دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 اسفند 1400 - 09:12
دولت سیزدهم تا پایان سال به چند درصد از مطالبات مردم پاسخ داده است؟

عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد

بازگرداندن چرخ کشور به ریل خود، کاری دشوار است و نیاز به یک کار زیرساختی دارد......
کد خبر : 11381

پایگاه رهنما:

سید ابراهیم رئیسی در اولین روز حضور خود در پاستور رو به خبرنگاران می‌گوید: «دولت باید اقدامات زیرساختی را در دستور کار خود قرار دهد، ما باید پاسخگوی مطالبات مردم در انتخابات باشیم» این جمله مفهومی روشن داشت. رئیس‌جمهور به‌خوبی می‌دانست که بازگرداندن چرخ کشور به ریل خود، کاری دشوار است و نیاز به یک کار زیرساختی دارد. رئیسی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که به گواه آمار‌ها حتی برخی اقلام ضروری مانند گندم در سیلو‌ها رو به اتمام بود و برای برخی کالا‌های پیش‌پاافتاده، چون مرغ و تخم‌مرغ دولت روحانی دستور صف‌بندی و تشکیل قرارگاه داده بود. رئیسی به‌خوبی می‌دانست ادامه این وضعیت به معنای افزایش نارضایتی‌های خیابانی است؛ به همین دلیل از همان روز اول تحویل گرفتن دولت به‌جای نشستن در صندلی ریاست؛ آستین بالا زده و اقدامات عملیاتی را آغاز کرد. رئیس‌جمهور نه‌تن‌ها بالای سر پروژه‌های ملی حاضرشده و برای آن‌ها ضرب الاجل تعیین می‌کرد؛ بلکه به سیاه‌چادر‌های عشایر نیز سرزده و به کوچک‌ترین مطالبات مردم نیز رسیدگی می‌کند.
در شرایطی که کشور زیر بار تحریم‌های حداکثری قرار دارد، شاید به نتیجه رساندن برخی از پروژه‌ها به زمان بیشتری از حد معمول نیاز دارد؛ اما در کنار مردم بودن باعث شده است میزان رضایت از دولت به طرز چشم‌گیری بالا برود. در شرایطی که میزان محبوبیت حسن روحانی در هنگام تحویل دادن دولت زیر ۴ درصد بود؛ در حال حاضر رئیسی وضعیت قابل قبولی دراین‌باره دارد. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در شرح این وضعیت نوشته است، شاید رئیسی برای درمان بیماری‌های مزمن به زمان نیاز دارد؛ اما او، چون پرستاری دلسوز درد‌ها را التیام داده است.
نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که ۴۵.۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می‌شود. آن‌طور که ایسپا می‌گوید، زنان بیشتر از مردان معتقد به کاهش مشکلات کشور با آمدن آقای رئیسی هستند. افراد ۵۰ سال به بالا بیشتر از سایر گروه‌های سنی، افراد غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی، افرادی که سرانه هزینه فرد در خانوار آن‌ها کمتر از یک‌میلیون است بیشتر از سایر گروه‌های هزینه‌ای، افراد ساکن در روستا‌ها نیز بیشتر از ساکنان شهری معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می‌شود. این نظرسنجی برای اهل آن حاوی اشاراتی قابل‌توجه است!

