دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
25 دی 1402 - 11:45
دادگاه در پی سرنخی از مجرم

چه کسی مسئول بستن گذرگاه رفح است؟

رژیم صهیونیستی با متهم کردن مصر به بستن گذرگان رفح در دادگاه لاهه، دنبال تبرئه کردن خود از جنایات نسل‌کشی در غزه است تا جلوی صدور کیفرخواست موقت در دیوان کیفری بین‌المللی را بگیرد.
کد خبر : 15882

پایگاه رهنما:

 درحالی که مردم غزه به دلیل جنایات یکصد روزه رژیم صهیونیستی در وضعیت فاجعه باری به سر می‌برند و سازمان‌های بین المللی از هشدار وضعیت قرمز انسانی و ضرورت رسیدگی سریع به موضوع تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ زده سخن می‌گویند، در این میان صهیونیست‌ها برای تبرئه خود در مجامع قضایی بین‌المللی از اتهام ممانعت کردن از رسیدن اقلام دارویی و غذا به غزه انگشت اتهام را به سمت مصر نشانه گرفته اند.    

شکایتی که اخیراً توسط آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه ارائه شده بود، از روز جمعه در دستورکار قضات این دادگاه قرار گرفته است. در محتوای این شکایت جنایات شنیع مرتکب شده توسط تل‌آویو از حمله جلوگیری از ورود هرگونه کمک بشردوستانه اعم از غذا یا پزشکی به بیش از دو میلیون نفر از ساکنان غزه در حیطه جنایات جنگی و نسل‌کشی عنوان شده است.

حال دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی از صدور حکم موقت علیه این رژیم نگران است و به همین دلیل برای اینکه جلسات دادگاه لاهه را به حاشیه برانند به اتهام‌زنی علیه بازیگران دیگر متوسل شده‌اند.   

از اینرو، در جلسه روز جمعه دادگاه لاهه یکی از اعضای تیم حقوقی رژیم صهیونیستی در جریان دادخواست خود مدعی شد که مصر مسئول گذرگاه رفح است و تشدید وخامت اوضاع انسانی در غزه است. این وکیل صهیونیستی ادعا کرد که اسرائیل مانع ورود کمک‌ها نشده و مصر می‌توانست از روز اول جنگ به غزه کمک کند.

چنین ادعایی واکنش تند مقامات قاهره را در پی داشته که این سخنان را تهمتی بی اساس اعلام کرده اند. در این رابطه، دیا رشوان، رئیس سرویس اطلاعات دولتی مصر در واکنش به ادعای صهیونیست‌ها گفت:«همه مقامات اسرائیلی به رهبری نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع، ده‌ها بار در بیانیه‌های عمومی از آغاز تجاوز به غزه تائید کرده‌اند که اجازه ورود کمک‌ها به غزه مخصوصا سوخت را نخواهند داد».  

رشوان خاطرنشان کرد زمانی که دولت اشغالگر خود را در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری که مدارک مستند از این جنایات دارد متهم دید، در تلاش برای فرار از محکومیت احتمالی خود توسط دادگاه، به اتهام زدن به مصر متوسل شد. معلوم است که مصر فقط به سمت مصری گذرگاه رفح حاکمیت دارد، درحالی که طرف دیگر آن در غزه تحت کنترل اسرائیل است که در واقع ورود کمک‌ها از آن سو انجام می‌شود».

این مقام مصری تاکید کرد:«آنچه کنترل ارتش اسرائیل بر جریان ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و ممانعت عمدی از آنرا تأیید می‌کند، درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا [از تل‌آویو] برای باز کردن گذرگاه کرم شالوم در غزه برای تسهیل ورود آن است». رشوان در پایان اظهارات خود گفت:«اگر مقامات اسرائیل واقعاً می‌خواهند مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و سوخت وارد غزه شود، شش گذرگاه از خاک خود با نوار غزه دارند و باید فوراً آنها را برای ورود کمک‌های بشردوستانه باز کند نه برای تجارت».

