جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 دی 1400 - 11:23

آیا شورش آمریکای 1860 تکرار می شود؟

هیچ کس نسبت به دو پدیده در تحولات آمریکا شک و تردیدی ندارد. پدیده نخست دو دستگی یا شکاف عمیقی است که به واسطه چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به وجود آمده و به نظر بسیاری از تحلیلگران، شورش ششم ژانویه بیش از هر چیزی ناشی از همین دودستگی عمیق بود وپدیده دوم اینکه دو دستگی با پایان یافتن ریاست جمهوری ترامپ از بین نرفته بلکه به صورت پدیده‌ای مزمن در جامعه آمریکا باقی مانده و حتی دامن جمهوری‌خواهانی را گرفته که اواخر ریاست جمهوری ترامپ و بعد از شکست او در انتخابات ریاست جمهوری نه از نامزدی مجدد او در آن انتخابات حمایت جدی کردند و نه اینکه حاضر شدند از ادعاهایش در مورد تقلب گسترده در انتخابات حمایت کنند. با این حال مسئله ارتش آمریکا موضوعی جدی‌تر از این است.
نویسنده :
نعمت رحیم زاده
کد خبر : 10717

پایگاه رهنما:

هیچ کس نسبت به دو پدیده در تحولات آمریکا شک و تردیدی ندارد. پدیده نخست دو دستگی یا شکاف عمیقی است که به واسطه چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به وجود آمده و به نظر بسیاری از تحلیلگران، شورش ششم ژانویه بیش از هر چیزی ناشی از همین دودستگی عمیق بود وپدیده دوم اینکه دو دستگی با پایان یافتن ریاست جمهوری ترامپ از بین نرفته بلکه به صورت پدیده‌ای مزمن در جامعه آمریکا باقی مانده و حتی دامن جمهوری‌خواهانی را گرفته که اواخر ریاست جمهوری ترامپ و بعد از شکست او در انتخابات ریاست جمهوری نه از نامزدی مجدد او در آن انتخابات حمایت جدی کردند و نه اینکه حاضر شدند از ادعاهایش در مورد تقلب گسترده در انتخابات حمایت کنند. با این حال مسئله ارتش آمریکا موضوعی جدی‌تر از این است. اخیرا ژنرال بازنشسته «استیون اندرسون» به همراه سرلشکر‌های بازنشسته «پل ایتون» و «آنتونیو تاگوبو » با انتشار مطلبی  در واشنگتن پست نشان دادند که هشدارآنها جدی است.

  • زمینه های این هشدار

نباید از نظر دور داشت که هشدار فرماندهان ارشد سابق ارتش آمریکا بدون مدرک و دلیل نبوده است.آنها برای ادعای خود دلیل و مدرک دارند. نخستین مدرک آنها حضور تعدادی از نظامیان در میان شورشیانی است که در ششم ژانویه ۲۰۲۰ به ساختمان کنگره حمله کردند. نشانه بعدی، نامه ۱۲۴ تن از نظامیان سابق ارتش آمریکاست که از عنوان «افسران پرچمدار ۴ آمریکا» استفاده کرده بودند . سرپیچی سرتیپ توماس مانچینو، فرمانده گارد ملی ایالت اوکلاهما از اجرای دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نشانه دیگری از تمرد جدی در رده‌های نظامی آمریکاست. دستور بایدن در مورد اجرای واکسیناسیون در مورد تمامی اعضای گارد ملی ایالت‌هاست که این سرتیپ حاضر به اجرای آن نشده و از آن سرپیچی کرده بود. این موضوع یک نشانه‌ جدی است و امکان دارد بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وقایع پیش‌بینی نشده‌ای در ارتش رخ بدهد. به نظر این فرماندهان ارشد، وقتی که وفاداری در ارتش به واسطه یک رقابت انتخاباتی مخدوش شده و منجر به تفرقه در ارتش بشود چه بسا ممکن است برخی از فرامین فرمانده کل قوا پیروی نکنند، این در حالی است که دیگران از ترامپ بازنده تبعیت می‌کنند و حضور آنها در شورش و تسخیر ساختمان کنگره این موضوع را ثابت کرد.

نامه هشداردهنده ژنرال های سابق ارشد آمریکا خود به خود این سؤال را پیش می‌آورد که آیا اوضاع همان گونه که آن‌ها تصور می‌کنند، وخیم است؟ با توجه به کارنامه نزدیک به یک سال از ریاست جمهوری بایدن دست کم می‌توان گفت که او به مهم‌ترین هدف خود در داخل آمریکا نه تنها دست نیافته، بلکه نشانه‌ها حاکی از این است که فاصله زیادی تا تحقق آن دارد. او کار خود را در کاخ سفید با هدف از بین بردن دو دستگی و احیای وحدت در جامعه آمریکا شروع کرد، اما نه تنها به این هدف نرسیده، بلکه نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که موقعیتش در نزد افکار عمومی آمریکا به شدت تنزل یافته است. نظرسنجی منتشر شده در ۲۰ دسامبر از سوی پی‌بی‌اس، نیوزآور و مریست پل نشان می‌دهد که کاهش محبوبیت بایدن رکورد جدیدی را ثبت کرده و بیش از نصف رأی‌دهندگان آمریکایی از عملکرد یک ساله او ناراضی هستند. در چنین شرایطی، سناریوی شورش و نافرمانی در میان رده‌هایی از ارتش نه تنها بعید به نظر نمی رسد،  بلکه گزینه‌ای جدی و محتمل است و وخامت اوضاع می‌تواند تا آنجا پیش برود که آمریکا را مانند سال ۱۸۶۰ به جنگ داخلی دیگری بکشاند.

ارسال نظرات