پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 شهريور 1402 - 14:46

خودکثرت پنداری در شبکه های اجتماعی

برای مقابله با پدیده حباب فیلتر، کاربران باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهند، نسبت به الگوریتم های هوش مصنوعی آشنایی نسبی داشته باشند، به این موضوع توجه داشته باشند که صفحات پبشنهادی و گزینه هایی که در محیط مجازی مقابل آنها قرار می گیرد، متاثر از ردپای دیجیتالی آنها می باشد، همچنین بهره گیری از برخی موتورهای جست و جو که سابقه جست و جوی کاربران را ذخیره و ثبت نمی کنند برای رهایی از پدیده حباب فیلتر می توانند کمک کننده باشند.
کد خبر : 15000

پایگاه رهنما:

حتما تا به حال به این موضوع دقت کرده­اید که در شبکه­های اجتماعی چقدر افراد مشابه شما زیاد دیده می­شوند. میان برخی از مردم جمله ای رایج است که می­گوید انسان­های هم فرکانس همدیگر را پیدا می­کنند و این به نوعی شبیه به همان چیزی است که در خصوص شبکه­های اجتماعی می بینیم. یک شبکه اجتماعی را باز می­کنیم و متوجه می شویم که در آنجا افراد همفکر، حوزه­های مورد علاقه و نیازمندی­های ما به شکل جالبی مقابل ما عرضه می­شود و باعث ایجاد حسی از رضایت و خرسندی در ما می­گردد. حتی جست و جوی گوگل، تبلیغات وب­سایت­ها و فروشگاه­های مجازی هم روند مشابهی را دارند و بسیاری از اوقات بدون آنکه از سوی ما درخواستی مطرح شده باشد، دقیقا گزینه­ای را مقابل ما می­گذارند که جزو نیازها و یا علاقه­مندی­های ما می­باشد. هیچ کدام از این مواجهات اتفاقی نیست و ما در این شرایط در حقیقت با پدیده­ای به نام حباب فیلتر سروکار داریم. در این پدیده شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و الگوریتم‌های آن با استفاده از قابلیت‌هایی نظیر suggestion, explore, timeline و... کاربران را در حبابی مجازی از افکار و کاربران دارای نگرش مشابه گیر می‌اندازند. واژة حباب فیلتر را، اولین بار ”الی پاریزر، فعال اینترنت، در کتاب «فیلتر حباب: آنچه اینترنت از شما پنهان می­کند» در سال 2011 مطرح کرد. حباب فیلتر زمانی رخ می دهد که تارنماها یا بسترهای برخط از الگوریتم­هایی استفاده کنند که اطلاعات مورد پسند کاربران را به وی ارائه دهند. تارنماها این اقدام را بر اساس اطلاعات مربوط به کاربر ایجاد می کنند، مانند رفتار رسانه­ای کاربران در گذشته؛ که بر اساس کلیک، سابقة مرور، سابقة جست­ وجو و موقعیت مکانی او، به دست آمده است. به همین دلیل نتایج جست وجو از گوگل و صفحة جست وجوی شبکه­های اجتماعی نظیر روبیکا و اینستاگرام و یا تایملاین توئیتر برای هر کاربر مستقل، متفاوت از یکدیگر و حاوی پیشنهادات مخصوص همان فرد می­باشد. حال سوال اینجاست که حباب فیلتر چه فرصت­ها و چالش­ها و چه مزایا و معایبی را به دنبال دارد؟

مهم­ترین مزیت حباب فیلتر آن است که به نوعی با شخصی­سازی محتوای موجود در شبکه­های اجتماعی، وب­سایت­ها و موتورهای جست­وجو، کمک زیادی به کاربران در برطرف کردن نیازهایشان و دسترسی به علاقه­مندی­هایشان با صرف کمترین زمان می­کند. به عنوان مثال اگر شما به حوزه آشپزی علاقه­مند هستید، هوش مصنوعی بر اساس جست و جوهای قبلی و رد پایی که از این علاقه­مندی خود در شبکه­های اجتماعی گذاشته­اید صفحات مربوط به آشپزی و حتی غذاهای مورد علاقه شما را به شما معرفی می­کند. اما حباب فیلتر معایبی هم دارد. وقتی در شبکه­های اجتماعی مدام با افراد همفکر خود روبه رو می­شوید دچار توهم خودکثرت پنداری می­شوید و تفکرات دیگران برای شما غریب می­شود و افرادی که با شما همفکر نیستند در نگاه شما در اقلیت قرار می­گیرند. این شخصی سازی محدود به افراد نیست و در اطلاعات نیز اتفاق مشابهی رخ می­دهد. بدون آنکه خودتان بخواهید، شبکه­های اجتماعی و موتورهای جست و جو برای شما تصمیم می­گیرند که چه اطلاعات و صفحاتی را ببینید و کدام اطلاعات مقابل دیدگان شما قرار نگیرد. در حقیقت هوش مصنوعی با شخصی­سازی اطلاعات به طور نامحسوس نقش دروازه­بانی و سانسور اطلاعات را بر عهده می­گیرد. این اقدام می­تواند خطراتی همچون انزوای فکری و افراط­گرایی را به همراه داشته باشد. چرا که در این فرایند هر کاربر در دنیای مجازی خود مدام با افرادی روبه رو می­شود که افکار مشابه او را دارند و یا افکار مشابه او را تائید می­کنند. به لحاظ محتوایی اگر کاربر در موتور جست و جو یا شبکه اجتماعی به دام فیک نیوز و یا محتوای شبهه­برانگیز بیفتد، انبوه اخبار جعلی و یا شبهات او را بیش از پیش سردرگم و به انحراف می­برد. برای مقابله با پدیده حباب فیلتر، کاربران باید سواد رسانه­ای خود را افزایش دهند، نسبت به الگوریتم­های هوش مصنوعی آشنایی نسبی داشته باشند، به این موضوع توجه داشته باشند که صفحات پبشنهادی و گزینه­هایی که در محیط مجازی مقابل آنها قرار می­گیرد، متاثر از ردپای دیجیتالی آنها می­باشد، همچنین بهره­گیری از برخی موتورهای جست و جو که سابقه جست و جوی کاربران را ذخیره و ثبت نمی­کنند برای رهایی از پدیده حباب فیلتر می­توانند کمک کننده باشند.

زینب شاهینی

 

 

ارسال نظرات