پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 مرداد 1402 - 12:18
روایتی از رخداد تروریستی شیراز

ترور کور برای فرار از بحران

طبق ارزیابی‌ دستگاه‌های امنیتی تکاپوی دشمن این است که سالگرد اغتشاشات از یک ماه قبل‌تر شروع بشود
کد خبر : 14920

پایگاه رهنما:

تروریست‌های تکفیری عصر یکشنبه، 22مرداد1402، داغ دیگری بر دل ایران و شهر شیراز گذاشتند و با حمله مسلحانه به مردم بی‌دفاع، تعدادی از شهروندان را به شهادت رساندند و مجروح کردند. تروریست تاجیک تبار در این عملیات تروریستی یک سلاح کلاشینکف تاشو با 8 تیغه خشاب و 240 تیر جنگی به‌همراه داشت که البته با ورود نیروهای حفاظتی و مردمی برای دستگیری، فقط 11 تیر از آنها را توانست شلیک کند. از نخستین لحظات انتشار تصاویر و فیلم‌های این حادثه تروریستی، واکنش سریع و دلاورانه نیروهای امنیتی و البته خادمان حرم مقدس احمدبن‌ موسی(ع)، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت؛ موضوعی که سبب ناکام ماندن این اقدام کور و ناتمام ماندن طرح تروریستی تکفیری‌ها شد. این درحالی بود که رسانه‌های معاند که بار دیگر و مانند گذشته، وارونه‌نمایی حقایق را در دستور کار قرار داده بودند، تلاش کردند انگشت‌ اتهام را متوجه نیروهای امنیتی کنند. با وجود این، اما روایت‌ها و تصاویر منتشر شده، نشان‌دهنده واکنش سریع و به‌موقع نیروهای امنیتی به اقدام تروریستی بود.

واکنش سریع نیروهای امنیتی

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که پس‌از حادثه تروریستی یکشنبه گذشته در حرم مطهر احمد ‌بن موسی(ع) مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، واکنش سریع و به موقع نیروهای امنیتی برای ناکام گذاشتن تروریست تکفیری در تلفات‌گیری کور و بی‌هدف از شهروندان و زائران بود. برخلاف نخستین حمله به حرم شاهچراغ در عصر 4آبان‌ماه1401 که شهادت  13زائر را به‌دنبال داشت، در حمله اخیر، تروریست تکفیری نتوانست به هدف خود که تلفات‌گیری کور بود، برسد؛ هدفی که اقدام به‌موقع نیروهای امنیتی حاضر در حرم مانع از آن شد. گذشته از این، در حمله نخست، جولان تروریست در محوطه حرم و زمان قابل‌توجهی که برای تیراندازی به‌دست آورد، انتقادهایی را به نیروهای امنیتی به‌دنبال داشت. درحادثه اخیر اما اقدام به موقع نیروهای امنیتی در مهار و دستگیری تروریست، از سطح بالای آمادگی این نیروها به‌منظور واکنش در شرایط بحرانی حکایت داشت؛ موضوعی که از دید افکار عمومی پنهان نماند. در این میان با وجود اینکه برخی جریان‌های معاند تلاش کردند با وارونه‌نمایی حقایق، بار دیگر انگشت اتهام را به‌ سوی نیروهای امنیتی نشانه روند، اما نکته اینجاست که صرف حمله کور مسلحانه، آن ‌هم از بیرون محوطه حفاظت شده را نمی‌توان دلیلی بر ضعف نیروهای امنیتی به‌حساب آورد.

کشف خانه امن تروریست‌ها

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی رئیس‌کل دادگستری استان فارس در ارتباط با جزئیات جدید از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) اظهار کرد: در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکنون 10 نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی دستگیر شده‌اند. وی گفت: تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند. رئیس‌کل دادگستری استان فارس در ارتباط هویت تروریست اصلی که در صحن حرم دستگیر شده بود، بیان کرد: این فرد در تحقیقات اولیه خود را رحمت‌الله نوروزف معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است. حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسوی افزود: خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی به تحلیل رخداد از منظر امنیتی پرداخت و در همین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «با توجه به ابعاد این حادثه، از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ذی ربط نیز دعوت شده تا در کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند و در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده، گزارش دهند.»

