پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 ارديبهشت 1401 - 19:38

قدم به قدم با میراث مقدس مقاومت

پس ازآغاز جنگ بین المللی تروریست‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ این دومین بار است که رئیس‌جمهور این کشور به ایران سفر می‌کند
کد خبر : 11766

پایگاه رهنما:

پس ازآغاز جنگ بین المللی تروریست ها در سوریه در سال 2011 این دومین بار است که رئیس‌جمهور این کشور به ایران سفر می‌کند. اولین سفر بشار اسد به ایران در ۶ اسفندماه سال ۱۳۹۷ و پس از موفقیت ائتلاف ایران، روسیه و سوریه در سرکوب تروریست‌های تکفیری و برقراری آرامش نسبی در این کشور انجام شد. در اولین سفر بشار اسد به ایران، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و فرمانده پیروز نبرد با جنایتکاران تکفیری و حامیان غربی آنها، رئیس‌جمهور سوریه را همراهی می‌کرد. آن دیدار پس از اعلام پایان داعش توسط رزمندگان مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار بود. البته در آن زمان برخی از اعضای دولت روحانی به ویژه جواد ظریف وزیر خارجه وقت با حاشیه سازی‌های سیاسی سعی کردند حلاوت اثرات آن سفر را به کام مقاومت و مردم منطقه تلخ کنند. این بار اگر چه دیگر خبری از آن ماجراهای عجیب نبود، اما جای خالی سردار مقاومت نیز به چشم می آمد. سفر بشار اسد به ایران برای ناظران امنیتی در منطقه پیام های مهمی دارد؛ آنچه جهان از دیدار بشار اسد از ایران شنید، تنها بخشی از میراث مکتب حاج قاسم و خون‌های پاک و عزیز رزمندگان اسلام است.

  • مقاومت زمینه ساز سرافرازی مردم سوریه

رهبرمعظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور سوریه با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: «سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود، اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) با تأکید بر اینکه امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملت‌های منطقه سرافراز هستند، افزودند: «برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند، اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.» ایشان عوامل متعددی را در مقاومت و پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی تأثیرگذار دانستند و خطاب به آقای اسد خاطرنشان کردند: «یکی از مهم‌ترین این عوامل، روحیه بالای شخص جنابعالی است و ان‌شاءالله با همین روحیه بتوانید ویرانی‌های جنگ را نیز بازسازی کنید، زیرا کارهای بزرگی پیش روی شما قرار دارد.»

رهبر معظم انقلاب همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی گفتند: «آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری می‌کرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت.» ایشان افزودند: «شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه، از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) تأکید کردند:« این پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود، بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم.» ایشان با اشاره به اظهار دوستی و محبت برخی کشورهایی که در سال‌های گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند، افزودند: «باید از تجربه‌های گذشته، خط آینده را روشن کرد.» رهبر انقلاب، روحیه و نشاط رئیس‌جمهور سوریه را زمینه‌ساز انجام کارهای بزرگ برشمردند و گفتند: «شخص رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقای بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.»

  • مدل حمایت ایران از سوریه چگونه است؟

در این دیدار بشار اسد با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفت: ایستادگی و مواضع پایدار ایران در چهار دهه گذشته در مسائل منطقه و به‌ویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است. رئیس‌جمهور سوریه خاطرنشان کرد: خرابی‌های جنگ را می‌توان بازسازی کرد، اما اگر مبانی و اصول از بین بروند، قابل بازسازی نیستند و ایستادگی ملت ایران بر مبانی و اصول امام خمینی (ره) که با همت جنابعالی نیز ادامه یافت، زمینه‌ساز پیروزی‌های بزرگ ملت ایران و مردم منطقه به‌ویژه مردم فلسطین شد. بشار اسد افزود: برخی تصور می‌کنند حمایت ایران از جبهه مقاومت حمایت تسلیحاتی است، در حالی‌که مهم‌ترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی، دمیدن روحیه مقاومت و استمرار آن است. رئیس‌جمهور سوریه در پایان تأکید کرد: آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.

