جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 آبان 1401 - 10:43

موشک‌های هایپرسونیک ایران بلای جان جبهه عبری-عربی-غربی

یکی از اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد سپر موشکی مشترک در منطقه عنوان شده است تا از این طریق با هزینه و سرمایه اعراب پدافند هوایی سرزمین‌های اشغالی در برابر موشک‌ها و پهباد‌های ایرانی در فراتر از مرز‌های اسرائیل نیز گستردانده شود و در نتیجه امنیت پوشالی رژیم حفظ شود. حال با درنظر گرفتن سرعت این موشکها، عملا این سپر پدافندی مشترک بی ثمر و ناکارآمد خواهد بود.
کد خبر : 12985

پایگاه رهنما :

درحالی که در هفته‌های اخیر دشمنان به اغتشاشات در برخی مناطق ایران متمرکز بودند تا از آب گلالود ماهی بگیرند، خبری در رسانه‌های داخلی منتشر شد که همه جهانیان را متحیر کرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه در سخنانی درباره رونمایی از موشک هایپرسونیک این نیرو اظهار داشت، آزمایش‌های این موشک انجام شده است و در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک رونمایی خواهد شد.

این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد. به گفته این فرمانده سپاه، این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

در حال حاضر فقط کشور‌های روسیه، چین، آمریکا و هند به فناوری ساخت اسلحه هایپرسونیک در کلاس موشک‌های بالستیک، کروز و ریل‌گان دست پیدا کرده‌اند و ایران هم به جرگه کشور‌هایی که از این قابلیت برخوردارند پیوسته است و این دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی است که با هجمه گسترده رسانه‌ای و فشار‌های سیاسی از سوی غربی‌ها و ایادی آن در منطقه روبرو است.

موشک‌های هایپرسونیک به حدی قابلیت دارند که می‌توانند موازنه جنگ را تغییر دهند. اسلحه هایپرسونیک به موشک یا پرتابه‌ای گفته می‌شود که با سرعت ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند و در این سرعت‌ها پرتابه در یک ثانیه بین ۲ تا ۸ کیلومتر را طی می‌کند.

ایران در سال‌های اخیر دستاورد‌های زیادی در عرصه موشکی داشته و از ساخت موشک‌های چندهزار کیلومتری و نقطه زن گرفته تا در حال حاضر موشک‌های با سوخت جامد و هایپرسونیک، همگی گواهی بر این است که ایران با وجود تحریم‌های گسترده توانسته با کمک دانشمندان، سلاح‌های کاملا بومی را بسازد که با نوع خارجی آن رقابت می‌کنند.



پیام معنادار برای رژیم صهیونیستی

انتشار خبر رونمایی از این سلاح پیشرفته در شرایط کنونی حاوی پیام‌های معناداری است. باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی دشمن درجه یک ایران در منطقه به شمار می‌رود و همواره سعی کرده تا با اقداماتی همچون ترور دانشمندان و انجام فعالیت‌های خرابکارانه در روند پیشرفت علمی کشور ضربه بزند، بنابراین هر گونه توانمندی بازدارندگی جمهوری اسلامی در وهله نخست متوجه حفظ امنیت سرزمینی و تمامیت ارضی در برابر تهدیدات خارجی بویژه از سوی صهیونیست‌ها می‌باشد و هایپرسونیک هم از این قاعده مستثنی نیست.

خبر رونمایی از موشک پیشرفته ایران پس از آن انجام شد بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه لفاظی‌های خود ادعا کرد که تل آویو برنامه‌های لازم برای حمله به این ایران را آماده کرده است و در حال بررسی این موضع هستند. مقامات صهیونیستی همواره لفاظی‌های تهدیدآمیز علیه ایران را تکرار کرده‌اند، اما تاکنون حتی جسارت به خرج نداده‌اند تا گلوله‌ای به سمت مرز‌های ایران شلیک کنند. پیام هایپرسونیک‌ها برای تل‌آویو این است که اگر به واسطه برخی محاسبات غلط همانند دلخوش کردن به عادی‌سازی با چند رژیم عربی منطقه در فکر اقدامی علیه مراکز هسته‌ای ایران باشد جمهوری اسلامی چنان قدرتی دارد که می‌تواند تاریخ ۲۵ ساله فروپاشی این رژیم را که خود صهیونیست‌ها هم اخیرا به آن اعتراف کرده‌اند، به جلو بیندازد.

بر این اساس، گفته می‌شود زمان رسیدن موشک‌های جدید از ایران تا سرزمین‌های اشغالی کمتر از ۷ دقیقه است و همین باعث شده تا سران این رژیم در کابوس روزی به سر برند که صدای سوت موشک هایپرسونیک ایرانی در خیابان‌های تل‌آویو شنیده می‌شود. اسرائیلی‌ها موشک‌هایی که در رزمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را تهدید برای امنیت خود می‌دانند و اخیرا نیز از شلیک ماهواره بر قائم ۱۰۰ ابراز نگرانی کرده بودند. ایران پیشتر حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونا در سرزمین‌های اشغالی را شبیه سازی کرده است و هایپرسونیک ایرانی دست تهران برای اجرای چنین طرحی را فراختر خواهد کرد.

