دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 مهر 1402 - 17:56
قمار بزرگ برای انجام عملیات زمینی در غزه

آیا نتانیاهو باز هم از مخمصه قسر در خواهد رفت؟

نتانیاهو اکنون تنها راه پیش‌رو و کور سوی امیدش را در آزمودن شانس انجام عملیات زمینی در غزه می‌بیند؛ راهی که چالش‌های نامعلوم آن برای شاه بی بی خود کم از سیل ویرانگر طوفان الاقصی نیست. با این حال نتانیاهو برای نجات از مخمصه به دنبال دست بردن به بزرگترین قمار زندگی سیاسی اش است
کد خبر : 15278

پایگاه رهنما:

موج جدید درگیری بین گروههای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که از هفته گذشته در ابعاد گسترده‌ای شروع شده است، به رغم تلفات و هزینه‌های سنگی برای اشغالگران، اما برای دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از زمان شروع به کار دولتش در دسامبر گذشته با موجی از اعترضات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، فضای تنفسی جدیدی باز کرده تا خود را از بحران‌های چند ماه گذشته برهاند.   

نتانیاهو که هرگز تصور نمی‌کرد که بازی‌های مداوم او با آتش بحران‌سازی کنترل شده در غزه برای معطوف کردن اذهان صهیونیست‌ها به سمت خارج، به یکباره با شروع طوفان الاقصی تمام حیثیت و اعتبار سیاسی او را  بر باد دهد و ماجراجویی‌هایش نهایتاً او را کاملاً به ورطه سقوط همیشگی بکشاند، اکنون تنها راه پیش‌رو و کور سوی امیدش را در آزمودن شانس انجام عملیات زمینی در غزه می‌بیند؛ راهی که چالش‌های نامعلوم آن برای شاه بی بی خود کم از سیل ویرانگر طوفان الاقصی نیست. با این حال نتانیاهو برای نجات از مخمصه به دنبال دست بردن به بزرگترین قمار زندگی سیاسی اش است.

نتانیاهو با ادعای اینکه جنگ در غزه برای صهیونیست‌ها حکم «مرگ و زندگی» را دارد، تلاش می‌کند به افکار عمومی داخلی سرزمین‌های اشغالی اینگونه القا کند که برای تامین امنیت آنها با گروه‌های فلسطینی می‌جنگد تا شاید با این حربه برای مدتی از کابوس «شنبه‌های اعتراضی» که خواب را از تندروها گرفته بود رهایی یابد.

این مسئله بر همگان مسجل شده که صهیونیست‌ها حتی با وجود ادعای کنار گذاشتن اختلافات و تشکیل کابینه اضطراری، همچنان قادر به پایان دادن به اختلافات گذشته نبوده و حتی در مورد شیوه مواجهه با بحران کنونی نیز دیدگاه کاملاً یکسانی میان رهبران سیاسی وجود ندارد. بنابراین، نتانیاهو که با یک اجماع متزلزل محیای دست و پنجه نرم کردن با بحران بزرگ کنونی می‌شود و سایه خطر را همچنان بالای سر خود مشاهده می‌کند، نمی‌خواهد آخرین شانس و فرصت باقی مانده را از دست بدهد.

خرید زمان

نتانیاهو شرایط داخل سرزمینهای اشغالی را به خوبی درک می‌کند و می‌داند که در صورت توقف درگیریها با حماس در غزه، مخالفان و رقبای انتخاباتی، تلفات بی‌سابقه صهیونیست‌ها را پیراهن عثمان خواهند کرد تا برای به زیر کشیدن دولت تندرو او استفاده کنند و به همین دلیل است که هنوز قصدی برای پایان تنش با گروه‌های مقاومت ندارد و گفته که برای نبرد طولانی مدت آماده می‌شوند.

در شرایط کنونی برای نخست وزیر صهیونیستی و نزدیکانش، بهترین گزینه امنیتی کردن فضای سرزمینهای اشغالی است و بسترهای آن هم به راه انداختن جنگ جدید با فلسطینیان و کشتار بیشتر مردم غزه است که به نظر می‌رسد تاکنون توانسته موفقیتی نسبی کسب کند.

نتانیاهو تجاوز به غزه را به عنوان راه نجات موقت برای دولتش می‌بیند تا کابینه خود را مجددا تقویت کرده و محاکمه خود را به اتهام فساد به تعویق بیندازد. چرا که باتوجه به فضای به وجود آمده سیاسی، همه چیز برای نتانیاهو و تندروها تمام شده تلقی خواهد شد و لذا با کش دادن درگیری با حماس در غزه، سعی دارند زمان اندکی برای نجات خود از محاکمه بخرند.

