جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 فروردين 1400 - 13:05
گزارش رهنما ۹۷ از فضای انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت

تردید و ترافیک نامزدهای انتخاباتی

فضای انتخاباتی در هفته گذشته با مصاحبه سردار جوانی در مورد فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه آغاز شد.
نویسنده :
صدرا دامغانی
کد خبر : 8764

پایگاه رهنما:

فضای انتخاباتی در هفته گذشته با مصاحبه سردار جوانی در مورد فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه آغاز شد. معاون سیاسی سپاه در این مصاحبه در واکنش به شایعات درباره حمایت سپاه از نامزدی سعید محمد گفت: «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.

این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

این مصاحبه با واکنش های فراوانی مواجه شد و رسانه های معاند کوشیدند روی آن موج سواری کرده و ماهی خود را از آن صید کنند. در پی این جنجال ها، جوانی در توضیح داد: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سؤال خبرنگار درباره «فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمّد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص)» که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند به آگاهی می‌رساند؛ همچنانکه از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»

اگرچه معاندین خارجی و برخی ها در داخل مدتی است که جوسازی زیادی درباره ادعای دخالت نظامیان در انتخابات و دولت نظامی می کنند، اما واکنش سپاه نشان داد این نهاد نه تنها چنین رویه و بنایی ندارد بلکه حتی در برابر شائبه ها و تخلفات فردی نیز حساسیت بالایی داشته و برخورد قانونی می کند.

  • ترافیک نامزدها!

هفته گذشته را می توان هفته ترافیک نامزدهای انتخاباتی عنوان کرد! افراد بسیاری اعلام کردند که قصد دارند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

طبق اخبار منتشر شده صف وزرای احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ از این قرار است؛ محمد عباسی، محمد ناظمی‌ اردکانی، رستم قاسمی، حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و صادق محصولی.

نیکزاد از وزرای دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره احتمال حضورش در انتخابات گفت: فعلا صبر کنید. صبر چیز خوبی است!

محمد عباسی در پاسخ به یک سوال مبنی بر اینکه «آیا آقای احمدی‌نژاد از شما حمایت خواهد کرد یا نه؟» گفت: هر کسی که از بنده حمایت کند، خوشحال خواهم شد!

همچنین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رئیس مجلس در گفتگو با خبرفوری گفت: «برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد؛ اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود.»

  • تردید لاریجانی و اعتماد به نفس علی مطهری!

طبق شنیده ها با توجه به اینکه احتمالا سید حسن خمینی اعلام کرده است می‌خواهد وارد انتخابات ریاست جمهوری شود و کارگزاران و اصلاح‌طلبان تندرو نیز روی او به اجماع می‌رسند، علی لاریجانی دیگر قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت. شرط لاریجانی برای ورود به انتخابات،‌ اجماع و حمایت کامل اصلاح‌طلبان از وی بوده که تا کنون محقق نشده است.

البته اطرافیان وی سعی دارند فضای رسانه ای را به نفع وی شکل داده و زمینه را برای حضور او فراهم کنند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده ادوار مجلس در این خصوص گفته است: «بهترین گزینه برای اصلاحات لاریجانی است. گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات تائید صلاحیت نمی‌شوند.»

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری هم معتقد است: «علی لاریجانی» قطعا با حمایت اصلاح‌طلبان می‌خواهد کاندیداتوری خود را اعلام کند و خود را جدا از جریان اصلاحات نمی‌داند.

در همین حال محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که از لاریجانی حمایت نخواهیم کرد، گفت: «در سال ۹۲ ناچار به حمایت از روحانی بودیم، فضای سیاسی فعلی با ۹۲ متفاوت است. حتی اگر رهبر جریان هم اعلام نظر کنند بدنه اصلاحات با آن همراهی نخواهد کرد.»

ظاهراً انصراف لاریجانی از ورود به انتخابات موجب شده است تا علی مطهری نیز برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری تردید کند.

با این حال علی مطهری در مصاحبه ای گفته است: «در شرایط امروز فردی با ویژگی های من باید رئیس‌جمهور شود!» محسن رهامی از فعالان اصلاح طلب در واکنش به این موضوع گفته است: «مطهری اصلاح‌طلب نیست اما از حضورش در انتخابات استقبال می کنم.»

در جبهه اصلاحات اخبار آشکار و پنهان حاکی است حذف نرم عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و شواهد حکایت از این دارد که این بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رئیس دولت اصلاحات دنبال می کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است.

در همین حال علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر کاندیداتوری‌اش در انتخابات گفت: «گروه ها و شخصیت های متعددی در ماه های اخیر با بنده برای حضور در عرصه انتخابات رایزنی داشته‌اند ولی به همه این عزیزان گفته‌ام که چنین قصد و برنامه‌ای ندارم.»

همچنین شنیده‌ها حاکی است ظاهراً ظریف موافقت کرده در عرصه انتخابات حاضر شود و در نهایت به نفع سید حسن خمینی کناره‌گیری کند و به عنوان معاون اول او انتخاب شود.

این در حالی است که حزب کارگزاران از اضلاع اصلی جبهه اصلاحات حرکت چراغ خاموش را دنبال می کند. مرعشی سخنگوی کارگزاران گفته است: «از حالا گزینه خود را برای انتخابات معرفی نکرده و دستمان را رو نمی‌کنیم. انتشار کابینه نامزدهای انتخابات در فضای مجازی جعلی است و هنوز اصلاح‌طلبان وارد این مراحل نشده‌اند.»

  • انگیزه های فرا انتخاباتی

مجموعه اخبار انتخاباتی اخیر نشان می دهد به دلایل متعدد افراد زیادی از فعالان سیاسی درپی ورود به عرصه انتخابات هستند و در این خصوص ابراز تمایل و موضع گیری می کنند. تجربه نشان داده بسیاری از این افراد خود بهتر از هر کسی می دانند که اولاً شرایط لازم برای نامزدی را ندارند و حتی در صورت نامزدی از پایگاه اجتماعی حداقلی نیز برخوردار نیستند. به نظر می رسد انگیزه بسیاری از این افراد در شرایط فعلی مطرح کردن خود با نیم نگاهی به پست های بالای مدیریتی در دولت آینده باشد.

ارسال نظرات