• برداشتن فشار کسری بودجه از شانه مردم
وقتی حسن روحانی بودجه سال ۱۴۰۰ را تحویل مجلس داد، بسیاری از کارشناسان گفتند که این بودجه شوم‌ترین میراث دولت روحانی برای کلیددار بعدی پاستور است. بودجه تدوین‌شده از سوی دولت وقت به‌گونه‌ای تنظیم‌شده بود که درآمد‌های ناپایدار در آن بالا پیش‌بینی‌شده و کسری بودجه به‌شدت در ترازنامه نهایی خودنمایی می‌کرد. این بودجه به معنای یک تورم سنگین در زمستان سال ۱۴۰۰ بود! سازمان برنامه‌وبودجه دولت وقت به‌گونه‌ای مسیر بودجه را پیش‌بینی کرده بود که تنها راه رهایی از فشار «مذاکره مستقیم با آمریکا» باشد. در نامه‌ای که بعد‌ها از آن سازمان به دست آمد، اشاره‌شده بود که اگر دولت در برجام با غربی‌ها به نتیجه ملموس نرسد دلار ۳۰۰ هزارتومانی می‌شود. به روایت بسیاری بودجه ارائه‌شده از سوی دولت روحانی، چون نارنجکی روی میز آیندگان بود. راحت‌ترین راه آن بود که رئیسی کسری بودجه را با چاپ اسکناس حل کرده و خلأ موجود را با پول اسمی پر کند، اما رئیسی راه دیگری را در نظر گرفت دولت اعلام کرد که قصد ندارد کسری بودجه را به گردن مردم انداخته و پول چاپ کند. دولت با انتشار اوراق سعی کرده است هزینه‌های خود را جبران کرده و به‌جای حل بحران با انتخاب گزینه کدخدا، نگاهش به درون است. دولت رئیسی می‌خواهد روی پای خودش بایستد.
• تغییر در مسیر دیپلماسی
مقصد اولین سفر رئیسی پس از پیروزی در انتخابات دوشنبه پایتخت تاجیکستان بود؛ رئیس‌جمهور در اولین رویداد دیپلماتیک توانست مقدمات حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های را فراهم کند. روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی درباره پیوستن ایران به شانگ‌های نوشت: نشانه‌های روشنی وجود دارد که جهت کشتی سیاست خارجی ایران عوض‌شده است؛ رئیسی دیگر چشمش به واشنگتن و بایدن نیست، او می‌خواهد به سمت شرق برود. رئیسی گفته است که همه‌چیز برای او به برجام ختم نمی‌شود.
البته هیچ‌گاه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای پیوستگی ساختاری به یک بلوک بین‌المللی نبوده است، مبنای دیپلماسی در تهران بر اساس منافع ملی و دفاع از ارزش‌های اسلامی تنظیم‌شده و هدف نهایی رشد و اعتلای مقاومت مردمی در منطقه است. درحالی‌که برخی گمان می‌کنند، نگاه ایران به شرق یا غرب دوخته‌شده است در ۴ دهه گذشته رهنمود‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توازن در راهبردها، حمایت از مستضعفان جهان و پرچم‌داری بیداری اسلامی در منطقه بوده است.

• سدی رد برابر قیمت نجومی مسکن
ابراهیم رئیسی از ابتدای آغاز به کارش یکی از مهم‌ترین وعده‌های خود را ساخت ۴ میلیون واحد مسکن طی ۴ سال عنوان کرد تا کم‌کاری دولت قبلی در عرضه مسکن برای متقاضیان را پاسخ دهد. رئیس‌جمهور می‌داند که توجه به استراتژی افزایش جمعیت و ازدواج جوانان بدون توجه به مسئله مسکن شنا کردن در خلاف جهت آب است. بازار مسکن در دوره حسن روحانی با طوفانی در قیمت‌ها روبرو شده و در برخی نقاط تا ۳۰۰ درصد با افزایش روبرو شده است. شواهد موجود در پایان سال نشان می‌دهد که دولت توانسته است با یک حرکت روان ترمز افزایش قیمت را کشیده و برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکن ملی برنامه دقیق بچیند. بر اساس گزارش بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود ۶ درصد کاهش‌یافته است.

