دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
02 ارديبهشت 1400 - 13:39

توصیه پدرانه ای که راه سوءاستفاده را بست

مهم ترین رخداد انتخاباتی هفته گذشته خبری بود که درباره نامزدی سیدحسن خمینی منتشر شد
نویسنده :
صدرا دامغانی
کد خبر : 8861

پایگاه رهنما:

در هفته گذشته برخی افراد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ابراز تمایل کردند. در حالی که تاکنون آیت الله رئیسی درخصوص نامزدی در انتخابات پیش رو موضعی نگرفته است اما برخی چهره های سیاسی از وی برای شرکت در انتخابات دعوت کرده و معتقدند حضور وی اولاً باعث اجماع در جریان اصولگرا شده و ثانیاً تنها اوست که می تواند به مشکلات کشور سر و سامان دهد و در حد و اندازه های ریاست جمهوری است.

اما در همین حال اخبار پشت پرده حاکی است در آستانه نزدیک شدن ایام برگزاری انتخابات، اصلاح طلبان و جریان غرب گرا سناریوهای پیچیده‌ای را برای پیروزی در انتخابات طراحی کرده‌اند. برای نمونه، یکی از سناریوهای جریان غربگرا در انتخابات ۱۴۰۰، اجرای پروژه «مهندسی مشارکت» است.

پیش نیاز اجرای این طرح، القا و پمپاژ  «سیاه نمایی، ناکارآمدی و ناامیدی» با هدف قهر طبقه محروم و مستضعف از صندوق های رای خواهد بود.از سوی دیگر این جریان با دامن زدن به دوگانه مذاکره- مقاومت، آزادی- فیلترینگ، دولت نظامی- دولت توانا، اقتدار طلبی- دمکراسی خواهی و عقلانیت – بی ثبات سازی، سعی در تحریک و هیجانی کردن فضای انتخابات و تشویق طبقه متوسط به بالا برای حضور تمام عیار دارد تا با شکل دهی به یک دو قطبی، آنها را به پای صندوق های رای بکشانند.

اما مهم ترین رخداد انتخاباتی هفته گذشته خبری بود که درباره نامزدی سیدحسن خمینی منتشر شد. اواسط هفته سایت جماران وابسته به مجموعه تحت مدیریت سیدحسن خمینی، این خبر را از قول سید یاسر خمینی (برادر سید حسن) منتشر کرد: «حاج حسن آقا، امروز مطابق دیدارهای نوبه ای خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند. با توجه به این توصیه، طبیعی است که اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.»

بلافاصله پس از انتشار این خبر، رسانه های معاند و برخی از دنباله های داخلی آنها در فضای مجازی سعی کردند با تحریف ماجرا، قضیه را به نحو دلخواه خود برای افکار عمومی تفسیر کنند. درباره این ماجرا و حواشی آن چند نکته قابل تامل است؛

- برخلاف آنچه برخی سعی دارند القا کنند، نهی سیدحسن خمینی از نامزدی در انتخابات از سوی رهبری، کاملاً از سر دلسوزی و خیرخواهی برای شخص وی است. البته که معاندین علاقه ای به این موضوع نداشته و سعی دارند ماجرا را به نحو دیگری جلوه دهند و طوری وانمود کنند که گویی رهبری، سیدحسن را از رسیدن قطعی به مقام ریاست جمهوری بازداشته اند!

  • سناریوی جریان اصلاحات برای یادگار امام(ره)

واقعیت و اصل ماجرا آن است که عده ای در جریان اصلاحات طرحی موذیانه و رذیلانه برای استفاده ابزاری از نوه حضرت امام(ره) در انتخابات 1400 داشتند. در این طرح سیدحسن خمینی تنها یک مهره و ابزار برای جریان مذکور بود. بدون شک و با قاطعیت می توان گفت وی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می شد. چرا که او نه به عنوان رجل سیاسی شناخته می شود و نه هیچ گونه سابقه اجرایی و مدیریتی خاصی در کارنامه خود دارد. جریان اصلاحات می خواست با نامزدی سید حسن خمینی، نوعی دوقطبی سازی و تقابل بیت امام(ره) با نظام را کلید بزند و اینگونه وانمود کند که نظام با بیت امام(ره) مشکل داشته و آن را منزوی و محصور کرده است. فضایی که کاملا برای حمله به نظام و جنجال سازی مناسب و مهیا بود.

به موازات این فضاسازی سنگین، جریان مذکور سعی می کرد با جو ایجاد شده بر سر ردصلاحیت سیدحسن، گزینه خود را –احتمال بسیار زیاد ظریف- به نظام قالب کرده و با گروکشی تایید صلاحیت وی را کسب کند. به هر تقدیر، توصیه دلسوزانه و پدرانه رهبرمعظم انقلاب، مانع از آن شد که نوه حضرت امام(ره) بازیچه و ابزار دست عده ای شود که به تصریح و تلویح، عبور خود از انقلاب و خط امام(ره) را اعلام کرده و ابراز ارادت آنان به سیدحسن خمینی نیز چیزی جز دورویی و نفاق سیاسی نیست.