ادعای صهیونیست‌ها را مقامات فلسطینی هم تکذیب کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، واصل ابویوسف، عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، گفت که رژیم صهیونیستی مسئول محاصره مردم فلسطین و عدم آوردن تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و سوخت به غزه است. وی تاکید کرد:«دولت نتانیاهو مسئول تمام بلایای انسانی است که مردم فلسطین در معرض آن قرار دارند، از جمله سیاست کشتار، ویرانی، گرسنگی و نسل‌کشی در غزه، کرانه باختری و قدس، اما تلاش می‌کند تا از مسئولیت خود در دادگاه لاهه فرار کند».  

 

حجت بر مصر تمام شد 

رژیم صهیونیستی برای فرار از زیر بار اتهامات دادگاه لاهه، توپ را به زمین مصر انداخت تا اینگونه وانمود کند که مسبب اصلی بحران انسانی در غزه، مصری‌ها هستند و خود را تبرئه کند. اگرچه احکام دیوان بین‌المللی دادگستری قطعی است و قابل تجدیدنظر نیست، اما هیچ راهی برای اجرای آن یا الزام به رعایت آن وجود ندارد، اما صدور حکم علیه رژیم صهیونیستی سابقه قانونی، تعمیق انزوای این رژیم را به همراه خواهد داشت و وجهه تل‌آویو بیش از پیش در بین جهانیان مخدوش خواهد شد.

بنابراین با ادعای تل‌آویو و اتهام زنی به طرف مصری، این سوال را مطرح کرده است که آیا قاهره برای اثبات کذب بودن اتهامات رژیم صهیونیستی دروازه های رفح را به روی غزه خواهد گشود و یا خیر؟

از زمان آغاز تهاجم ارتش صهیونیستی به غزه، سؤالاتی درباره عدم تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح و کمک‌رسانی به ساکنان غزه وجود داشت و با افزایش شدت بمباران و افزایش حملات صهیونیست‌ها، این ابهامات افزایش یافت و انگشت اتهام بسیاری به سمت مصر به دلیل مشارکت در محاصره غزه نشانه رفت تا اینکه سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه سی ان ان، آنرا تکذیب و تاکید کرد که گذرگاه رفح همیشه باز بوده است اما تل‌آویو اجازه ورود کمک‌ها را نمی‌دهد.

پس از آنکه تیم حقوقی رژیم صهیونیستی، مصر را متهم به جلوگیری از ورود کمک‌ها به غزه کرد، تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس عرب با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، ابتکارعمل را به دست گرفتند و از قاهره خواستند که کمک‌های مصری را با زور وارد غزه کند تا در صورت ممانعت رژیم صهیونیستی، مشخص شود که مقصر اصلی بحران انسانی در غزه اشغالگران هستند.

در همین زمینه «علا خیام» رئیس سابق حزب مشروطه به العربی الجدید، گفت:«مصر با توجه به جایگاه و نقش تاریخی خود باید تصمیم مناسبی را در حمایت و کمک به آرمان فلسطین اتخاذ کند. همه ما می‌دانیم که دولت اشغالگر دروغ می‌گوید اما این فرصت برای مصر فراهم شد تا گذرگاه را باز کند، کمکهای بشردوستانه و پزشکی ارسال کند، از مجروحان پذیرایی کند و تصمیم مستقل خود را بر مرزها تحمیل کند، بدون اینکه دولت اشغالگر واکنشی نشان دهد».

طلال اوکال، نویسنده فلسطینی نیز در گفتگو با العربی الجدید، گفت:«روشن است که اسرائیل تعادل خود را از دست داده و به دنبال تخته‌ای است تا میخ شکست و جنایات خود را به آن بکوبد. این تهمت‌ها باید به صورت علنی پاسخ داده شود».

با توجه به موج مخالفت‌های جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی و احتمال صدور حکم موقت در دادگاه لاهه علیه نسل کشی در غزه، مقامات تل‌آویو سعی دارند با اینگونه ادعاها و باز کردن مسیر کمک‌رسانی از رفح، فشارهای قضایی علیه خود را کاهش دهند.   