چرا برق و گاز قطع نشد؟
دولت روحانی در هنگام تحویل بودجه پیش‌بینی کرده بود که در سال باید حدود ۲ میلیون بشکه نفت به‌صورت متوسط در روز فروخته شود تا بتوان کشور را اداره کرد! در حالی دولت وقت این عدد را در گزارش بودجه‌ای خود گنجاند که به‌صورت متوسط در آن زمان کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم. درحالی‌که ایران توانسته بود با دور زدن تحریم‌ها در شهریور سال ۱۳۹۹ یک‌میلیون بشکه نفت بفروشد، اما سیاست‌های غلط بیژن زنگنه در وزارت نفت و جلوگیری او از انتشار بازار‌های جدید باعث شد در روز‌های آخر دولت روحانی فروش نفت اُفت کند. در آن زمان معاون وزارت نفت اعلام کرد که از بالا دستور داده‌اند صادرات کاهش یابد تا مسیر گفتگو با امریکا باز شود.
درحالی‌که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم جو بایدن دستور کاهش خرید نفت ایران را داده بود؛ وزارت نفت توانست با جانمایی مشتری‌های جدید دوباره مسیر مسدود شده را باز کند. علاوه بر چنین دستاورد بزرگی همکاری مشترک میان وزارت نفت و نیرو باعث شد تراژدی «خاموشی در زمستان» حل شود. در ۸ سال گذشته به‌صورت سنتی در زمستان با افت فشار گاز و افزایش کارایی نیروگاه‌ها روبرو بودیم؛ اما زمستان امسال به طرز شگفت‌آوری نه برق قطع شد و نه افت فشار گاز در شبکه پدید آمد. روایت است که در تابستان سال قبل یکی از مدیران ارشد وزارت نیرو در جمعی خصوصی گفته است که اگر برق زیاد قطع شود؛ مردم احساس می‌کنند کشور جنگ‌زده است؛ این حس را باید تقویت کرد! تسویه شدن مدیران نفوذی توسط نهاد‌های ناظر امنیتی و انقلابی باعث رفع نگرانی‌های عمومی برای خاموشی‌های مکرر شده است.

• آسمان شهر‌های قرمز چگونه آبی شد؟
بی‌شک یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم واکسیناسیون عمومی در کشور است. در حالی رئیسی دولت را در دست گرفت که وضعیت بسیاری از شهر‌ها سیاه و قرمز بود. رئیس‌جمهور در تماس مستقیم با رئیس‌جمهور چین مسئله خرید واکسن را حل کرده و پس‌ازآن معاون رئیس‌جمهور در قرارگاه ملی مبارزه با کرونا توانست مسئله تولید واکسن داخلی را تا حد قابل قبولی حل کند. در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که نه‌تن‌ها تا ۷۰ درصد جامعه آماری واکسن خود را دریافت و ۴۰ درصد دوز سوم را نیز تزریق کرده‌اند؛ بلکه ایران در حال حاضر یک صادرکننده بالقوه واکسن در جهان است.

• هرگز از یاد نبریم!
باوجود همه اقدامات زیرساختی از جانب دولت شاید هنوز برخی مسائل حل‌نشده ازجمله بازار کالا‌های اساسی، قیمت‌ها و نیز وضعیت سفره معیشتی و بازار خودرو با نوساناتی روبه رو باشد، اما در برابر انتقادات کارشناسی شده به دولت از یاد نبریم که تا همین چند ماه قبل کرونا روزانه جان بیش از ۷۰۰ نفر از مردم عزیز کشورمان را می‌گرفت؛ از یاد نبریم که بی‌تدبیری برخی مدیران و رها کردن مسئولیت، تشکیل صف‌های آزاردهنده برای دارو و مرغ و گوشت و تخم‌مرغ و روغن رویدادی تلخ و تکراری شده بود و درنهایت از یاد نبریم که فروردین سال ۹۶، وقتی خبرنگاران در نشست مطبوعاتی از حسن روحانی پرسیدند؛ «شما هنگام کاندیداتوری در سال ۹۲ وعده داده بودید مشکلات اقتصادی را در عرض صد روز حل می‌کنید، اما اسفند گذشته اعلام کردید مشکلات تا ۴۰ سال دیگر نیز حل نمی‌شود»، آقای روحانی پاسخ داد: «من هرگز نگفتم مشکلات اقتصادی را تا صد روز حل خواهم کرد. اعلام کردم تا پایان صد روز گزارش خود را ارائه می‌دهم. (پوزخند) آن‌کسی که یک‌شبه عمل می‌کرد، یکی دیگر بود، ما نبودیم... فقط یک آدم بی‌عقل می‌تواند بگوید مشکلات را در صد روز حل می‌کنم. مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود»! حالا بعد حدود ۶ ماه دولتی روی کار آمده است که نه اهل اشرافیت است و نه وعده‌های توخالی و نه زبان‌درازی کردن برای مردم، جمع شدن برخی صحنه‌های تلخ و سیاه از خیابان باوجود کارشکنی‌های داخلی و خارجی دستاوردی است که تا مدت‌ها نباید آن را از یاد ببریم، عملیات آواربرداری بی‌تدبیری‌های باند نیویورکی‌ها در تهران همچنان ادامه دارد!

ارسال نظرات