیونیستی و کمپانی‌های صادرکننده به اسرائیل باید توسط سیستم شناسایی تحریم جمهوری اسلامی به کشورهای اسلامیِ همراه با این جریان معرفی شوند و از طریق منبع قدرت فزاینده کشورهای اسلامی هزینه معامله با اسرائیل به این شرکت‌ها تحمیل شود.

مهم‌ترین منبع قدرتی که جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق مدیریت آن تحریم اقتصادی اسرائیل را به‌صورت میدانی سرعت بخشد، هدایت افکار عمومی جهان اسلام به ویژه جوانان است. مخصوصا اینکه جایگاه اعتباری جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی، پس از حمله موشکی به اسرائیل افزایش چشم‌گیری نیز داشته است. این یک منبع قدرت بالقوه و انسانی است که بسیاری از قدرت‌های جهانی تحریم‌کننده ایران مانند آمریکا از آن بی‌بهره بودند.

برای مثال  یکی از اتفاقات مهمی که در هفته دوم پس از عملیات طوفان‌الاقصی رخ داد و یکی از تبلورهای سخنان رهبر انقلاب در خصوص ایجاد اختلال در زنجیره تأمین انرژی و ارزاق اسرائیل بود توجه کنید‌. ماجرا از این قرار بود که جوانان عراقی که در مرز اردن و عراق برای تقاضای اعزام به فلسطین تجمع کرده‌ بودند توانستند با یک اتحاد کوچک در مسیر تانکرهایی که قرار بود از طریق اردن به اسرائیل سوخت منتقل کنند اختلال ایجاد کنند و مانع حرکت این تانکرها شوند. این یک نمونه کوچک از هدایت افکار عمومی جوانان جهان اسلام است.

اگر مجموع اطلاعات کافی در اختیار کشورهای تحریم‌کننده باشد تحریم با شرکت و قدرت بیشتری صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی باید از طریق تامین اطلاعات کافی از شرکت‌های اسرائیلی و همکاران آنها برای کشورهای اسلامی تسهیل‌گر این سلسله تحریم‌ها شود.

گفته‌ می‌شود شرکت کره‌ای هیوندای و شرکت فرانسوی رنو که در حوزه تولید خودرو فعالیت می‌کنند در سال گذشته ۲۷ هزار خودرو به اسرائیل صادر کرد‌ه‌اند اما بر اثر همین هدایت افکار عمومی تصمیم به لغو صادرات خودشان به اسرائیل گرفته‌اند.

حملات رسانه‌های چینی باعث شده همچنین شرکت‌های چینی خودروسازی دیگر سخنی از صادرات به اسرائیل به میان نیاورند.

  • کمپین تحریم های کمرشکن!

کمپین تحریم محصولات شرکت‌ها و برندهای حامی اسرائیل مانند استارباکس، مک دونالد، کی اف سی، کارفور و سایر شرکت‌های مربوطه در حال شتاب گرفتن است. مثلا گفته می‌شود طبق اعلام رسمی شرکت مشهور غذای مک‌دونالد این شرکت به دلیل ترس از تحریم توسط مردم کشورهای مسلمان، تمام شعب خودش را در اسرائیل واگذار و نمایندگی را نیز تعلیق کرده است.

در کشور اردن، نشان های معروفی که قبلاً محبوب بودند مانند پپسی و کوکاکولا و نستله در فروشگاه‌های شهرهای این کشور انباشته شده‌اند و کسی آنها را نمی‌خرد و شروق طومار یکی از فعالان رسانه‌ای اردن این تحریم را وحشتناک و برای اسرائیل کمرشکن خوانده است.
در کشور مالزی ۱۰۸ شعبه از رستوران‌های کی‌اف‌سی تعطیل شده‌اند و حتی صاحب مصری شعبات مک‌دونالد در مصر برای جلب حمایت‌های دوباره مردم این کشور اعلام کرد که حدود ۲۰ میلیون پوند مصری (برابر با ۶۵۰ هزار دلار) به غزه کمک کرده است اما این تبلیغات هم نتوانست مردم خشمگین جهان عرب را دوباره به رستوران‌های مک‌دونالد بکشاند.

خلاصه اینکه اگرچه هدایت افکار عمومی توسط جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی باید با قدرت بیشتری دنبال شود اما این عملیات رسانه‌ای و فرهنگی در همین مدت نیز ضربات جبران ناپذیر اقتصادی به اسرائیل و شرکای تجاری او وارد کرده است. استارباکس از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مالکان اسرائیلی آمریکایی دارد و رستوران‌های مک‌دونالد بیش از بقیه سیلی تحریم کالاهای اسرائیلی را متحمل شده‌اند.

رسانه‌های مصری می‌گویند سامه السادات یکی از بنیان‌گذاران هلدینگ تی‌بی‌اس، تأمین‌کننده استارباکس و مک‌دونالد در مصر، کاهش حدود 50 درصدی تقاضا از سوی مشتریان این مراکز را مورد تأیید قرار داده است.

ارسال نظرات