پایگاه رهنما:
حتما تا به حال به این موضوع دقت کردهاید که در شبکههای اجتماعی چقدر افراد مشابه شما زیاد دیده میشوند. میان برخی از مردم جمله ای رایج است که میگوید انسانهای هم فرکانس همدیگر را پیدا میکنند و این به نوعی شبیه به همان چیزی است که در خصوص شبکههای اجتماعی می بینیم. یک شبکه اجتماعی را باز میکنیم و متوجه می شویم که در آنجا افراد همفکر، حوزههای مورد علاقه و نیازمندیهای ما به شکل جالبی مقابل ما عرضه میشود و باعث ایجاد حسی از رضایت و خرسندی در ما میگردد. حتی جست و جوی گوگل، تبلیغات وبسایتها و فروشگاههای مجازی هم روند مشابهی را دارند و بسیاری از اوقات بدون آنکه از سوی ما درخواستی مطرح شده باشد، دقیقا گزینهای را مقابل ما میگذارند که جزو نیازها و یا علاقهمندیهای ما میباشد. هیچ کدام از این مواجهات اتفاقی نیست و ما در این شرایط در حقیقت با پدیدهای به نام حباب فیلتر سروکار داریم. در این پدیده شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و الگوریتمهای آن با استفاده از قابلیتهایی نظیر suggestion, explore, timeline و... کاربران را در حبابی مجازی از افکار و کاربران دارای نگرش مشابه گیر میاندازند. واژة حباب فیلتر را، اولین بار ”الی پاریزر، فعال اینترنت، در کتاب «فیلتر حباب: آنچه اینترنت از شما پنهان میکند» در سال 2011 مطرح کرد. حباب فیلتر زمانی رخ می دهد که تارنماها یا بسترهای برخط از الگوریتمهایی استفاده کنند که اطلاعات مورد پسند کاربران را به وی ارائه دهند. تارنماها این اقدام را بر اساس اطلاعات مربوط به کاربر ایجاد می کنند، مانند رفتار رسانهای کاربران در گذشته؛ که بر اساس کلیک، سابقة مرور، سابقة جست وجو و موقعیت مکانی او، به دست آمده است. به همین دلیل نتایج جست وجو از گوگل و صفحة جست وجوی شبکههای اجتماعی نظیر روبیکا و اینستاگرام و یا تایملاین توئیتر برای هر کاربر مستقل، متفاوت از یکدیگر و حاوی پیشنهادات مخصوص همان فرد میباشد. حال سوال اینجاست که حباب فیلتر چه فرصتها و چالشها و چه مزایا و معایبی را به دنبال دارد؟
مهمترین مزیت حباب فیلتر آن است که به نوعی با شخصیسازی محتوای موجود در شبکههای اجتماعی، وبسایتها و موتورهای جستوجو، کمک زیادی به کاربران در برطرف کردن نیازهایشان و دسترسی به علاقهمندیهایشان با صرف کمترین زمان میکند. به عنوان مثال اگر شما به حوزه آشپزی علاقهمند هستید، هوش مصنوعی بر اساس جست و جوهای قبلی و رد پایی که از این علاقهمندی خود در شبکههای اجتماعی گذاشتهاید صفحات مربوط به آشپزی و حتی غذاهای مورد علاقه شما را به شما معرفی میکند. اما حباب فیلتر معایبی هم دارد. وقتی در شبکههای اجتماعی مدام با افراد همفکر خود روبه رو میشوید دچار توهم خودکثرت پنداری میشوید و تفکرات دیگران برای شما غریب میشود و افرادی که با شما همفکر نیستند در نگاه شما در اقلیت قرار میگیرند. این شخصی سازی محدود به افراد نیست و در اطلاعات نیز اتفاق مشابهی رخ میدهد. بدون آنکه خودتان بخواهید، شبکههای اجتماعی و موتورهای جست و جو برای شما تصمیم میگیرند که چه اطلاعات و صفحاتی را ببینید و کدام اطلاعات مقابل دیدگان شما قرار نگیرد. در حقیقت هوش مصنوعی با شخصیسازی اطلاعات به طور نامحسوس نقش دروازهبانی و سانسور اطلاعات را بر عهده میگیرد. این اقدام میتواند خطراتی همچون انزوای فکری و افراطگرایی را به همراه داشته باشد. چرا که در این فرایند هر کاربر در دنیای مجازی خود مدام با افرادی روبه رو میشود که افکار مشابه او را دارند و یا افکار مشابه او را تائید میکنند. به لحاظ محتوایی اگر کاربر در موتور جست و جو یا شبکه اجتماعی به دام فیک نیوز و یا محتوای شبههبرانگیز بیفتد، انبوه اخبار جعلی و یا شبهات او را بیش از پیش سردرگم و به انحراف میبرد. برای مقابله با پدیده حباب فیلتر، کاربران باید سواد رسانهای خود را افزایش دهند، نسبت به الگوریتمهای هوش مصنوعی آشنایی نسبی داشته باشند، به این موضوع توجه داشته باشند که صفحات پبشنهادی و گزینههایی که در محیط مجازی مقابل آنها قرار میگیرد، متاثر از ردپای دیجیتالی آنها میباشد، همچنین بهرهگیری از برخی موتورهای جست و جو که سابقه جست و جوی کاربران را ذخیره و ثبت نمیکنند برای رهایی از پدیده حباب فیلتر میتوانند کمک کننده باشند.
زینب شاهینی
ارسال نظرات