نوروزاف چگونه با داعش ارتباط گرفت؟

رحمت‌الله نوروزاف با اسم تشکیلاتی «سلمان اسلم‌یار» ابتدا از طریق فضای مجازی با یکی از سرپل‌های داعش ارتباط می‌گیرد. وی سپس برای همکاری عملیاتی با داعش به ترکیه می‌رود و آنجا عملاً عضوی از داعش می‌شود. نوروزوف تاجیک‌تبار سپس به افغانستان می‌رود و آنجا نزدیک به 3 ماه تحت آموزش‌های داعش برای عملیات تروریستی مدنظر قرار می‌گیرد و نهایتاً برای اقدام تروریستی وارد ایران می‌شود و در 22 مرداد جنایت خود را رقم می‌زند. دستگاه‌های امنیتی با کشف ارتباطاتی از این تروریست به‌دنبال ضربه کاری‌تر به شبکه احتمالی کمک‌کننده به وی در داخل هستند.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که طی دو ماه گذشته تلاش برای فعال‌سازی گسل‌های مختلف امنیتی در برخی استان‌ها باهدف کشته سازی، اقدامات تروریستی و خرابکارانه، تشدید اختلافات مذهبی و تحریک اقوام از سوی رسانه‌های معاند و گروه‌های تجزیه‌طلب و سرویس‌های اطلاعاتی مستقر در منطقه به‌وضوح دنبال شده است، در این کلان پروژه سعی شده است تا با اقدامات تخریبی سرعت فرسایش ضدانقلاب کاهش یابد. درحالی‌که دستگاه‌های امنیتی کشور حداقل ۶ شبکه تروریستی را در هفته‌های اخیر منهدم کرده‌اند، هدف دشمن از تصاعدی کردن اقدامات کور، بالا بردن ضریب ناامنی بوده است.

ضدانقلاب برای تداوم آشوب‌ها، نیاز به استفاده از شرایط قرمز امنیتی برای تحرک اقشار خاکستری به حضور در خیابان و آشوب سازی دارد، این دست عملیات‌های تروریستی علاوه بر بالا بردن روحیه تخریب‌شده ماشین ترور، یک قرص مسکن برای تسکین آمریکایی‌ها پس از آزادسازی ۶ میلیارد دلاری اموال ایران نیز بوده است. گردن گرفتن این پروژه تروریستی توسط داعش نیز قابل‌تأمل است، با شکست تروریست‌های داعش در مناطق مختلف عراق و سوریه و نبود جایابی سرزمینی در این کشور، این گروه تمرکز جمعیتی در مناطق تحت اشغال خود را از دست‌داده است. این در حالی است که مدل‌سازمانی داعش مبتنی بر تصرف جغرافیایی و حضور نیروها در آن سرزمین و نیز تلاش برای تشکیل دولت در آن بوده اما با از دست رفتن مناطق تحت سیطره خود، عملاً پیش‌نیاز جغرافیایی مدل‌سازمانی داعش ازمیان‌رفته است.

روایتی از پیش پرده نقشه دشمن

طبق ارزیابی‌ دستگاه‌های امنیتی تکاپوی دشمن این است که سالگرد اغتشاشات از یک ماه قبل‌تر شروع بشود این موضوع شکست خورد و پیاده‌نظامی که کف خیابان باشد و فعالیت کند، عملا شکست خورده است، برای همین طراحی رخداد تروریستی مدنظر اتاق تهدید و تخریب قرار گرفت. حنانیا نفتالی، کارمند امنیتی رژیم صهیونیستی در صبح وقوع حادثه تروریستی در شیراز در توئیتی اشاره‌ای تلویحی به معماری شهر شیراز کرده بود، این کد اطلاعاتی در زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم اکانت صهیونیستی ترور آلارم نیز یکشنبه دو هفته قبل (هم‌زمان با دو عملیات در لبنان و سوریه) تابستانی داغ را برای چند کشور ازجمله ایران آرزو کرده بود! این اشارات آشکار از جانب صهیونیست‌ها صحنه حادثه را به‌خوبی تشریح کرده و جزئیات آن را به نمایش می‌گذارد. هدف از عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) که همراه شد باعجله عجیب داعش در پذیرش مسئولیت آن، جلوگیری از فرسایش جایگاه آمریکایی‌ها در منطقه بوده است. در دورانی که منطقه در حال بازسازی ژئواستراتژیک خود بوده و کانال‌های ارتباطی جدیدی بدون ژاندارمی آمریکا را پس از جنگ اوکراین تعریف می‌کند، دشمن با انجام سلسله عملیات ایذایی سعی دارد از سرعت تحولات کاسته و حداقل خود را به آن برساند، هر چه قدر آمریکایی‌ها از تحولات پرشتاب در منطقه عقب بمانند، میزان اقدامات جنگ‌طلبانه و تروریستی را افزایش خواهند داد؛ این سطح از رفتارهای دیوانه ‌کننده حتی ممکن است تا نقطه انتحار نیز پیش برود، راه انداختن «تابستان داغ» در خاورمیانه نشانه‌ای روشن بر این ماجراست.  مسعود پورسعیدی

ارسال نظرات