دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
10 مرداد 1402 - 09:52

فروپاشی رژیم صهیونیستی با نفرین دهه هشتم

روز دوشنبه، بیست و چهارم جولای به تعبیر خود صهیونیست‌ها و حامیانشان، «روزِ سیاهِ اسرائیل» بود.
کد خبر : 14806

پایگاه رهنما:

روز دوشنبه، بیست و چهارم جولای به تعبیر خود صهیونیست‌ها و حامیانشان، «روزِ سیاهِ اسرائیل» بود. با تصویب بخشی از طرح تغییرات قضایی تحت عنوان استدلال «عدم معقولیت» که جنجالی‌ترین بند آن محسوب می‌شود، سرزمین‌های اشغالی در موجی از ناامنی به دست خود شهرک‌نشینانش فرو رفت. «بنیامین نتانیاهو» و وزرای افراطی‌اش با خوشحالی طرح خود را پیش بردند اما به نظر نمی‌رسد این پیروزی شیرینی برای کابینه باشد. ناامنی‌های عمومی، درگیری‌های فراگیر، تحریم‌های رسانه‌ای، اعتصابات کارگری، تبعات اقتصادی، واکنش‌های آمریکایی و سرپیچی‌های نظامی تنها بخشی از باخت رژیم صهیونیستی در این نبرد داخلی است. رسانه‌های صهیونیستی دقایقی بعد از تصویب این طرح جنجالی با ۶۴ رای موافق، بدون شرکت نمایندگان مخالف و خروج‌شان از مجمع عمومی پارلمان گزارش دادند که تظاهرات خارج از «کنست » پس از تصویب بند «عدم معقولیت» تشدید شده است. در حالی این قانون جنجالی  دوشنبه گذشته توسط کنست تصویب شد که یک روز قبل از آن بنیامین نتانیاهو که برای عمل قلب در بیمارستان بستری شده بود از بیمارستان مرخص شد . عمل قلب نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی ظاهراً موفقیت‌آمیز بود ولی وضعیت قلب سرزمین‌های اشغالی برای او چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد هزار سرباز ذخیره دیگر از سراسر ارتش خدمت خود را تعلیق کرده‌اند. به این ترتیب، این هزار نیروی ذخیره نیز به هزار و ۱۴۲ نیروی ذخیره نیروی هوایی پیوستند که خدمت خود را تعلیق کرده بودند. «ایال نیو»، یکی از رهبران هزار نیروی ذخیره ارتش که خدمت خود را تعلیق کرده به جروزالم‌پست گفت: «این یکی از سخت‌ترین شب‌ها برای دولت اسرائیل است، اما یکی از مهم‌ترین شب‌ها در تاریخ این کشور نیز است.» او گفته است: «ما نماینده حدود ۱۰ هزار نیروی ذخیره هستیم که به دولت، وزیر دفاع و نخست‌وزیر می‌گویند مسئولیت با شماست! اگر می‌خواهید ما در کنار شما باشیم، همانطور که در دولت‌های جناح راست و چپ خدمت کرده‌ایم، از شما می‌خواهیم قانون (اصلاحات قضایی) را متوقف کنید». همزمان، گروهی از مدیران سابق ارتش، پلیس، موساد و شین‌بت نیز از بنیامین نتانیاهو به دلیل تصمیم تعلیق‌کنندگان خدمت حمایت کردند.

شنیده شدن صدای فروپاشی ارتش اسرائیل

وخامت شرایط به حدی است که باعث شده «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش، پیش از ترخیص نتانیاهو از بیمارستان، در پیامی به نظامیان این رژیم درباره تبعات تعلیق خدمت هشدار دهد. هالوی در این پیام که شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل آن را منتشر کرده، گفته است: «خدمت در ارتش اسرائیل وظیفه و یک امتیاز بزرگ است؛ چه به صورت رسمی یا ذخیره.» او گفته است: «من از شما می‌خواهم به خدمت بازگردید. اگر به عنوان یک ارتش قوی و منسجم خودمان را حفظ نکنیم و همچنین اگر افراد کارآمد در ارتش اسرائیل خدمت نکنند، دیگر اسرائیلی در منطقه وجود نخواهد داشت.» پیش از این «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی هم جمعه‌شب با اشاره به وضع ارتش گفته بود که «وضعیت بسیار نگران‌کننده است» و از «بنیامین نتانیاهو» خواسته بود رأی‌گیری برای تصویب این طرح را به تعویق بیندازد. همزمان، مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی نسبت به خطر فروپاشی ارتش این رژیم در پی توسعه تمرد نظامیان از خدمت در اعتراض به لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه هشدار داد. این مؤسسه اعلام کرده است: «آنچه در داخل در حال رخ دادن است، با تهدید‌های روزافزون در جبهه‌های مختلف نبرد همزمان شده است و به همین دلیل خواستار توقف روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی هستیم.» مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی هم گزارش داد: «ما در راه تبدیل شدن به یک ارتش ضعیف و واقعیتی هستیم که معادله بازدارندگی منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.»

