پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 مهر 1400 - 21:44
عراق یکپارچه علیه نشست اربیل

پایان عبرت‌آموز یک ماجراجویی خطرناک

آنچه در عرصه واکنش‌های به این اقدام روی داد و آنچه در آینده نزدیک در مورد بازخواست و تحت فشار قرار دادن حامیان و برگزارکنندگان نشست صورت خواهد گرفت، نه تنها خط بطلانی بر تمامی اهداف شوم طراحان نشست کشید بلکه حتی به عنوان یک سنگ محک عیار بالای مقاومتی بودن عراق را به رخ دشمنان عراق و حامیان منطقه‌ای عادی‌سازی کشید
کد خبر : 9877

پایگاه رهنما :

در یک سالگی توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای امارات و بحرین، برخلاف انتظارات طراحان این توافق در مورد انجام اقدامی خط‌شکن و تبدیل شدن روند عادی سازی به یک دومینوی سیاسی در جهان عرب، اما واکنش کشورهای عربی به طور عمده در جهت مخالفت با این اقدام خیانتکارانه بود. موضوعی که منجر شد تا قطار پرسروصدای عادی سازی هنوز از ایستگاه اول خارج نشده زمینگیر شود و با همه ظاهرسازی‌ها و نمایش‌های یکساله در مورد دستاوردهای توافق برای این دولت‌ها (بحرین و امارات) و اثرگذاری آن بر نظام امنیتی منطقه (بویژه خلیج فارس) اما توافق بسیار زودتر از آنچه پیشبینی می‌شد در عرصه تحولات مهم منطقه‌ای به حاشیه رفت.

اما حال در چنین شرایطی برگزاری کنفرانسی در مورد حمایت از عادی سازی آن هم در میان یکی از کشورهای عربی عضو محور مقاومت و از دشمنان سرسخت و دیرینه رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان اسلام، به بمب خبری تبدیل شده که عرصه سیاسی عراق را در برگرفته است.

پس از آنکه خبر برگزاری نشست حمایت از عادی سازی با حضور تعدادی از سران قبایل و عشایر اهل سنت عراق در استان اربیل در منطقه اقلیم کردستان عراق منتشر شد، علاوه بر دولت، بسیاری از احزاب و چهره‌های سیاسی و مذهبی عراقی نسبت به این اقدام غیرقانونی، نامشروع و غیراخلاقی واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند.

دولت عراق به ریاست مصطفی کاظمی با رد شعار عادی سازی با رژیم صیونیستی طی بیانیه‌ای که از طریق دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر منتشر شد اعلام کرد: "دولت عراق با طرح شعار عادی سازی با اسرائیل ، جلسات غیرقانونی برگزار شده توسط برخی از چهره های قبیله ای مقیم شهر اربیل در اقلیم کردستان را به طور قاطع رد می کند."

همچنین مقتدی صدر از دیگر چهره‌های سیاسی مهم عراقی و رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون در پارلمان عراق در "وبلاگ" خود از اصطلاح"تروریسم صهیونیستی" برای توصیف این نشست استفاده کرد و گفت که "اربیل باید از این جلسات جلوگیری کند". وی از دولت خواست "همه حاضرین" در این کنفرانس را دستگیر کند و از طرفداران خود خواست "منتظر دستور برخورد با مدل های کثیفی که خواستار عادی سازی هستند" بمانند.

همچنین قیس الخزعلی ، رهبر جنبش "عصائب اهل حق" در توئیتی گفت: "آنچه در اربیل رخ داد همه ارزشها و اصول ملی و بشردوستانه را نقض می کند. و نقض صریح قانون جزای عراق است. "

وی افزود: مقاومت اسلامی در برابر این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند و ما به دشمن صهیونیستی و کسانی که با آن همراهی می کنند درسی خواهیم داد که حتی بعداً کسی به عادی سازی فکر هم نکند.

به همین ترتیب ، ائتلاف "الفتح" به رهبری هادی العامری با محکوم کردن این اجلاس و اظهار تعجب از برگزاری چنین نشستی در خاک عراق، "سکوت سرویس های امنیتی در اقلیم کردستان و ابراز بی اطلاعی آنها را مورد انتقاد قرار داد. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی ، نحوه حضور این خیانتکاران و کسانی که امکان چنین نشستی را فراهم کردند نشان می دهد در برگزاری کنفرانس اربیل مشارکت آشکار [سران اقلیم] وجود دارد.

 این بیانیه می افزاید: بر این اساس ، ائتلاف الفتح تأکید می کند که همه کسانی که در این کنفرانس شرکت کردند ، خائنانی بی ارزش هستند و هویت قبیله‌ای شریف عراقی را که دارای مواضع تاریخی در مورد حقوق مسلم مردم فلسطین هستند ، بیان نمی کنند. و اینکه این کنفرانس بستری خائنانه است که تاریخ آن را با بدترین اصطلاحات و توصیفات ثبت خواهد کرد.

علاوه بر جریان فتح، حزب الدعوه اسلامی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: "ما برگزاری کنفرانس گروهی از افرادی را که تنها نماینده خودشان هستند و [اراده] واقعیت عراقی ها را بیان نمی کنند ، به شدت محکوم می‌کنیم.

