پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 آبان 1402 - 11:08

شیخ زکزاکی ؛ ابراهیمی با قدرت یک امت

شیخ ابراهیم زکزاکی یکی از پدیده‌های عجیب روزگار ماست
کد خبر : 15351

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در  دیدار با شیخ زکزاکی و خانواده ایشان ، خطاب به آنان فرمودند :« شما  مصداق مجاهد حقیقی فی سبیل الله هستید و امیدواریم که بتوانید مجاهدت خود را ادامه دهید.» اما شیخ زکزاکی کیست  و چه ویژگی های شخصی و خانوادگی دارد که رهبر معظم انقلاب او را مصداق مجاهد حقیقی فی سبیل الله معرفی می کند.

شیخ  ابراهیم زکزاکی یکی از پدیده‌های عجیب روزگار ماست. فردی با دست خالی در غرب آفریقای فقیر، با ۵۰ درصد مسیحی و حتی فاقد ‌دین مشخص، توانسته است ظرف ۳۰ سال، حدود ۲۰ میلیون از مردم نیجریه و چندین میلیون از سایر کشورهای آفریقایی را جذب و آنها را به عنوان طرفداران انقلابی مکتب اهل بیت (ع) تربیت کند. او با شهادت شش فرزندش در دو کشتار دولتی خم به ابرو نیاورده است و پیروانش نیز با اقتدا به رهبر خود از شهادت استقبال می کنند. چهار سال قبل در یک کشتار بزرگ انسانی که توسط دولت ظالم و دست نشانده نیجریه انجام شد که همه دستورات را از آمریکا و اسرائیل می گیرد و عربستان سعودی هم پول های آن را پرداخت می کند، بیش از ۱۰۰۰ نفر از طرفداران او به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰۰ نفر مجروح شدند. سه فرزند شیخ در این فاجعه شهید شدند و خواهرش زنده زنده در آتش سوخت.

       نیجریه کجاست؟

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقاست.  این کشور در غرب این قاره قرار دارد پایتخت آن «آبوجا» و بزرگ‌ترین شهر آن «لاگوس» است. جمعیت این کشور ۱۷۰ میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی و زبان مردم آن هوساست. حدود ۸۵ میلیون نفر از مردم نیجریه مسلمان و بقیه مسیحی یا بی‌دین هستند. این کشور نفت فراوانی دارد اما در فقر سنگینی به‌سر می‌برد. مردم در روز، فقط چند ساعت برق دارند و بقیه زمان ها افرادی که توانایی دارند، از موتور برق استفاده می کنند.

شیخ ابراهیم الزکزاکی کیست؟

شیخ ابراهیم بن یعقوب بن على بن تاج الدین بن حسین زکزاکی در پنجم ماه می‌۱۹۵۳ پانزدهم شعبان ۱۳۷۲ (۱۳۳۲ شمسی) در شهر« زاریا» دریک خانواده ی مذهبی در نیجریه متولد شد. شیخ ابراهیم در خانواده‌ای به دنیا آمد که فعالیت سیاسی و ضد استعماری در آن پیشینه دیرینه دارد به گونه‌ای که جد شیخ زکزاکی، از فقهای عصر و زمانه خود و از مبارزان با استعمار در آفریقا بود.

جد زکزاکی از موریتانی به نیجریه آمده بود. هرچند او سید و از نوادگان اهل بیت اسلام بود، اما چون در نیجریه هر عالمی را شیخ می گفتند او را هم شیخ می‌گفتند شیخ ابراهیم هم هرچند سید است اما در نیجریه او را شیخ می گویند. او اخیرا از همه خواهش کرده او را سید زکزاکی صدا بزنند.

او تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سنتی قرآنی و اسلامی از سنین کودکی آغاز کرد و تا سن ۱۶ سالگی در مرکز یادگیری شهر تاریخی زاریا نیجریه مشغول به تحصیل بود او در مدرسه ابتدایی رسمی شرکت نکرد. اولین تجربه وی با آموزش رسمی در سال ۱۹۶۹ در مدرسه عربی زاریا بود که در آن مقامات محلی شهر، معلمان عربی را برای مدارس ابتدایی خود تعلیم می دادند.

