دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 فروردين 1402 - 11:38
نگاهی به ترفندهای دشمن در موضوع «حجاب و عفاف»؛

این سناریو را خوب بخوانیم!

همیشه گفته‌اند، وقتی می‌خواهید با دشمن روبرو شوید، اول خوب بررسی کنید و ببینید او از چه راهی وارد می‌شود و چه ابزارهایی در اختیار دارد، سپس اقدام کنید.
کد خبر : 13943

پایگاه رهنما:

همیشه گفته‌اند، وقتی می‌خواهید با دشمن روبرو شوید، اول خوب بررسی کنید و ببینید او از چه راهی وارد می‌شود و چه ابزارهایی در اختیار دارد، سپس اقدام کنید. به بیان دقیق‌تر، ابتدا باید بطور دقیق بررسی کرد و دید که دشمن چه تاکتیک‌ها و روش‌هایی را دنبال می‌کند و در مرحله بعد باید آن تاکتیک‌ها و روش‌ها را خنثی کرد.

این قاعده و روش مواجهه، نه فقط در جنگ نظامی که در همه نبردها و مواجهه‌های دیگر هم کاربرد دارد؛ از مواجهه امنیتی و سیاسی گرفته تا نبرد اقتصادی گرفته و نیز جنگ فرهنگی و اجتماعی. یکی از میدان‌های نبرد و رویارویی یک جامعه متمدن و اخلاق‌گرا با دشمنانش، حوزه اخلاق و عفت عمومی است که «حجاب» و هنجارهای پوششی هم مظهر و نماد این نبرد است.

در اسلام، رعایت حجاب برای بانوان به این دلیل مورد تاکید جدی قرار گرفته است که شخصیت انسانی و متعالی «زن» در جامعه حفظ شود و او به گونه‌ای در محیط اجتماع حاضر و ظاهر نشود که کسی جرئت کند، به زن و جلوه‌های خدادادی‌اش به چشم یک ابزار برای هرزگی و هوسرانی مردان نگاه کند؛ در واقع، حجاب ابزاری برای حفاظت از عفت و پاکدامنی و نیز شخصیت انسانی زن در محیط اجتماع است تا فضای جامعه، فقط محل کار و تلاش و پیشرفت باشد و نه محیط فساد و سوء استفاده از یکدیگر.

با وجود این فلسفه و نگاه مترقی، اما دشمن از چه ترفندها و روش‌هایی برای تخریب مسئله حجاب در جامعه استفاده می‌کند و چطور باید با آنها مقابله کرد؟

*  دوقطبی‌ کردن جامعه، با مسئله «حجاب»

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره معتقد است: « بیش از چهل سال است که شاهد هستیم، زنان بدون محدودیت در تمام عرصه‌های اجتماعی حضور می‌یابند و شان و جایگاه آنها برخلاف تمدن غربی حفظ شده است. پس کاملا مشخص است که از این موضوع دشمنان ضربات سختی دریافت می‌کنند؛ از این رو، درصدد هستند تا با تخریب این ستون، به اهداف خود برسند. لذا شاهد هستیم که دشمنان برای تخریب این ستون دست به حواشی های مختلفی از جمله حجاب می‌زنند تا با ایجاد دوقطبی، جامعه را رودرروی هم قرار بدهند» و در ادامه تاکید می‌کند که «جامعه مخصوصا افراد متدین و دلسوز، باید دقیق باشند و عاقلانه رفتار کنند تا در زمین بازی دشمنان قرار نگیرند، چراکه این باعث می‌شود که این ستون به دست خودمان آسیب ببیند».

* سیاسی کردن حجاب

یکی دیگر از ترفندهای مهم دشمن برای رواج بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه، خارج کردن حجاب از ماهیت اصلی آن و تبدیل آن به یک مسئله سیاسی پر از نزاع و تنش است.