این بیانیه می افزاید: عادی سازی با دشمن غاصب صهیونیستی مطابق قانون مجازات عراق یک جرم است و مقامات قضایی و دولتی باید برای پیگرد قانونی برگزارکنندگان ، سخنرانان و شرکت کنندگان آن اقدام کنند.

علاوه بر این ، ائتلاف "نصر" به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد که "همه درخواست ها برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی را محکوم می کند و فعالیت های سیاسی و اجتماعی اخیر را توهین به ثبات عراق و مواضع ثابت آنها [در حمایت از فلسطین] می داند.

همانند سایر گروه‌ها، ائتلاف نصر نیز این کنفرانس را شورش علیه قانون اساسی ، قوانین و ارزشهای عراق دانست.

اما مواضع انتقادآمیز از برگزاری کنفرانس عادی سازی محدود به شیعیان نشد و جریانات اهل سنت عراق نیز نشست خائنانه اربیل را محکوم کردند. در این راستا سازمان اوقاف اهل سنت در بیانیه ای اعلام کرد که: تمام قدم هایی را که خواستار عادی سازی عراق با رژیم غاصب صهیونیستی است، محکوم می کند.

در همین حال ، محمد الحلبوسی ، رئیس مجلس نمایندگان عراق و رهبر ائتلاف "پیشرفت"، ضمن تأیید موضع تاریخی عراق در مسئله فلسطین ، خواستار پاسخ سخت اقدامات سختگیرانه قانونی به صداهای خواستار عادی سازی با اسرائیل شد.

حمله مشترک گروه‌های عراقی به حکومت اقلیم کردستان و اعلام پیگرد قانونی و اعمال مجازات برای برگزارکنندگان و حضار در نشست، موجب وحشت سران اربیل و عقب‌نشینی آنها از برگزاری چنین اجلاسی شد. این در حالی است که در قانون عراق برای حامیان عادی سازی با رژیم صهیونیستی مجازات سنگین اعدام در نظر گرفته شده است.

بر همین اساس وزارت داخله اقلیم کردستان عراق برای کاهش خشم منتقدین مدعی شد: این جلسه بدون اطلاع، تأیید و مشارکت اربیل برگزار شده و به هیچ وجه موضع حکومت اقلیم کردستان را بیان نمی‌کند. همچنین این وزاتخانه وعده پیگیری اقدامات لازم برای نحوه برگزاری این جلسه را داد.

 

اجلاس اربیل؛ تلاش تفرقه‌افکنانه در عراق و منطقه

بی تردید اجلاس اربیل علاوه بر نیروهای داخلی نه چندان مطرح و صاحب وزن در عرصه تحولات سیاسی و اجتماعی، دارای برنامه‌ریزانی در خارج از مرزها نیز بوده است. این کنفرانس را یک سازمان غیردولتی مستقر در خاک آمریکا با عنوان مرکز ارتباطات صلح برگزار کرده بود.

بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان این نشست از عمل پوچ و عبس خود برای همراه کردن ملت و دولت عراق برای پیوستن به روند عادی‌سازی، با توجه به دشمنی تاریخی مردم عراق با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین، بی خبر بوده باشند. بنابراین به نظر می‌رسد اهداف اصلی این نشست اولاً به تلاش برای تفرقه‌افکنی سیاسی به موازات تفرقه‌افکنی قومی و فرقه‌ای سالهای گذشته و در راستای سیاست سنتی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» برمی‌گردد. حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق به ماه‌ها و هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و سران واشنگتن از هر دستاویزی برای به تعویق انداختن چنین رویدادی استفاده می‌کنند. این هدف شوم، همانند دسیسه بازسازی داعش، با واکنش به موقع و یکپارچه گروه‌های مختلف عراقی از سنی و شیعه شکست خورد.

از طرف دیگر شکستن قبح حمایت از عادی سازی با برگزاری اجلاس‌های به ظاهر علمی – آکادمیک و یا نشست‌های غیردولتی در مورد فواید و تأثیرات آن، بخشی از برنامه‌ریزی طراحان آمریکایی و صهیونیستی برای پیشبرد تدریجی طرح می‌باشد.

بخش دیگر ماجرا به تلاش برای ناامید کردن مقاومت پرافتخار ملت فلسطین و بازسازی اعتماد به نفس ویران شده جامعه صهیونیستی از شکست‌های پی در پی خود از محور مقاومت، بازمی‌گردد تا اینگونه وانمود کند که حتی روند عادی‌سازی در مهمترین ائتلاف منطقه‌ای ضدصهیونیستی (محور مقاومت) نفوذ یافته است و در حال رشد است.

با این حال آنچه در عرصه واکنش‌های به این اقدام روی داد و آنچه در آینده نزدیک در مورد بازخواست و تحت فشار قرار دادن حامیان و برگزارکنندگان نشست صورت خواهد گرفت، نه تنها خط بطلانی بر تمامی اهداف شوم طراحان نشست کشید بلکه حتی به عنوان یک سنگ محک عیار بالای مقاومتی بودن عراق را به رخ دشمنان عراق و حامیان منطقه‌ای عادی‌سازی کشید.

منبع: الوقت

ارسال نظرات