دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 دی 1402 - 17:25

رژیم صهیونیستی و توهّم نابودی حماس

منتقدان داخل و بیرون اسرائیل، این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا عزم نابودی حماس به عنوان یک سازمان عمیقاً ریشه‌دار، یک هدف واقع‌بینانه است؟
کد خبر : 15874

پایگاه رهنما:

«مایکل میلشتاین» افسر ارشد اطلاعاتی پیشین رژیم صهیونیستی است که سخنان برخی رهبران اسرائیلی را مورد انتقاد قرار می دهدکه حماس را در نقطه فروپاشی تصویر می‌کنند. وی می‌گوید که این حرف‌ها می‌تواند انتظاراتی نادرست درباره طول دوره جنگ به وجود آورد.

منتقدان داخل و بیرون اسرائیل، این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا عزم نابودی حماس به عنوان یک سازمان عمیقاً ریشه‌دار، یک هدف واقع‌بینانه است؟ یکی از  مشاوران پیشین امنیت ملی اسرائیل، این هدف را «گنگ و مبهم» توصیف می‌کند. از سال ۱۹۸۷ که حماس اعلام موجودیت کرد، این گروه در برابر تلاش‌های مکرر برای نابودی رهبرانش با وجود به شهادت رسیدن برخی فرمانده هانش، تاکنون محکم ایستاده است. به گفته تحلیلگران سیاسی و نظامی، ساختار حماس به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند اینگونه موقعیت‌های اضطراری را هضم کند. از این گذشته، تاکتیک‌های ویرانگر اسرائیل در جنگ غزه، این خطر را با خود دارد که بخش‌های بزرگ‌تری از جمعیت این منطقه را به واکنش وادارد و نیرو‌های تازه‌ای به حماس بپیوندند.

برآورد تحلیلگران این است که بهترین نتیجه‌ای که اسرائیل ممکن است به دست آورد، شامل کاهش توانمندی‌های نظامی حماس در عدم تکرار حمله‌ای به ویرانگری عملیات هفتم اکتبر است، اما حتی این هدف محدود هم کاری دشوار به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند ریشه حماس در این ایدئولوژی نهفته است که باید کنترل اسرائیل بر آنچه که به عنوان سرزمین‌های فلسطینی است، به هر شکلی باید خاتمه یابد. طحان مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطینی در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «تا زمانی که این پس‌زمینه وجود دارد، شما با شکلی از حماس سروکار خواهید داشت. این تصور که بتوانید یک سازمان را ریشه‌کن کنید، خیال‌پردازی محض است.»

ساختار حماس دست‌ نخورده است

ارتش اسرائیل هفته قبل مدعی شد که حدود ۸ هزار رزمنده حماسی را کشته است، اما روشن نیست که این برآورد چگونه به دست آمده است. ارتش اسرائیل می‌گوید حدود ۵۰۰ نفر هم خودشان را تسلیم کرده‌اند. اگر چه حماس این ادعا را هم تکذیب کرد و اعلام کرد که این افراد از کادر های حماس نبوده اند. اما بر فرض که عده ای از حماس خود را تسلیم کرده باشند اولا؛ در میان انبوهی رزمنده در حماس و دیگر گروه های مقاومت در غزه که خود صهیونیست ها عدد آنها را ۴۰ هزار نفر برآورد می کنند، تسلیم شدن مثلا ۵۰۰ نفر کجا نقطه ضعف حماس محسوب می شود. ثانیا در میدان رزم بنابر شرایطی، تعدادی رزمنده کف میدان ممکن است تسلیم  دشمن شوند کما اینکه در جنگ تحمیلی خودمان شاهد چنین وضعیتی بودیم ، خب این کجا نقطه ضعف حماس و جبهه مقاومت است.

ارتش اسرائیل با توزیع برگه‌هایی در باریکه غزه، مبلغ ۴۰۰ هزار دلار برای اطلاعاتی که به دستگیری یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و ۱۰۰ هزار دلار برای محمد ضیعف، رئیس شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های القسام بینجامد، تعیین کرده است. این دو به عنوان معماران حمله هفتم اکتبر شناخته می‌شوند، هر چند ارتش اسرائیل می‌گوید که دست‌کم هزار و ۵۰۰ تونل را منهدم کرده، اما کارشناسان بر این باورند ساختار زیرزمینی حماس، تقریباً دست‌نخورده باقی مانده است. این تونل‌ها که طی ۱۵ سال ساخته شده‌اند، چنان گسترده‌اند که صد‌ها مایل طول دارند و ارتش اسرائیل نام «متروی غزه» را به آن‌ها داده است.