احسان قائدی کارشناس حوزه فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به هجمه رسانه‌ای دشمن علیه حجاب می‌گوید: «جریانی در کشور دائما و با روش‌های مختلف به دنبال نهادینه کردن بی‌حجابی بوده است؛ کمپین آزادی‌های یواشکی یا چهارشنبه‌های سفید، از سوی چه کسانی و با چه زمینه و هدفی مطرح شده است؟ در واقع، از سوی یک جریان به زنان جامعه ما القاء می‌شود که آزادی حجاب یک نوع آزادی همچون آزادی بیان و قلم است و با برداشتن حجاب، آزادی‌هایی که از ما سلب شده است را به دست می‌آوریم و با حکومتی که این آزادی را از ما سلب کرده است، مقابله می‌کنیم! لذا از این امر برای مقابله با حکومت اسلامی نیز بهره می‌برند؛ بنابراین، وقتی یک امر فرهنگی و غیرسیاسی را به یک امر سیاسی و تقابلی تبدیل می‌کنند، مهمترین خطرها متوجه نهاد خانواده می‌شود و کار به جایی می‌رسد که برای فرد زیاد مهم نیست که از این منظر، خانواده‌اش دچار چه آسیب‌هایی می‌شود».

وی درخصوص راهکار مقابله با این ترفند دشمن تاکید می‌کند: «فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مهم و ضروری است، باید برای مردم این موضوع تبیین شود که حضور یک خانم با پوشش بد در جامعه، قبل از هر چیز خانواده‌ها را دچار آسیب می‌کند و این پوشش بد ممکن است به دیگران زنان و مردان جامعه تسری یابد و خانواده‌ها را درگیر شکاف‌های خطرناک کند! در واقع، باید با روش‌های اقناعی و اثرگذار این نکته را تبیین کرد و جا انداخت که حجاب برای آرامش فرد، سلامت خانواده و جامعه است و آنقدر که فرد از حجاب نفع می‌برد، حکومت نمی‌برد؛ ضمن اینکه لازم است قوانین موجود در دستگاه‌های مختلف در مورد عفاف و حجاب نیز مورد بازبینی قرار بگیرند».

* تولیدات هنری برای زدن ریشه حجاب

تجربه سه دهه اخیر نشان می‌دهد، دشمنان این مردم قبل از هر راه و روشی – از جمله ترفندهای ذکر شده در خطوط بالا – از ابزار هنر و رسانه برای بی‌معنا کردن حجاب و رواج بی‌بند و باری در جامعه بهره می‌برند و اتفاقا خیلی هم خوب نتایج مطلوب و البته شوم مدنظرشان را برداشت می‌کنند.

به عنوان مثال، علاوه بر تولیدات مسموم و مضری که به طور مستقیم به رواج ابتذال و فساد اخلاقی می‌پردازد، امپراطوری هنری و رسانه‌ای دشمن به طور وسیع دست به تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی می‌زنند که به صورت نرم و زیرپوستی، حجاب را مساوی با خانه‌نشینی و عقب‌ماندگی زن از دیگر افراد فعال در اجتماع تلقی می‌کنند و در نقطه مقابل، اینطور وانمود می‌کنند که تا زن از بند خانواده و مسائل مهمی مانند حجاب مناسب و حریم محرم و نامحرم خارج نشود، همچنان دست و پایش برای پیشرفت بسته است!

وقتی دشمن زیرکانه و نرم از راه هنر و ابزارهای شناختی و اقناعی وارد می‌شود و کم‌کم بهره مورد نظرش را می‌برد، عقل سلیم حکم می‌کند که در جبهه خودی هم با تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاخر و جذاب، ماهیت حجاب و تاثیرات حیاتی آن را برای جامعه روشن کنیم تا به تدریج، فضای عمومی جامعه به سمت استقبال از حجاب و رعایت هنجارهای پوشش برود و دشمن به راحتی نتواند، مردم را بازی بدهد.

ارسال نظرات