دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 آذر 1402 - 13:46

ترس آمریکا از تکرار کابوس ویتنام در غزه

آمریکا با ویرانی های گسترده‌ای که در جنگ ویتنام، افغانستان و عراق ایجاد کرد، تجربیات تلخی نیز از شکست داشته است و سرانجام در هیچکدام از این جنگ‌ها نتوانست به پیروزی و نتیجه مورد نظر دست یابد، از این رو اکنون نگران آن است که این گونه شکست‌ها برای ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه تکرار شود و از این رو اکنون از شکست استراتژیک رژیم صهیونیستی در جنگ غزه سخن گفته است.
کد خبر : 15686

پایگاه رهنما:

 شرایطی که نبرد شدید در غزه با بمباران ساعت به ساعت توسط جنگنده‌های صهیونیستی ادامه دارد، آمریکا به تل آویو هشدار داده است که هزینه بمباران غزه و تلفات غیرنظامیان بسیار زیاد است و ممکن است نتایج جنگ را به ضرر تل آویو رقم بزند. وزیر دفاع آمریکا به رهبران تل آویو درباره ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه هشدار داد و گفت این کشتارها می‌تواند پیروزی تاکتیکی تل آویو را به یک شکست استراتژیک تبدیل کند. این جدی‌ترین هشداری است که بالاترین مقام نظامی دولت آمریکا به نمایندگی از وزیر دفاع «لوید آستین»، به کابینه بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است.

آمریکا با ویرانی های گسترده‌ای که در جنگ ویتنام، افغانستان و عراق ایجاد کرد، تجربیات تلخی نیز از شکست داشته است و سرانجام در هیچکدام از این جنگ‌ها نتوانست به پیروزی و نتیجه مورد نظر دست یابد، از این رو اکنون نگران آن است که این گونه شکست‌ها برای ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه تکرار شود و از این رو اکنون از شکست استراتژیک رژیم صهیونیستی در جنگ غزه سخن گفته است.

شکست و پیروزی استراتژیک

پیروزی استراتژیک در واقع پیروزی است که بتواند اراده طرف مقابل را در هم شکند و امکان نبرد دوباره از طرف مقابل را بگیرد، اما تا وقتی که اراده نبرد از سوی طرف مقابل وجود داشته باشد، نمی‌توان از پیروزی استراتژیک بر طرف مقابل سخن گفت. در واقع هنگامی که طرف مقابل تسلیم شود، می‌توان از پیروزی استراتژیک سخن به میان آورد، اما اگر طرف مقابل حتی با وجود اختلاف سطح قدرت و تلفات زیاد، اما به مقاومت ادامه دهد، جنگ همچنان تداوم خواهد داشت و این جنگ در واقع «نبرد اراده‌ها» است. لذا در پیروزی استراتژیک باید توجه کرد که چه کسی طولانی‌ترین تحمل برای ادامه جنگ را دارد؟

صاحبان سرزمین معمولاً در جنگ با اشغالگران خارجی حرف آخر را می زنند، زیرا مالکان در زمین خودشان می‌مانند تا کشته شوند و می‌دانند که ترک زمین به معنای نابودی، آوارگی و شکست یک ملت است. لذا در جنگ‌هایی که بر سر زمین و سرزمین صورت می‌گیرد، اشغالگران حتی با وجود امکانات برتر نظامی و فنی اما در برابر اراده مالکان اصلی آن سرزمین دچار شکست خواهند شد، چون نمی‌توانند اراده طرف مقابل را بکشنند.

 

مقاومت شکست ناپذیر فلسطینی‌ها

اصرار اسرائیل بر آواره کردن و نابودی ساکنان غزه باعث تقویت بیشتر اراده طرف فلسطینی شده و فلسطینی‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر به خالی کردن غزه یا تسلیم در برابر اشغالگران صهیونیستی نیستند.

کشتار گسترده ای که رژیم صهیونیستی در غزه به راه انداخته باعث محکومیت گسترده جهانی شده است و تشدید تظاهرات در شهرهای سراسر جهان علیه «قتل عام فلسطینی‌ها» و افزایش انتقاد سازمان‌های بین‌المللی از تل آویو برای کشتار کودکان، زنان و روزنامه‌نگاران به شکلی بی‌سابقه مشهود است. هزاران وکیل و سازمان حقوق بشر در سرتاسر جهان با حمایت برخی از سران کشورها از جمله «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهور الجزایر برای محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل در دادگاه کیفری بین المللی دست بکار شده‌اند و حتی برخی کشورهای اروپایی و غربی نیز از تل آویو خواسته‌اند تا جنگ در غزه را متوقف کند. در واقع اسراییل نه تنها در نبرد افکار عمومی جهان بازنده شده است، بلکه در نبرد اخلاقی نیز بازنده است و علیرغم تلاش‌های برای شرور جلوه دادن جنبش حماس، اما حمایت از این جنبش به عنوان جنبش مقاومت جهت نبرد علیه اشغالگران در جهان در حال افزایش است.

تجارب شکست استراتژیک واشنگتن

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که آمریکا در تاریخ خود در مورد جنگ‌هایی که «از نظر تاکتیکی برنده و از نظر استراتژیک شکست خورده‌«، جنگ ویتنام است که در سال 1964 برای مبارزه با شورشیان کمونیست «جبهه آزادی‌بخش ملی ویتنام جنوبی» آغاز شد. با وجود اینکه تعداد سربازان آمریکایی در ویتنام دو برابر نیروهای ویتنامی بود، اما در نهایت ویتنامی‌ها تسلیم نشدند و آمریکا ناگزیر به ترک ویتنام شد. ارتش ایالات متحده از سلاح های ممنوعه بین المللی، بمب افکن های سنگین و بمب هایی با تخریب گسترده استفاده کرد و جنگ باعث کشته شدن بیش از یک میلیون ویتنامی و حدود 58 هزار آمریکایی شد. اگرچه خسارات ویتنامی‌ها چه از نظر انسانی و چه از لحاظ مادی بسیار بیشتر از تلفات آمریکایی‌ها بود، اما ایالات متحده مجبور شد به جای ادامه جنگ فرسایشی بدون چشم‌انداز پیروزی، از ویتنام عقب‌نشینی کند. افکار عمومی آمریکا با افزایش تعداد کشته‌ها و تابوت‌هایی که از این کشور می‌آمدند، شروع به مخالفت با دولت خود کردند.

آمریکا در سال 2001 نیز به افغانستان لشکری کشی کرد، اما در نهایت ناگزیر به عقب نشینی از افغانستان شد و صحنه خروج از شهر سایگون، پایتخت ویتنام، در کابل، پایتخت افغانستان نیز تکرار شد. همانطور که جنگجویان کمونیست در ویتنام جنوبی در شبکه های تونل های زیرزمینی در برابر بمب های بمب افکن های سنگین آمریکایی پناه گرفتند، جنگجویان طالبان نیز به غارها و غارهای کوه ها پناه بردند و در نهایت نیروهای آمریکایی را خسته کردند.

تخریب گسترده در غزه نیز که تا کنون 60 درصد از اماکن و ساختمان‌های این باریکه را شامل می‌شود با بیش از 18 هزار و 600 شهید نیز تاکنون نتوانسته عزم مردم فلسطین را بشکند و هیچ نشانه‌ای از تسلیم مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیستی نیست.

از این رو قابل پیش بینی است که با وجود حجم تلفات و شهدای گسترده نیروهای فلسطینی، اما پایداری اراده فلسطینی‌ها به شکست استراتژیک اشغالگران صهیونیستی منجر خواهد شد.

منبع: مشرق

ارسال نظرات