دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 تير 1400 - 12:30

قوه قضائیه؛ انتظار رئیس جدید و راه ناتمام

با انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور بعدی کشور، ماموریت او در قوه قضائیه را باید پایان یافته تلقی کرد
نویسنده :
احسان سلیمی
کد خبر : 9372

پایگاه رهنما:

با انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور بعدی کشور، ماموریت او در قوه قضائیه را باید پایان یافته تلقی کرد. به احتمال زیاد به زودی رهبر معظم انقلاب اسلامی جانشین او در مسند قاضی القضات را انتخاب و منصوب خواهد کرد. اگر چه مشخص نیست چه کسی جایگزین رئیسی خواهد شد اما آنچه مسلم و مشخص است آن است که رئیس بعدی این قوه باید راهی را که طی چند سال اخیر در مبارزه با فساد پیموده شده، با قوت و قدرت ادامه دهد.

توصیه هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب آقای رئیسی در اسفند سال 97 مطرح کردند، همچنان موضوعیت داشته و در دوره ریاست جدید هم باید مد نظر قرار گیرد. برخی از این توصیه ها از این قرار هستند؛

- در همه‌ فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.

- عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاه ها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.

- گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدف های قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.

- در برخورد قضائی ملاحظه‌ این و آن را نکنید.

- از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیت های قوه استفاده کنید.

- قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.

- همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.

شایسته است آقای رئیسی هنگام تحویل دادن قوه قضائیه گزارشی از میزان عمل به این توصیه ها و سند تحولی که ابتدای انتصاب ارائه کرده بود، ارائه داده و افکار عمومی را بطور دقیق تری درباره عملکرد و کارنامه خود مطلع سازد. این گزارش اعتماد به وی در مسند ریاست جمهوری را هم افزایش خواهد داد.

نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد و در آخرین توصیه رهبرمعظم انقلاب نیز ردپای آن را می توان دید لزوم همکاری دو قوه قضائیه و مجریه است. حضور آقای رئیسی در راس قوه مجریه برای قوه قضائیه یک فرصت بی نظیر است. آیت الله رئیسی اصلی ترین ماموریت دولت خود را در کنار بهبود معیشت مردم، مبارزه با فساد معرفی کرده است. این رویکرد و تسلط کامل وی به مسائل و موضوعات قضایی، می تواند یک جهش و حرکت بی نظیر را در این زمینه رقم بزند و کشور از این فرصت استثنایی باید نهایت استفاده را ببرد و تلاش کند ریشه های فساد را بشکل حداکثری خشک کند.

آقای رئیسی در قوه قضائیه با دولتی مواجه بود که چندان سر همراهی و همکاری نداشت و از نظر سیاسی خود را رقیب می پنداشت اما در وضعیت جدید این قضیه موضوعیت نداشته و همکاری کامل دو قوه می تواند بسترساز رخدادهای بزرگ و عمیقی شود.

ارسال نظرات