«گیورا آیلاند » سرلشکر بازنشسته و رئیس پیشین شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی می‌گوید که حماس این توانایی را نشان داده که به سرعت فرماندهان و افراد دیگری را که کشته می‌شوند، با افرادی با همان توانایی‌ها و به همان اندازه مصمم جایگزین کند. وی می‌گوید: از نقطه‌نظر حرفه‌ای، باید به تاب‌آوری آنها، نمره معتبری بدهم. هیچ نشانه‌ای از فروپاشی توانمندی‌های نظامی حماس یا استحکام سیاسی آن برای هدایت غزه را نمی‌بینم.

گرفتاری صهیونیست ها در باتلاق غزه

زنجیره‌ای از ترور‌های گذشته اسرائیل علیه شماری از رهبران سیاسی، نظامی و مذهبی حماس هم نتوانست این گروه را تضعیف کند. حماس در سال ۲۰۰۶ در یک انتخابات آزاد فلسطینی، کنترل غزه را به دست آورد و سپس رقیب میانه‌روتر خود، یعنی حکومت خودگردان فلسطینی را سال بعد از آن  و در یک درگیری خونین از صحنه به در کرد. عملیات شاخه نظامی حماس یعنی رزمندگان  القسام همچنان مبهم است. این واحد‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی اگر اسرائیل بخش‌هایی از آن‌ها را منهدم کند، به عملیات خود ادامه دهند. واحد‌های القسام، از نظر جغرافیایی، تقسیم‌شده هستند و پنج گردان اصلی آن در شمال غزه، شهر غزه، مرکز غزه و دو شهر جنوبی آن، یعنی خان‌یونس و رفح مستقر هستند.

یک مقام رسمی ارتش اسرائیل می‌گوید: برگزیده‌ترین نیرو‌های حماس در دو گردان شمالی هستند که حدود ۶۰ درصد نیروی رزمی حماس را شکل می‌دهد. «عظام تمیمی» یک خبرنگار فلسطینی و عضو اخوان‌المسلمین که کتابی هم درباره حماس نوشته است، می‌گوید این گروه برای چنین شرایطی آماده شده است. وی می‌گوید: رهبران ارشد ممکن است هر لحظه ناپدید شوند چراکه ممکن است کشته، دستگیر یا تبعید شوند، بنابراین این سازوکار را چیده‌اند تا فرماندهی حماس به آسانی منتقل شود.

به گفته تحلیلگران و مقام‌های پیشین اطلاعاتی و نظامی، گردان‌های القسام به گروه‌های رزمی کوچک‌تر و کوچک‌تری تقسیم شده‌اند تا از هر محله‌ای دفاع کنند. برخی از این دسته‌های تخصصی، شامل واحد‌های ضدتانک، واحد‌های ساخت تونل و یک شاخه هوایی است که پهپاد‌ها و پالاگلایدرهایش عنصر مهمی در حمله هفتم اکتبر بودند. «الیوت چاپمن» یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در شرکت جِینز که یک شرکت مشاوره نظامی است، می‌گوید: تلاش برای نابودی کامل حماس، نیازمند نبرد خیابان به خیابان و خانه به خانه است و اسرائیل نه زمان انجام این کار را دارد و نه نفراتش را.

گستردگی جنگ اسرائیل، احتمالاً نسل تازه جوانان غزه را هم به میدان نبرد می‌کشاند. طبق آمار وزارت بهداشت غزه، بیش از۲۳ هزار نفر از اهالی غزه تاکنون کشته شده‌اند. یک افکارسنجی تازه از سوی مرکز فلسطینی سیاست و سنجش نشان می‌دهد بیشتر پاسخگویان، از حمله حماس به اسرائیل حمایت می‌کنند. حمایت از حماس در غزه از زمان شروع جنگ از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است. در این شرایط و با این ظرفیتی که حماس و دیگر گروه های مقاومت در غزه و کلیّت سرزمین های اشغالی دارند، نابودی آنها غیر ممکن است و این دست و پا زدن صهیونیست ها فقط می تواند آنها را در باتلاقی که گرفتار آمده اند، گرفتارتر کند.

ارسال نظرات