شش ارزیابی از سفر رئیس جمهور سوریه به تهران

  • روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه به صورت نهانی و استراتژیک است؛ بر اساس آن، سفر بشار اسد به تهران سفری غیرمنتظره و خاص محسوب نمی‌شود، از سویی پس از جنگ ۱۲ روزه در فلسطین، پیوندهای مقاومت عمیق‌تر شده است، همکاری درون‌شبکه‌ای میان مقاومت نیاز به هماهنگی‌های دقیق داشته و سوریه در این میان می‌تواند نقش لجستیکی و مؤثری داشته باشد؛ و به‌تناسب شرایط و تهدیدات این همکاری‌ها نیاز به تنظیم دارد.
  • حضور مستشاری ایران در سوریه ضامن امنیت منطقه است، سوریه بعد از برگزاری انتخابات به‌سوی ثبات حرکت کرده و دوران پسا تروریسم را تجربه می‌کند، ازاین‌رو مقامات دمشق علاقه‌مند هستند شریک امنیتی خود را تبدیل به شریک تجاری کنند؛ ایران نیز قابلیت نقش‌آفرینی در صنعت آن کشور را دارد. سفر اسد تبلیغات دشمن در عدم نقش ایران در بازسازی سوریه را نقش بر آب کرد. جمهوری اسلامی ایران شریک اصلی سوریه در بازسازی است
  • خوشه خلیج فارس یکی از مهمترین خوشه‌های امنیتی در بازدارندگی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. رسمی شدن روابط امارات و رژیم صهیونیستی به افزایش نفوذ امنیتی آشکار این رژیم در مرزهای جنوبی کشور و خوشه خلیج فارس منجر خواهد شد. سفر رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به امارات و تأکید بر همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با آن کشور و نیز سایر اعراب، دامنه نفوذ اطلاعاتی و موازنه‌سازی راهبردی را با توجه به افزایش عمق راهبردی رژیم صهونیستی به نفع این رژیم تغییر خواهد داد. از این محور مقاومت برای خنثی کردن توطئه دشمن نیازمند به روز رسانی راهبردهای خود دارد.
  • جنگ اوکراین نظم امنیتی جدیدی در جهان خواهد ساخت، در این وضعیت محور مقاومت می‌تواند از فرصت فراهم شده استفاده کرده و تبدیل به بلوک مقاومت گردد.
  • رژیم صهیونیستی هشتمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان است. فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و در ابتدا کشورهای آسیایی بیشترین خریدار آن بودند. پس از سال ۲۰۰۰ عمده خریداران تسلیحات این رژیم از سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا بوده‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی ۳ درصد از صادرات تسلیحات جهان را از آن خود ساخته بود. ۳ کشور بزرگ وارد کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی هند ۴۵ درصد، آذربایجان ۱۷ درصد و ویتنام با ۹ درصد هستند. فروش تسلیحات پیچیده از طریق کانال‌های غیررسمی و به صورت پنهانی یکی از ابزارهای دیپلماتیک رژیم صهیونیستی جهت تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاست خارجی کشورهای غیرهمسو با اهداف امنیتی این رژیم است. انتقال تسلیحات موشکی، پهپادهای جاسوسی و سیستم‌های جنگ اطلاعاتی از انگلستان به پاکستان، مصر، امارات، عربستان و عمان در ابتدای شروع این نوع از دیپلماسی امری رایج در دستگاه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی بود. پس از سال ۲۰۱۰ این رژیم تجهیزات جاسوسی و پهپادهای جمع آوری اطلاعات به همراه لوازم یدکی، تسلیحات پیشرفته موشکی و هوایی را به صورت مستقل در اختیار امارات و دیگر کشورهای عرب قرار داد. سفر رئیس جمهور سوریه به تهران علاوه بر برهم زدن تاکتیک دیپلماسی پنهان صهیونیست‌ها برای خریداران منطقه ای اسلحه نیز پیام روشن و ویژه‌ای نیز دارد!

ارسال نظرات