نتانیاهو و هم‌قطارانش که در ماه‌های اخیر سطح تنش با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و غزه را بالا برده‌اند، سعی دارند تا از فرصت عملیات طوفان الاقصی نهایت استفاده را کرده و هدف غایی خود که نابودی هسته‌های مقاومت است، را به سرانجام برسانند. . از اینرو، ارتش صهیونیستی قصد دارد طی روزهای آینده به طور زمینی وارد غزه شده تا به ادعای خودشان برای همیشه از دست حماس و جهاد اسلامی خلاص شوند.

نتانیاهو مدعی است که با اشغال غزه و پیروزی در نبرد با گروه‌های مقاومت نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد اما شرایط ماه‌های اخیر به ویژه همگرایی عربی- ایرانی در منطقه و به محاق رفتن روند عادی سازی روابط، نشان داد که صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری منزوی‌ شده‌اند و تشدید جنایات در غزه و کرانه باختری که حتی افکارعمومی غرب را هم به واکنش واداشته است، بر انزوای بیشتر صهیونیست‌ها کمک خواهد کرد.  

 ورود زمینی به غزه، مسلخ‌گاه نتانیاهو 

هر چند دولت دست راستی تل‌آویو مدعی است که می‌تواند با فراخوان 300 هزار نیروی ذخیره، غزه را به طور کامل اشغال کند اما کارشناسان و رسانه‌های غربی معتقدند که این اقدام برای اشغالگران هزینه‌های زیادی خواهد داشت. اولاً اینکه نتانیاهو می‌خواهد با کمک نیروهای ذخیره‌، غزه را اشغال کند که در ماه‌های اخیر در واکنش به لایحه تغییر سیستم قضایی، از دستورات دولت تمرد کرده‌اند. حتی با وجود تلاش دولت برای دمیدن به فضای احساسی و ناسیونالیستی در جامعه و در میان ارتش به منظور بسیج گسترده نیروها، اما همچنان سرپیچی و عدم تمایل نیروهای ذخیره برای رفتن به میدان جنگ گزارش شده است و با توجه به افزایش احتمال فعال شدن تهدیدات در جبهه‌های شمالی امکان متمرکز کردن تمام قوای زمینی برای ورود به غزه وجود ندارد.

ثانیاً ارتش صهیونیستی در جنگ‌های نامتقارن و چریکی بسیار ضربه پذیر نشان داده است و در هفت دهه گذشته هم اگر دستاوردهایی داشت به لطف قدرت هوایی بود که در این عرصه موازنه را به نفع خود حفظ کرده است.

در واقع نتانیاهو قصد دارد نیروهای ذخیره و کادری ارتش را وارد غزه کند که برای اولین بار می‌خواهند جنگ شهری را تجربه کنند. از دید کارشناسان در نبرد تن به تن، دست برتر با حماس و جهاد اسلامی است که با حفر تونل‌ها در زیر غزه و آشنایی کامل به این منطقه می‌توانند ضربات سختی را به دشمن صهیونیستی وارد کنند. در این رابطه رهبران مقاومت هشدار دادند که در صورت ورود زمینی ارتش اسرائیل به غزه، نیمی از این نیروها قربانی خواهند شد.

از همین رو امید بستن نتانیاهو به موفقیت نیروهای ذخیره و متمرد در جنگ زمینی غزه، نه تنها اهداف تندروها را برآورده نخواهد کرد بلکه هزینه‌ها و تلفات اشغالگران را دوچندان کرده و این فرصت خوبی برای مخالفان است تا بتوانند با سرنگونی دولت، دوباره قدرت را به دست بگیرند؛ همانگونه که مخالفان در روزهای اخیر کشته شدن صهیونیست‌ها را نتیجه اقدامات نسنجیده دولت تندرو اعلام کرده و خواستار استعفای نتانیاهو شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل با کشتار مردم غزه و طولانی کردن درگیری با فلسطینیان به دنبال مفری برای نجات دولت درحال فروپاشی خود است اما روند معادلات میدانی نشان می‌دهد که این بار باتلاق غزه، پایان عمر سیاسی او خواهد بود.  

منبع: الوقت

ارسال نظرات