درواقع رهبری با این حرکت هوشمندانه و پدرانه، سیدحسن خمینی را از افتادن در تله کسانی که سال هاست به نام و مرام امام(ره) پشت کرده اند، نجات دادند و بازی این جماعت را به هم زدند. حرف شنوی سیدحسن خمینی از رهبری در این قضیه را باید به فال نیک گرفت و در حد و اندازه خود تبعیت وی از رهنمود رهبری را قدر دانست.

  • یک توصیه و چند نکته

ممکن است برخی افراد دارای این ابهام و شبهه شوند که چرا رهبری در این قضیه دخالت کرده و یک نامزد بالقوه را نهی کرده اند. درباره این سوال چند نکته قابل توجه است؛

1-استمزاج از رهبرمعظم انقلاب درباره نامزدی در انتخابات یک رویه معمول و سنت سیاسی در جمهوری اسلامی است و در زمان حضرت امام(ره) هم وجود داشته است.

2-رهنمود رهبری به سیدحسن و هرفرد دیگری در مسئله حساس انتخابات همیشه از روی دلسوزی بوده و حالتی توصیه گونه داشته است. اگر کسی خود را بی نیاز از این دلسوزی حس کند، مانعی در برابر او نیست. کما اینکه احمدی نژاد در سال 96 علی رغم توصیه رهبری نامزد انتخابات شد و یا میرحسین موسوی گفته بود که برای نامزد شدن با هیچکس مشورت نکرده است.

3- عده ای رهبری را در سپهر سیاسی کشور، شخصیتی صرفا تماشاچی و منفعل می خواهند. شخصیتی که در ماجراهای مختلف به بهانه بی طرفی، هیچ کنشی نداشته و اجازه دهد برخی کشور را به هر سویی که می خواهند کشانده و جامعه را دچار خسارت کنند. نگاهی به سیره و عملکرد سیاسی رهبرمعظم انقلاب نشان می دهد ایشان هیچگاه له یا علیه جریانات سیاسی موضع گیری و کنش نداشته اند اما جایی که پای منافع کلان کشور و آرامش و امنیت جامعه در میان باشد و عده ای بخواهند به هر نحوی آن را مخدوش کنند، ورود کرده و واکنش مقتضی را نشان می دهند. در ماجرای سید حسن خمینی و توصیه به عدم ورود در انتخابات نیز توصیه و رفتار ایشان از همین جنس است. عده ای می خواستند از ظرفیت بیت امام خمینی(ره) برای تقابل با نظام و ایجاد تشتت در مردم استفاده کنند که با ورود به موقع رهبری، تیرشان به سنگ خورد. از این بابت جیغ و داد و فضاسازی های آنان را می توان درک کرد و جای تعجب ندارد.

در پایان مرور بخش هایی از وصیت یادگار امام به فرزندان خود خالی از لطف نیست: « به حسن و برادرانش اين توصيه را مي‌نمايم كه هميشه سعي كنند در خط رهبري حركت كنند و از آن منحرف نشوند كه خير دنيا و آخرت در آنست و بدانند كه ايشان موفقيت اسلام و نظام و كشور را مي‌خواهند.

هرگز گرفتار تحليل‌هاي گوناگون نشوند كه دشمن در كمين است! امروز بايد در كنار نظاممان پشت سر رهبري قرار بگيريم. رهبر ما شاگرد امام(ره) است. رهبر ما از چهره‌هاي شناخته شده انقلاب است كه ساليان سال در زندان‌هاي رژيم سفاك پهلوي به سر برده.هيچكس حق شكستن حريم رهبري را ندارد. حرمت رهبري نظام اسلامي، از اصول خدشه ناپذير انقلاب اسلامي ماست. همه بايد به دستورات رهبري عمل كنند.

ما امروز موظف هستيم پشت سر مقام رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي حركت كنيم. هر چه ايشان گفت، گوش كنيم، اگر روزي حركت ما با حركت ولي نخواند، بدانيد كه نقص از ماست!

قاطع‌تر پشت سر رهبري باشيم و نگذاريم رهبرمان احساس تنهايي كنند. همانطور كه نگذاشتيد امام احساس تنهايي كند. اطاعت از خامنه‌اي، اطاعت از امام است. هر كس منكر اين معنا شود، مطمئن باشيد در خط امام نيست و هر كس بگويد كه اطاعت از امام غير از اطاعت از حضرت آيت الله خامنه‌اي است در خط آمريكاست!

من بعد از رحلت امام، با خدا و امام عهد كرده‌ام كه كوچكترين قدمي را عليه رهبري و برخلاف رهبري و حتي برخلاف ميل رهبري برندارم و اگر شما مردم هم چنين پيماني را تجديد كنيد، مطمئن باشيد كه ما در تمام زمينه‌ها بر آمريكا پيروز مي شويم.»

ارسال نظرات