شیخ ابراهیم  چگونه شیعه شد؟

رهبر شیعیان نیجریه درباره دیدارش با امام راحل می گوید، حدود ۴۰ سال قبل این افتخار را پیدا کردم تا در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر و در جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کنم. امام یک قرآن به من هدیه دادند و گفتند بروید و با این قرآن مردم نیجریه را به اسلام دعوت کنید.» زکزاکی که از اهل سنت مالکی بود، پس از دیدار با امام خمینی(ره) شیعه شد. او بعد از بازگشت به نیجریه، مردم نیجریه را با پخش عکس های امام خمینی(ره) جذب تشیع کرد. علاقه به انقلاب و امام خمینی(ره) در بین مردم نیجریه در سال های اخیر به قدری افزایش یافته که شیعیان نیجریه به «خمینیون» معروف شده اند.

تشکیل حرکت اسلامی نیجریه

شیخ زکزاکی پس از ملاقات با امام و مشاهده شخصیت انقلابی ایشان، در ذهن خود تصمیم به پیروی از امام به عنوان رهبر خود گرفت و از آنجا که امام خمینی(ره) موفق شده بود انقلاب بزرگی را در جهان انجام دهد و پایه‌گذار حکومت اسلامی به‌معنای واقعی باشد شیخ زکزاکی مکتب فکری ایشان را دنبال کرد و از آن به بعد تصمیم گرفت مطالعات بیشتری در مورد مکتب فکری شیعه (جعفری) انجام دهد.

او از دوران دانشجویی تا به امروز یک عالم اسلامی و عنصر فعالی بوده و عمدتاً به یادگیری، تحقیق و تدریس در حوزه مطالعات اسلامی پرداخته است. سخنرانی‌های وی عمدتاً در کتاب‌های متعددی و به زبان هوسا زبان ملی نیجریه نوشته شده‌اند. طرفداران شیخ زکزاکی به عنوان حرکت اسلامی نیجریه (IMN) خوانده می شوند. تشکیلاتی که در هیچ جای رسمی ثبت نشده است، ولی حدود ۲۰ میلیون نفر، خود را عضو حرکت اسلامی نیجریه می‌دانند. هدف حرکت اسلامی نیجریه، آگاه ساختن مسلمانان از وظایفشان به عنوان افراد و به عنوان یک جامعه است.

شیخ چندین‌بار به خاطر عقاید خود توسط تمام دولت‌های مختلف در نیجریه به زندان افتاده است. اتهامات علیه او همیشه فتنه‌انگیزی یا تحریک نارضایتی مردم در برابر دولت بوده است. در دوران ریاست جمهوری آباچا، جرم او این بود که گفته بود، هیچ قدرتی به جز خداوند وجود ندارد.

کشتارهای شیعیان توسط دولت نیجریه

در روز قدس سال ۲۰۱۴ میلادی، مرداد ۱۳۹۳ شمسی سه پسر ابراهیم زکزاکی به همراه ۳۳ تن از شیعیان در جریان حمله نیروهای نظامی نیجریه به راه‌پیمایان روز قدس کشته شدند. متأسفانه هیچ کسی به این حمله ناجوانمردانه اعتراضی نکرد. فقط از طرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و آیت‌الله اختری دبیرکل وقت مجمع جهانی اهل بیت، برای تسلی خاطر شیخ و حمایت از فعالیت های حرکت اسلامی به نیجریه سفر و با شیخ و خانواده‌اش ملاقات کرد.

وقتی دولت نیجریه دید در کشتار سال ۲۰۱۴ روز قدس با اعتراضی مواجه نشد، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۴۳۷ق (دی ماه سال۱۳۹۴ش)، ده روز پس از برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین و خشمناک شدن وهابیت و اسرائیل و آل سعود در جریان برگزاری مراسم روز اول ربیع الاول از سوی جنبش اسلامی نیجریه در حسینیه بقیه الله در شهر زاریا، به بهانه بسته شدن راه بر فرمانده ارتش، ولی با برنامه‌ریزی قبلی نیروهای ارتش نیجریه به مراسم شیعیان حمله کردند و موجب کشته شدن ۱۰۰۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ نفر شدند. در همین روز پس از حمله به حسینیه بقیه الله و کشتار شیعیان، به خانه شیخ حمله شد و سه فرزند دیگر شیخ زکزاکی یعنی حامد، حیدر و حمید به شهادت رسیدند و خواهر شیخ زنده زنده در اتاق در بسته سوخت.

در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به خانه شیخ و همسرش نیز تا حد شهادت زخمی شدند. در این جنایت، شیخ یک چشم خود را از دست داد و بیش از ۵۰ ترکش در بدنش به جا ماند که هنوز خارج نشده اند. همسرش نیز ده‌ها ترکش در بدن دارد.

ارسال نظرات