پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 خرداد 1397 - 09:14

تنش داخلی در گروه هفت

پس از خروج آمریکا از گروه 1+5 این بار نوبت گروه هفت رسیده است تا ترامپ به مقابله با آن بپردازد؛ گروه هفت در آستانه 43 سالگی با یکی از جدی ترین تنش های داخلی خود مواجه شده و احتمال انشقاق در آن به اوج خود رسیده است. نشست سران گروه هفت متشکل از کشورهای آمریکا ، آلمان ، فرانسه، ایتالیا ، ژاپن ، بریتانیا و کانادا در کبک کانادا اولین فرصت انتقاد جدی از تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا ، اتحادیه اروپا و مکزیک به ایالات متحده به شمار می آمد و حتی کار به جایی رسیده که اتحادیه اروپا در اعتراض به تعرفه های وضع شده از سوی ترامپ ، شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی طرح کرده است.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 898

پایگاه رهنما :

تنش داخلی در گروه هفت
پس از خروج آمریکا از گروه 1+5 این بار نوبت گروه هفت رسیده است تا ترامپ به مقابله با آن بپردازد؛ گروه هفت در آستانه 43 سالگی با یکی از جدی ترین تنش های داخلی خود مواجه شده و احتمال انشقاق در آن به اوج خود رسیده است. نشست سران گروه هفت متشکل از کشورهای آمریکا ، آلمان ، فرانسه، ایتالیا ، ژاپن ، بریتانیا و کانادا در کبک کانادا اولین فرصت انتقاد جدی از تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا ، اتحادیه اروپا و مکزیک به ایالات متحده به شمار می آمد و حتی کار به جایی رسیده که اتحادیه اروپا در اعتراض به تعرفه های وضع شده از سوی ترامپ ، شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی طرح کرده است. همانطور که پیش بینی می شد در اولین روز نشست ، اختلاف ها و شکاف ها میان ترامپ و سایر رهبران کشورهای صنعتی پدیدار شد و تمامی بحث ها حول محور تعرفه ها شکل گرفت و هیچ نتیجه مشخصی هم نداشت. دونالد ترامپ در آستانه نشست سران گروه هفت خواهان بازگشت روسیه در گروه هشت کشور صنعتی در سال 2014 و پس از آنکه شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، به حالت تعلیق در آمد که البته آنگلا مرکل ، صدر اعظم آلمان گفته است اعضای اتحادیه اروپا که در گروه هفت عضویت دارند با بازگشت روسیه مخالف هستند. واشنگتن به جزء مسئله تعرفه ها و روسیه با سایر کشورها بر سر توافق هسته ای با ایران ، تغییرات اقلیمی و بحران اسرائیل و فلسطین اختلاف نظر دارد. اختلافات تا جایی پیش رفته که مرکل گفته : « بهتر است اختلافات و تفاوت های میان کشورها آشکارا اعلام شود تا به اشتباه ، احساس وحدت از این نشست و دیدارها حاصل نشود. » او گفته « صداقت بهتر از تظاهر به خوب بودن اوضاع است. »
آنچه که مسلم است بدون شک ترامپ در این نشست در انزوا قرار گرفته است. رئیس جمهوری آمریکا نشست گروه هفت را پیش از پایان رسمی آن ترک کرد. قرار است او به سنگاپور برود تا برای دیدار تاریخی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی آماده شود. تمامی این ماجراها گویای پالس های منفی از جانب کشورهای صنعتی است پالس هایی که به نظر می رسد رویای اتحاد آنها به باد رفته است تا جایی که بار دیگر دقیقا وضعیت نشست سال گذشته در ایتالیا این بار در کانادا تکرار شده است که در آن اختلاف نظر شدید دیگر اعضای این گروه با آمریکا بر سر توافق آب و هوایی پاریس و خروج واشنگتن از آن باعث شد که از آن به گروه 1+6 تعبیر شود که اشاره به شکاف زیاد بین اعضای این گروه با آمریکا است. امسال نیز بدین گونه شد و همانطور که انتظار می رفت برجام و افزایش تعرفه و... موجب شکاف در این گروه شد تا جایی که سران کشورهای منتقد علیه توییت هایی که ترامپ قبل از نشست منتشر کرد مجبرو به واکنش شدند . ترامپ در توییت های خود خطاب به سران کشورهای گروه هفت گفته بود: « نخست وزیر ترودو بسیار خشمگین شده و روابطی که آمریکا و کانادا سالیان سال داشته‌اند و بسیاری از چیزهای دیگر را زیر سوال برده است… اما به این واقعیت توجه نکرده که علیه محصولات لبنی ما تعرفه ۳۰۰ درصدی وضع کرده است – به کشاورزان ما آسیب زده و کشاورزی ما را کشته است!»
و در توییت دیگرش خطاب به اتحادیه اروپا نوشته بود: «چرا اتحادیه اروپا و کانادا به مردم اطلاع نمی‌دهند که سال‌هاست تعرفه‌های تجاری سنگین و موانع تجاری غیرمالی را علیه ایالات متحده اعمال کرده اند. کاملا غیرعادلانه علیه کشاورزان، کارگران و شرکت‌های ما. تعرفه‌ها و موانع خود را کاهش دهید یا این که ما خود را بیشتر با شما هماهنگ می‌کنیم!»
در این شرایط به نظر می رسد شکاف های عمیق تری در حال شکل گیری است. از طرفی ترامپ در پی تحقق بخشیدن به وعده های انتخاباتی خویش است از طرفی دیگر به نظر می رسد کشورهای منتقد آمریکا اتحاد خود را حفظ خواهند کرد و حتی به گفته ماکرون در صورت لزوم گروه جدیدی با سایر اعضاء تشکیل خواهند داد. وی اعتقاد دارد که این گروه بازاری به مراتب بزرگ تر از آمریکا دارند. حال باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد اما به نظر می رسد این نشست به جزء دو بیانیه معمولی پیرامون مواضع مشترک شش کشور منتقد آمریکا در خصوص مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیست چیز دیگری نداشته است. به زعم کارشناسان تنها در صورتی می توان در مقابل ترامپ ایستاد و او را وادار به عقب نشینی کرد که یک اجماع کلی نسبت به یکجانبه گرایی آمریکا صورت بگیرد. امری که با توجه به عقب نشینی چین و افتراق های موجود ، تا به اینجای کار بعید به نظر می رسد.
 سید فرشید کاظمی پیرسرا

 

ارسال نظرات