دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
11 شهريور 1402 - 14:32
دفاع رئیس جمهور از کارنامه دوساله دولت سیزدهم

روایت خدمت

فعال سازی ظرفیت های حوزه بریکس، شانگهای و اوراسیا به سود اهداف اقتصادی کشور صورت گرفته است. در حوزه دیپلماسی منطقه ای و خصوصا ارتباط با همسایگان نیز شاهد بازتعریف مناسبات پیرامونی با حوزه همکاری خلیج فارس، آسیای میانه، افغانستان و شبه قاره هند و همسایگان حول محور منافع اقتصادی کشور هستیم.ادغام و هم افزایی سیاست خارجی و اقتصاد در دولت سیزدهم، یکی از رموز ارتقای تاب آوری منطقه ای و بین المللی کشورمان در مواجهه با تحریم ها محسوب می شود.
کد خبر : 15011

پایگاه رهنما:

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دولت در نشستی خبری با خبرنگاران شرکت کرد و به سؤالات و دیدگاه‌های اصحاب رسانه پاسخ داد. این نشست که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد سومین نشست خبری وی با اصحاب رسانه از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم در تیر ماه 1400 بود. برجام، مذاکرات، پول‌های بلوکه‌شده ایران، حقابه هیرمند، اینترنت و فیلترینگ ازجمله موضوعاتی بودند که در نشست خبری رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت و با حضور خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد.

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای این نشست، با‌اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت سیزدهم گفت: شیوع گسترده کرونا، کاهش ذخایر کالاهای اساسی و مشکلات متعدد دیگر این تردید را برای بسیاری ایجاد کرده بود که دولت چگونه می‌خواهد این وضعیت را مدیریت کرده و کشور را به پیش ببرد. رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه وجود کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند افزود:  دولت مردمی توانست با تعریف و تحقق منابع درآمدی جدید این کسری بودجه را رفع کند.

تورم تولید 103 درصدی به 30 درصد کاهش پیدا کرد

آقای رئیسی گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد. رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود. وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آنها  شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استآنهای کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.

وی افزود: فعال‌شدن 5 هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده و زمینه کار تلاش و فعالیت در بخش‌های مختلف ایجاد شد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است جواب داده و پس از این هم جواب خواهد داد. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دشمن علیه ایران، بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد را دنبال کند؛ نخست، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و دوم، مایوس کردن مردم داخل ایران. وی ادامه داد:‌ دشمن این دو راهبرد را با اجرای فعالیت‌هایی دنبال کرد و در هر راهبرد شکست خورد. اما، دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد. آقای رئیسی با بیان اینکه ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه آنها در دستور کار دولت قرار دارد و همه آنها را به طور همزمان دنبال می‌کنیم. ما مسئله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در این حوزه موفق شدیم تا ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، همسو و ... را دنبال کردیم و موفق شدیم. وی افزود: سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شده است به نحوی که شاهد رشد ۱۴ درصدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

آیت الله رئیسی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستند به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند. رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که مردم دشمن را ناکام گذاشتند آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه هم آنها را ناکام گذاشتند؛ یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند. التهاب در طرف مقابل و در طرف دشمن است. دشمن ملتهب است. در جامعه ما اختلاف نظر هست، اما جامعه دارای انسجام است و این التهاب و دوقطبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها دارند القا می‌کنند و می‌خواهند حوزه‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوقطبی کنند، اما شناختی که ما از جامعه داریم، جامعه ما نقاط اشتراک بسیاری دارد، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد و اشکالی هم ندارد و اینکه نقاط اختلافی باشد، هیچ اشکالی ندارد و با سخن و بحث، این التهابات کاهش پیدا می‌کند. لذا التهاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معتقدیم در جریان مقابل وجود دارد. یادمان نرود که القای دشمن، القای دوقطبی و چند قطبی در جامعه است و ما این دو قطبی و چند قطبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول نداریم و معتقدیم که جامعه ما هم  جامعه منسجمی است. علی‌رغم همه اختلاف سلیقه‌های زیادی که وجود دارد. من یک مثال می‌زنم از مسائل اقتصادی به شما؛ یادتان هست که 61 اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند شما مراقب باشید که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد؟ چند وقت از آن موضوع می‌گذرد.

چشم انداز فرصت دوساله دولت سیزدهم

فرصت کلیددارپاستور به نیمه رسیده است و از هم اکنون باید برای آینده تصویرسازی کند. دولت سیزدهم باید در نیمه دولت حکمرانی در حوزه سیاست خارجی براساس محورهای اساسی گام بردارد؛ نخست اینکه بر اساس نگاه اصولی دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران هرگز «مذاکره برای مذاکره» را در دستورکار قرار ندهد و صرفا برای مذاکرات خروجی‌محور و مؤثر، اصالت و موضوعیت قائل باشد. نکته دوم اینکه «عدم‌توافق» به‌مراتب از «توافق بد» بهتر است؛ زیرا در توافقی که ایران نتواند از آثار مستقیم رفع تحریم‌ها بهره گیرد، صرفا به یک طرف «متعهد» تبدیل می‌شود و این مترادف با خسارت محض خواهد بود. به‌عبارت بهتر، کشورمان به «توافق خوب» می‌اندیشد؛ نه «توافق به هر قیمت ممکن» نکته نهایی  اینکه برجام (با هر گونه تفاهم محدود دیگر ) صرفا باید به‌مثابه یک ظرفیت تاکتیکی در خدمت استراتژی خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار ‌گیرد.

از سوی دیگر فعال­سازی ظرفیت های حوزه بریکس، شانگهای و اوراسیا به سود اهداف اقتصادی کشور صورت گرفته است.

مریم مجد

 

 

ارسال نظرات