پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1401 - 14:22

چرا سفر بشار اسد به تهران راهبردی بود؟

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه هفته گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام‌نشده به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 11823

پایگاه رهنما:

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه هفته گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام‌نشده به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. وی در جریان این سفر با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد. رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار مذکور بیانات مهمی را خطاب به رئیس جمهور سوریه مطرح فرمودند. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که شائبه‌های زیادی در مورد مسئله سوریه و نوع روابط دمشق با برخی از کشورهای عربی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود. اما این سفر مُهر بُطلانی بر تمامی این شائبه‌ها بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه او در تهران، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: «با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد.» افزون بر این، بشار اسد نیز با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی، گفت: «ایستادگی و مواضع پایدار ایران در ۴ دهه گذشته در مسائل منطقه و بویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است.» با توجه به اهمیت راهبردی این سفر در این مقطع زمانی، به برخی از مهم ترین پیام‌ها و دلایل اهمیت سفر بشار اسد به تهران اشاره می‌شود.

       تقویت روابط ایران و سوریه

اخیراً برخی رسانه‌ها این گمانه را مطرح کردند که سوریه از طریق عادی‌سازی با کشورهای عربی به‌دنبال این است که روابط خود را با ایران کاهش دهد. حتی این گزاره مطرح شد که برخی از کشورهای عربی مانند امارات شرط از سرگیری روابط با دمشق را کاهش رابطه با تهران عنوان کرده‌اند. در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از سفر بشار اسد به امارات، برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که احتمالاً دمشق شرایط کشورهای عربی برای عادی‌سازی رابطه با سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور را پذیرفته است. ورود سوریه به روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کاهش رابطه با ایران ازجمله شروط کشورهای عربی عنوان می‌شد. با وجود این اما دیدار اسد از تهران و برخی گفت‌وشنودهای آن نشان می‌دهد دمشق قرار نیست شروط محور عبری-عربی-غربی را بپذیرد. اصل حضور اسد در تهران و دیدار با رهبرمعظم  انقلاب و همچنین تأکید وی بر روابط راهبردی ایران و سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت ایران از جبهه مقاومت را می‌توان در همین زمینه مورد توجه قرار داد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار چندبار بر لزوم تقویت روابط تهران و دمشق و جلوگیری از تضعیف این روابط تأکید کردند. مسئله‌ای که حداقل در بُعد اقتصادی چندان مورد توجه دولت‌های دو کشور نبوده و در آمار و ارقام تجارت طرفین مشهود است. با توجه به خیز برخی کشورها مانند امارات برای حضور در بازارهای سوریه و نفوذ ترکیه در مناطق شمالی این کشور، تهران باید بیش از گذشته به توسعه روابط اقتصادی خود با سوریه توجه کند.

تثبیت قدرت سیاسی دولت سوریه

نکته مهم دیگر این است که این دومین دیدار بشار اسد از تهران از زمان شروع جنگ در سوریه از سال ۲۰۱۱ است. دیدار نخست اسد در سال ۲۰۱۹ بود. در واقع این دیدار نشان‌دهنده این است که بشار اسد از خطرات امنیتی عبور کرده و سعی دارد اکنون در عرصه سیاسی پیروزی‌های خود را تثبیت کند. تثبیت دولت سوریه پیام روشنی به متحدان ایران انقلابی است که همراهی با ایران موجب تثبیت قوت آنها خواهد بود و دولت ها و اشخاصی که درپی تضعیف ایران هستند هم‌اکنون یا سقوط کرده‌اند یا بنیان هایی متزلزل دارند.

تقویت روابط دوجانبه

سفر بشار اسد به ایران سفری موفق با ابعاد مختلف بود به نحوی که رسانه‌های  رژیم صهیونیستی نیز مجبور به اعتراف به اهمیت  این سفر شدند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، اعلام کردند که این سفر نشان می‌دهد که اتحاد تهران- دمشق قوی‌تر خواهد شد. طبق گزارش شبکه خبری «المیادین»، شبکه صهیونیستی «کان» درباره سفر بشار اسد به ایران اذعان کرد: «این سفر رخدادی کم‌نظیر بود که ما نمی‌توانیم هر روز تکرارش را ببینیم. رئیس‌جمهور سوریه در سفری بی‌سابقه به تهران، از دمشق خارج شد؛ سفری که او از ۳سال پیش تاکنون انجام نداده بود. به طور خلاصه این دومین باری است که اسد، از ابتدای جنگ تاکنون به ایران سفر می‌کند.» «روعی کایس» تحلیلگر مسائل عربی در تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به استقبال گرم مقامات ارشد ایرانی از رئیس‌جمهور سوریه و دیدار با وی گفت: «اسد در این دیدار به رهبری ایران گفت که روابط راهبردی دو کشور مانع از تسلط اسرائیل بر منطقه شده و باید این روابط تقویت شود.»

یکپارچگی جبهه مقاومت، فرصت جهانی که باید مغتنم شمرده شود

پیام دیگر سفر بشار اسد به تهران، تأکید بر حفظ بیش از پیش یکپارچگی جبهه مقاومت در منطقه بود. سفر مذکور متضمن این پیام بود که مقاومت به یک جغرافیای خاص محدود و محصور نمی‌شود و دامنه آن فراتر از حد تصور دشمنان است. حضور بشار اسد در تهران در کنار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در یک قاب و مخابره شدن این تصویر در اغلب رسانه‌های جهان، اوج قدرت و یکپارچگی مقاومت را به نمایش گذاشت. این سفر همچنین نیم‌نگاهی راهبردی به استفاده از فرصت‌های به‌وجودآمده از رهگذر جنگ اوکراین و سردرگمی جهان غرب و تشدید اختلاف بین روسیه و رژیم صهیونیستی دارد. فرصتی که می‌تواند منجر به تحولات اساسی در منطقه گردد.

سفر بشار اسد به تهران پس از تحولاتی اتفاق افتاد که در روابط برخی کشورهای عربی با سوریه رخ داد و دید و بازدیدهای مقامات عربی با مقامات سوریه این گمانه را ایجاد کرد که دمشق در حال فاصله گرفتن از تهران است؛ به همین جهت سفر اسد به تهران در دستور کار قرار گرفت تا پیام قاطعی مبنی بر تقویت روابط تهران و دمشق به جهان مخابره شود و اتحاد و یکپارچگی کشورهای محوری مقاومت بیش از پیش رخ بنماید.

ارسال نظرات