پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 تير 1402 - 14:30
آخرین لحظات حضور تروریست ها در شمال عراق

اتمام حجت

آهشدار آخر به گروهک های تروریستی صادر شد. شمال عراق دیگر برای تروریست ها امن نیست و پایان مهلت آنان اعلام شده است.
کد خبر : 14655

پایگاه رهنما:

آهشدار آخر به گروهک های تروریستی صادر شد. شمال عراق دیگر برای تروریست ها امن نیست و پایان مهلت آنان اعلام شده است. جمهوری اسلامی ایران بارها تروریسم را خطر مشترک برای منطقه، ایران و دولت عراق  خوانده و مقامات ایرانی بارها مخالفت خود را با حضور پایگاه‌های نظامی گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی و همچنین صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق اعلام کرده و به کرات به مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین منطقه کردستان عراق یادآور شده‌اند که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست و این‌ گروهک‌ها باید خلع سلاح شده و این پایگاه‌ها هم برچیده شوند. این تعرضات مکرر از سوی این گروهک‌های تروریستی به خاک ایران در حالی صورت می‌گیرد که خود مقامات عراقی‌ نیز بارها بر این نکته تأکید داشته‌اند که این کشور اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاکش را نخواهد داد.

اتمام حجت

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در همایش سالانه فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد مقدس بر پایان فعالیت گروهک های تروریستی در شمال کشور عراق تاکید کرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح وضعیت امنیتی مرزها را نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر توصیف و درعین‌حال خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از کشورهای همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز به‌درستی عمل نمی‌کنند؛ در شمال عراق گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند. وی اضافه کرد: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تأثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از این‌که دولت عراق متعهد شد تا شهریور ماه این گروه‌ها را خلع‌سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند، این عملیات متوقف شد. سرلشکر باقری گفت: تا شهریورماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و این‌ها مسلح باقی بمانند و یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.

هشدارهای اولیه

در راستای این هشدارها، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوم مهرماه ۱۴۰۱ حملاتی علیه مواضع گروهک‌های تروریستی کُرد در شمال عراق انجام داد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه شنبه دوم مهر ماه در این خصوص اعلام کرد: «در پی تعرضات روزهای گذشته عوامل گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و لانه کرده در اقلیم شمال عراق مبنی بر عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و مورد حمله قرار دادن برخی پایگاه‌های مرزی کشورمان با پاسخ قاطع رزمندگان اسلام همراه شده است.» دومین حمله نیز چهار روز بعد صورت گرفت و روز چهارشنبه ششم مهر ماه ۱۴۰۱ قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چند مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز مرحله جدید عملیات علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق تاکید کرد: عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت. گروه‌های تروریستی حزب دموکرات کردستان(حدکا)، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، گروهک کومله و حزب آزادی کردستان (پاک) جزء اصلی‌ترین گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی هستند که در مرزهای شرقی اقلیم کردستان عراق با تمرکز بر ضربه زدن به امنیت ملی ایران فعالیت می‌کنند. عملیات مقتدرانه اخیر سپاه در مناطق مرزی دارای سه نکته ویژه است:

۱- عملیات نقطه‌زنی سپاه پاسداران اگرچه تروریست‌ها را هدف قرار داده است اما پیامی بلند و با برد بالا برای دشمنان و مزدوران وابسته به آنها در سراسر منطقه دارد.

۲- استراتژی صهیونیست‌ها مبنی بر تجمیع تروریست‌ها در بیرون و انتقال آنها به درون راهبردی شکست‌خورده است؛ همکاری‌های پنهان اطلاعاتی، امنیتی، تسلیحاتی و طرح‌های مشترک سیاسی جهت مقابله با هژمونی جمهوری اسلامی ایران با افزایش فشار از درون (اغتشاش) و بیرون (ترور) رو به بن‌بست است.

۳- جمهوری اسلامی ایران بدون تعارف‌های دیپلماتیک با تروریست‌ها و عوامل مخل امنیت ملی برخورد کرده و خارج از مرزهایش ضربه پیش‌دستانه می‌زند. ضربه به مقر تروریست‌ها نشان داد دشمن نمی‌تواند راهبردهای ضدامنیتی را از بیرون به درون بکشد، این روزها مانیتورینگ تنها به سمت داخل نیست.

۴- پس از حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک های تروریستی در شمال عراق، شورای امنیت ملی عراق با پذیرش حضور این افراد مسلح در بیانیه بر رفع مشکلات اذعان داشت. در این بیانیه آمده است که ۱. وضع طرحی برای استقرار مجدد نیروهای عراقی به منظور در اختیار گرفتن خط صفر مرزی در طول مرزهای ایران و ترکیه.۲. تامین تمام نیازمندی های پشتیبانی و لجستیک برای فرماندهی نیروهای مرزبانی و تقویت توان نیروی انسانی، اموال لازم، تجهیزات و... در راستای توانمندی این نیروها برای انجام ماموریت ۳. رزمایش نیروی انسانی واگذار شده به وزارت کشور برای تقویت پاسگاه های مرزی ۴. هماهنگی با دولت (محلی) اقلیم کردستان عراق و وزارت پیشمرگ ها برای انجام موارد ۱ و ۲ بالا با هدف وحدت بخشی به تلاش ملی برای حمایت مرزهای عراق.  سرانجام اولین گام جدی برای اخراج تروریست ها با توافق دو کشور رقم خورد.۲۸  اسفند ماه ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق توسط علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد. امضای این موافقتنامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تاثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، به دنبال خواهد داشت. بررسی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که برخی اقدامات ضد امنیتی که در گذشته توسط عوامل رژیم صهیونیستی در داخل خاک ایران انجام شده نیز با هماهنگی و همکاری گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان انجام شده است.

چشم انداز تحلیلی

در راستای تحولات مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق شاهد سه سطح تحلیلی کلان هستیم

الف) صبر استراتژیک جمهوری اسلامی نسبت به گروهک­های تروریستی در شمال عراق پایان یافته است و اخطار نهایی از سوی رئیس ستادکل نیروهای مسلح صادر شده و قطعا در صورت عدم پیگیری توافقات پیشین شاهد برخورد جدی نظامی علیه تروریست ها خواهیم بود.

زهرا محمدی آقکاریزی

ارسال نظرات