در رزو‌های اخیر رزمایش نیرو‌های هوایی رژیم صهیونیستی با حضور بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا در آسمان سرزمین‌های اشغالی برگزار شد که هدف از آنرا مقابله با تهدیدات ادعایی ایران اعلام کردند. با درنظر گرفتن قابلیت موشک‌های هایپرسونیک، در صورت وقوع درگیری نظامی، حتی پیش از آنکه هواپیما‌های بی ۵۲ آمریکا از باند فرودگاه برخیزند آسمان تل آویو و حیفا در تسخیر باران موشکی مقاومت خواهد بود.

همچنین رونمایی از این سلاح در شرایطی انجام شده است که اسرائیل در هفتنه‌های اخیر اعلام کرد که می‌خواهد سامانه‌های پدافند هوایی را به شیخ‌نشین‌های عربی بفروشد تا با تهدیدات موشکی ایران مقابله کنند. یکی از اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد سپر موشکی مشترک در منطقه عنوان شده است تا از این طریق با هزینه و سرمایه اعراب پدافند هوایی سرزمین‌های اشغالی در برابر موشک‌ها و پهباد‌های ایرانی در فراتر از مرز‌های اسرائیل نیز گستردانده شود و در نتیجه امنیت پوشالی رژیم حفظ شود. حال با درنظر گرفتن سرعت این موشکها، عملا این سپر پدافندی مشترک بی ثمر و ناکارآمد خواهد بود و رژیم‌های عربی متوجه می‌شوند که میلیارد‌ها دلار پول نفت را در چاه ویل سراب سپر موشکی هدر داده‌اند.



هشدار برای جنجال غربی‌ها

اعلام خبر موشک‌های هایپرسونیک درحالی است که آمریکا و اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر با موج سواری روی اغتشاشات داخل ایران سعی داشتند با دامن زدن به ناامنی‌ها برنامه‌های شکست خورده خود را عملی کنند. مقامات ارشد واشنگتن و اروپا که روی اسب از پیش بازنده شرط بندی کرده بودند، بار‌ها به صراحت اعلام کردند که در کنار آشوبگران ایستاده‌اند و حتی به بهانه‌های دفاع از حقوق بشر تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کردند. مقامات واشنگتن حتی با اشتباه محاسباتی خود و این احتمال که جمهوری اسلامی به پایان راه خود رسیده است حمایت‌های خود را از اغتشاشگران افزایش دادند و اعلام کردند که برجام را از دستورکار خود خارج کرده‌اند تا به خیال خودشان ایران را از موهبت توافق برای گشایش اقتصادی محروم کنند. بنابراین، موشک‌های هایپرسونیک هشداری برای غربی‌ها است که در سیاست‌های ضد ایرانی خود بازنگری کنند، چرا که ایران ثابت کرده دست بسته نیست و می‌تواند دشمنان را از کرده خود پشیمان کند.

از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر سناریوی دیگری هم از سوی غربی‌ها بر علیه ایران شروع شده است که با تبلیغات و هجمه رسانه‌ای سعی داشتند تا جامعه جهانی را علیه تهران بشورانند. مقامات غربی در همسویی با دولت اوکراین مدعی هستند که ایران پهپاد‌های نظامی خود را در اختیار روسیه قرار داده تا با کمک آن‌ها غیرنظامیان اوکراین را به قتل برساند. هر چند این ادعا‌ها توسط مقامات ایرانی و روسیه رد شده است، اما به دستمایه آمریکا و اروپا تبدیل شده است تا فشار‌ها را علیه تهران افزایش دهد؛ لذا موشک‌های هایپرسونیک همچون پتکی بر سر غربی‌ها فرود آمده است که لفاظی‌های خود علیه ایران را کاهش دهند.

از سوی دیگر، همزمانی این رویداد مصادف شده با تحرکات آمریکا و تروئیکای اروپا برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است طی روز‌های آینده درباره برنامه هسته‌ای ایران که به اذعان آن‌ها فعالیت‌های نظامی داشته است تصمیم‌گیری کنند. واشنگتن و متحدانش سعی دارند با تصویب قطعنامه در شورای حکام نشان دهند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نبوده و در مسیر نظامی شدن قرار دارد تا از این طریق فشار‌ها را به تهران افزایش دهند و شکست هر گونه مسیر دیپلماتیک برای رسیدن به توافق در میز مذاکرات را به گردن تهران بیندازند.

با وجود فشار‌های غرب و اذناب آن برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره علیه ایران برای مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی این کشور، اما نیرو‌های مسلح کشورمان به قدرتی دست یافته‌اند که هر گونه تلاش‌های منطقه‌ای با هدف ضربه زدن به آن با شکست مواجه خواهد شد و موشک‌های هایپرسونیک همه رشته‌های دشمنان را پنبه خواهد کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات