پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 فروردين 1400 - 17:40
هشت ویژگی رئیس جمهور مطلوب-۱

مدیریت و کفایت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین خطاب به ملت، ۸ ویژگی برای رئیس جمهور مطلوب برشمردند.
کد خبر : 8754

پایگاه رهنما:

مدیریت و کفایت

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین خطاب به ملت، ۸ ویژگی برای رئیس جمهور مطلوب برشمردند. نخستین ویژگی یک رئیس جمهور مطلوب از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «مدیریت و کفایت» است.
محال است کسی خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری –حتی شورای یک روستا! - کند و خود را دارای مدیریت و کفایت نداند! پس باید معیار و ویژگی را بشناسیم و بتوانیم با ابزار و شاخص‌هایی آن را ارزیابی و بررسی کنیم.
رئیس جمهور دارای مدیریت و کفایت، دولتی کارآمد شکل خواهد داد. یکی از لوازم کارآمدی، داشتن برنامه مشخص و دقیق است. اما آیا هرکس برنامه‌ای خوب و جذاب داشت، می‌تواند رئیس جمهور مطلوبی باشد؟ آیا می‌توان او را دارای کفایت و مدیریت دانست؟ داشتن برنامه مناسب، شرط لازم کارآمدی است، اما شرط کافی نیست. آنچه نسبت نامزد انتخابات و برنامه پیشنهادی او را تعیین می‌کند، عنصر کلیدی کارنامه است. کارنامه‌ای که بازتاب مدیریت و کفایت او در پست‌های گذشته بوده و دورنمایی از آینده احتمالی را نشان می‌دهد.
در فعالیت‌های انتخاباتی و معرفی نامزد حتماً و حتماً باید به گزینه کارنامه توجه داشت. زیرا این کارنامه است که نشان می‌دهد فرد اساساً می‌تواند برنامه را اجرا کند یا نه؟! و این کارنامه است که میزان عیار و ارزش نامزد را به جامعه مخاطب و رأی‌دهندگان معرفی می‌کند.

در سمت دیگر ماجرا اگر یک رجل فاقد کارنامه یا دارای کارنامه بد در سبد انتخاب مردم گذاشته شود؛ آنگاه به اثبات تاریخ شاهد انحرافات و یا ناکارآمدی‌های بزرگی خواهیم بود. زیرا کارنامه گویای جوهر وجودی و نگرش افراد در اعتقادات، سیاست و اجرائیات است.

جالب است که حتی در صورتی که نامزد موردنظر از رجالی با کارنامه‌های نیکو در کابینه خود برخوردار باشد، اما کارنامه بد یا خالی داشته باشد نیز به اثبات تجربه می‌دانیم که همین بی‌کارنامگی یا بدکارنامگی چگونه موجب تأثیرگذاری بر عزم مدیران خوب همراه وی می‌شود و اجازه نخواهد داد که مردم از کارآمدی کابینه برخوردار شوند.
برجسته کردن مفهوم مهم کارنامه و مطالبه کارنامه‌ات کو؟! در نزد مردم و اهتمام جریانات سیاسی به آن می‌تواند به راحتی در معرفی نامزد اصلح به مردم و فرایند انتخاب صحیح و رأی خوب کمک کند.
در سوی دیگر ماجرا البته طفره رفتن از بیان کارنامه‌ها و تأکید بر مقوله واهی أنا رجل! نیز گویای این است که نامزد موردنظر و جریان حامی او یا اساسا کارنامه‌ای در چنته ندارند و یا دچار بد کارنامگی هستند و قصد دارند با عملیات فریب از مردم رأی بستانند.
وقتی کارنامه نامزد‌ها در مورد شاخص‌ها و اصول در اختیار قرار گیرد، مردم به راحتی می‌توانند نامزد اصلح را تشخیص داده و در چنین شرایطی فضای انتخابات منطقی خواهد شد.
نهضت کارنامه خوانی وظیفه‌ای است که با پی گیری آن در مساجد و هیئات مذهبی، تشکل‌های دانشجوئی، جریان‌های مطالبه گر و آرمانخواه و رسانه ها، از یک سو مردم راحت‌تر نامزد اصلح را انتخاب خواهند کرد و از سوی دیگر هزینه عدم توجه به شاخص‌ها و اصول بنیادین جامعه، برای نامزد‌های جناحی بالا خواهد رفت.

ارسال نظرات