با توجه به ادعای مقامات صهیونیستی در دادگاه لاهه، هر گونه بهانه از روی دوش مصری‌ها برداشته شده است و آنها که تاکنون صهیونیست‌ها را مانع بزرگ بر سر راه ارسال کمکهای بشردوستانه می‌دانستند اکنون می‌توانند با بازگشایی رفح محموله‌های متوقف شده در پشت دروازه‌های این گذرگاه را به دست مردم غزه برسانند. در این صورت اگر صهیونیست‌ها باز هم کارشکنی کنند، هجمه جهانی علیه این رژیم در دادگاه لاهه هم افزایش خواهد یافت و صدور حکم موقت درباره نسل‌کشی در غزه دور از دسترس نیست و رسانه‌های عبری هم نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرا، اکنون غزه در بدترین شرایط انسانی قرار دارد و تصاویر و فیلمهای منتشر شده صحنه‌های آخرالزمانی را در اذهان تداعی می‌کند و بر اساس گزارش سازمان ملل نزدیک به 2 میلیون نفر آواره شده‌اند.  

مارتین گریفیتث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با توصیف صحنه‌های وحشتناکی که همکارانش در شمال غزه شاهد بوده‌اند، در اظهارات روز جمعه خود خطاب به شورای امنیت خواستار تصمیمات فوری برای پایان جنگ غزه شد. وی گفت که اجساد رها شده در راه‌ها، افرادی با علائم واضح قحطی‌زدگی که کامیون‌ها را در جستجوی هر چیزی برای زنده ماندن متوقف می‌کنند حال و روز ساکنان غزه است.

بیش از ۲۳ هزار شهید، دو میلیون و ۳۰۰ هزار آواره، تخریب اکثر زیرساخت‌های غیرنظامی و کمبود شدید آب، غذا و دارو، تبعات ۹۸ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در شرایطی است که ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال این منطقه محدود است و کمک‌های خارجی عملاً به دست غیرنظامیان نمی‌رسد. موضوعی که گریفیتث هم آنرا تایید کرد و گفت تلاش‌های تیمش برای اعزام کاروان‌های بشردوستانه به شمال غزه با تاخیر و انکارها مواجه شده و امنیت امدادگران به خطر افتاده است. او سیستم بهداشت و درمان غزه را در وضعیت «فروپاشی» توصیف کرد و گفت:«زنان نمی‌توانند زایمان ایمن داشته باشند، کودکان واکسینه نمی‌شوند، بیماری‌های عفونی در حال افزایش است و مردم به دنبال سرپناه در حیاط بیمارستان‌ها هستند».

اکثر سازمان‌های حقوق بشر و امدادی مانند عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، پزشکان بدون مرز، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، سازمان بهداشت جهانی ماهیت جنایتکارانه اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و حتی کارکنان نهادهای بین‌المللی در غزه را تایید کرده‌اند. این جنایت‌ها در غزه از طریق شواهد واضح و مستندی انجام می‌شود که تأیید می‌کند صهیونیست‌ها عمداً باعث ایجاد رنج و آسیب جدی به سلامت جسمی یا روانی جمعیت غیرنظامی در غزه می‌شوند.

پرونده نسل‌کشی در غزه که در دادگاه لاهه علیه تل‌آویو گشوده شده است، فرصت خوبی برای محکوم کردن این رژیم در مجامع بین‌المللی به شمار می‌رود و با توجه به تأثیرات انسانی و سیاسی رویدادهای غزه و چالش‌های حقوقی پیچیده ناشی از شکایت آفریقای جنوبی، این پرونده احتمالاً در کانون توجه بین‌المللی قرار خواهد گرفت و با صدور حکم موقت، چهره خونین اشغالگران برای جهانیان روشن‌تر خواهد شد.  

منبع: الوقت

ارسال نظرات