بیش از هزار و ۱۰۰ نیروی ذخیره نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از جمله صد‌ها خلبان، روز جمعه با نوشتن نامه‌ای، انجام وظایف خود را به حال تعلیق درآوردند تا بحران اجرای اصلاحات قضایی که نتانیاهو بر آن اصرار دارد، وارد مرحله‌ای جدید شود. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تصویب مجدد اصلاحات قضایی کابینه اسرائیل، بحران از این هم که هست عمیق‌تر شود. روزنامه هاآرتص رویداد‌های جاری ارتش را «یک کودتا» خوانده که با «آکروبات بازی زبانی» سعی می‌شود بر آن سرپوش گذاشته شود.

۱۶۱ افسر ارشد ستاد عملیاتی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده‌اند که به‌دلیل اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، به خدمت در نیروهای ذخیره خاتمه دادند. به‌دنبال این مسئله مقامات نظامی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کردند که این اقدام برعملکرد نیروی هوایی این رژیم تأثیر خواهد گذاشت. درحالی‌که بنیامین نتانیاهو درباره اعتراض نیروهای ذخیره ارتش به طرح اصلاح ساختار قضایی این رژیم گفته که تحریک به امتناع (از خدمت در ارتش) مغایر با دمکراسی و قانون است، کارکنان یادشده تأکید کردند در رژیمی که در آن پایه‌های دمکراسی یکی پس از دیگری پایمال می‌شود، آماده انجام ماموریت‌ نیستند.

تعدادی از امضاکنندگان این نامه، به طور ناشناس با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و گفته‌اند که از برداشتن این گام «دلشکسته‌اند»، اما اسرائیل با «بحران بی‌سابقه اعتماد به رهبری مواجه است که ما را به ورطه سقوط می‌کشاند». روزنامه هاآرتص روند‌های جاری در ساختار نظامی را «کودتای نظامی» خوانده و نوشته انجام‌دهندگان کودتا سعی می‌کنند با «کلمات بازی کنند» و از الفاظی مانند «توقف داوطلبانه» خدمات یاد می‌کنند که بیشتر یک «آکروبات بازی زبانی» است.

گریه نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی

«اوریت فرکاش هکوهن»، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی ، یکشنبه به‌علت اوضاع ناآرام رژیم صهیونیستی در پارلمان گریست. تایمز اسرائیل گزارش داد؛  وی که به‌ شدت از وضعیت موجود شکایت داشت، اوضاع ناآرام رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت و گریه‌کنان در پارلمان گفت: «این یک کابینه بی‌نظم و ترتیب است. چنین وضع فاجعه‌باری قبلاً رخ نداده است.  من از این واقعیت وحشت دارم که وقایع فعلی ما را به بدترین وضعیت ممکن رسانده است. شما اسرائیل را نابود کردید».

نفرین دهه هشتم ؛ موضوعی اعتقادی در میان صهیونیست ها

رژیم صهیونیستی در هشتمین دهه تاسیس خود به سر می‌برد، اما به‌نظر می‌رسد که دچار «نفرین دهه هشتم» شده است. «نفرین دهه هشتم»، موضوعی اعتقادی در میان صهیونیست‌هاست که با توجه به تجربه تاریخی شکست‌ دولت‌های یهودی در دوران باستان در هشتادمین سال تاسیس آنها، اکنون مدتی است که بر سر زبان مقامات صهیونیست افتاده است. ایهود باراک، نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی سال گذشته هشدار داد که نگران است نفرین دهه هشتم گریبانگیر حکومت فعلی تل آویو بشود و پس از او اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز چنین هشداری را تکرار کرد. اکنون ماه‌هاست اوضاع در تل آویو آشفته شده و در 2 هفته گذشته تل آویو هر روز شاهد برپایی اعتراض و تظاهرات علیه نتانیاهو بوده است، نفرین دهه هشتم آشکارتر به‌نظر می‌رسد تا آنجا که حتی ناداو ارگمان، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) در واکنش به ادامه اعتراضات علیه برنامه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تغییر قوانین قضایی هشدار داده است که این رژیم در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.  محمد حسن رحمانی

ارسال نظرات