پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 اسفند 1399 - 10:27

دستان قدرتمند انصارالله و گلوی فشرده ائتلاف سعودی

درحالی که جنبش انصارالله یمن از رویکرد جدید آمریکا برای توقف درگیری‌ها استقبال کرده است، اما به هیچ وجه از مواضع خود در دفاع از یمن عقب‌نشینی نکرده است.
کد خبر : 8643

پایگاه رهنما:

اخبار میدانی در استان مأرب نشان از آن دارد که با پیشروی سریع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شهر مأرب از سه طرف، شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی راهی جز فرار به سمت استان «شبوه» ندارند و نیرو‌های جان برکف یمنی همچون صاعقه بر سر آن‌ها فرود آمده اند. بر اساس آخرین خبرها، ارتش مردمی یمن در پشت دروازه‌های شهر مأرب قرار گرفته اند و هر لحظه انتظار می‌رود تا این دژ استراتژیک یمن از دست ائتلاف سعودی خارج شده و سرنوشت جنگ تحمیلی سعودی‌ها که در روز‌های پایانی سال ششم آن هستیم، به نفع یمنی‌های مقاوم پایان پذیرد.
مسأله دیگری که کار را برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب آسان کرده است، حملات اشتباهی جنگنده‌های سعودی به نیرو‌های خودی است. به طوریکه در دو هفته گذشته، ده‌ها تن از عناصر ائتلاف سعودی بر اثر حملات هوایی خودشان کشته شده‌اند و این آیه از قرآن کریم که فرمودند:؛ «مکرو و مکرالله والله خیرا الماکرین» در یمن و برای مردم مظلوم آن مصداق پیدا کرده است. اخیرا بحران دیگری نیز در میان شبه نظامیان دولت هادی رخ داده است که همانا دو دستگی و اختلاف در میان آن‌ها است، به طوریکه مکرر یکدیگر را به خیانت متهم می‌کنند.
• استراتژی مهم انصارالله برای فتح استان مارب
تحلیلگران مسائل منطقه‌ای درباره تحرکات و عملیات‌های نظامی اخیر انصارالله در یمن با هدف آزاد سازی استان مارب - که یک استان فوق العاده استراتژیکی به حساب می‌آید- گفته اند که انصارالله عملیات خود را به گونه‌ای طراحی و اجرایی کرده که به زیرساخت‌های اقتصادی این استان آسیب وارد نشود.
زیرا بخش وسیعی از نفت یمن در این استان است. بخش وسیعی از منابع آب یمن در این استان قرار دارد و بخش وسیعی از برق یمن از این طریق تامین می‌شود. در واقع استان مأرب یک استان اقتصادی و قلب اقتصادی یمن به حساب می‌آید.
انصارالله برای جلوگیری از افزایش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در شهر مارب، عملیات نظامی خود را به تدریج و آهسته دنبال می‌کند. زیرا حدود یک میلیون نفر در این شهر سکونت دارند.
مهمترین استراتژی جنگی انصارالله در این منطقه، تلاش برای جلب همکاری سران عشایر و طوایف در مأرب و آزادسازی آن به شکل مسالمت آمیز است؛ بنابراین عملیات آزادسازی مأرب که می‌توانست در یک فاصله کوتاه و مثلا در چند روز اتفاق بیفتد، هفته‌ها به طول انجامیده است.
• موضع انصارالله در مقابل درخواست آمریکا برای توقف حملات
درحالی که جنبش انصارالله یمن از رویکرد جدید آمریکا برای توقف درگیری‌ها استقبال کرده است، اما به هیچ وجه از مواضع خود در دفاع از یمن عقب‌نشینی نکرده است. محمدعلی الحوثی، عضو شورای‌عالی سیاسی یمن در توئیتی خطاب به متجاوزان به یمن نوشت: «به جای مخاطب قرار دادن شرکای خود در تجاوز آمریکایی، سعودی، اماراتی و متحدانش، محاصره ملت یمن و حمله به این کشور را متوقف کنید تا حمله به شما را متوقف کنیم. شکست‌های مکرر تأکیدی بر این امر است که ادامه حمله و محاصره بی معنی است و تلاش برای برقراری صلح و متوقف کردن جنایت‌های تروریستی شما بهتر از مانور‌های رسانه‌ای صلح است.» آمریکا در هفته‌های اخیر برای نجات ریاض، از انصارالله درخواست کرده بود حملات هوایی خود به خاک عربستان را متوقف کند و مذاکرات صلح را از سربگیرد، اما با تداوم جنایات سعودی‌ها، انصارالله حاضر به دادن امتیاز نیست. انصارالله و ارتش یمن در دو سال گذشته ده‌ها بار حملات موشکی و پهپادی به خاک عربستان انجام داده‌اند و سامانه‌های موشکی پاتریوت سعودی نیز نتوانسته‌اند این موشک‌ها را رهگیری کنند. درخواست آمریکایی‌ها برای توقف حملات انصارالله درحالی است که واشنگتن در مقابل جنایات عربستان علیه ملت یمن سکوت کرده و آن را مشروع جلوه می‌دهد.
• دوگانگی حرف و عمل آمریکا در یمن
در شرایطی که مقامات آمریکا در هفته‌های اخیر بار‌ها از تلاش برای پایان دادن به بحران شش ساله یمن حرف می‌زده‌اند، اما اقدامی که نشان دهد آمریکایی‌ها در این مسیر جدی هستند، وجود ندارد. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره اظهارات مقامات واشنگتن برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن تأکید کرد: «تا امروز هیچ ابتکار عملی جدی برای صلح در یمن مطرح نشده است و با تمامی ابتکار عمل‌های پیشنهادی انصارالله نیز مخالفت شده است.» این اظهارات در حالی است که مقامات کاخ سفید اخیراً از تمایل خود و عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن سخن گفته‌اند، ولی ظاهراً این لفاظی‌ها تنها برای مانع‌تراشی در مسیر پیشروی انصارالله و ارتش یمن در مقابل مزدوران سعودی در استان مأرب است تا جلوی پیروزی انصارالله را بگیرند. آمریکایی‌ها از انصارالله درخواست کرده‌اند برای رسیدن به راه حل جدید، حملات موشکی به خاک عربستان را متوقف کند، اما این درخواست با مخالفت یمنی‌ها مواجه شده است و رهبران انصارالله هشدار داده‌اند تا زمانی که حملات ائتلاف سعودی ادامه دارد، خاک متجاوزان از موشک‌های یمن در امان نخواهد ماند.
• شکایت عربستان از انصارالله!
طنز روزگار این است که رژیم سعودی که با کمک متحدانش به مدت شش سال، ملت مظلوم یمن را بمباران می‌کنند، پس از حملات موشکی یمنی‌ها به خاک این کشور، از انصارالله به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. عبدالله بن یحیی المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل در پیامی به شورای امنیت بنا به دستور دولت ریاض از عملیات نظامی انصارالله علیه این کشور شکایت کرده است. المعلمی گفت: با وجودی که شورای امنیت تداوم حملات انصارالله به عربستان را محکوم کرده و از این جنبش خواسته بدون پیش‌شرط، فوراً حملاتش را متوقف کند، اما حوثی‌ها (انصارالله) به نقض قوانین بین‌المللی انسانی ادامه می‌دهند!.» این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که عربستان روزانه با حملات مکرر به یمن جان غیرنظامیان یمنی را به خطر می‌اندازد و تنها به عنوان نمونه، دوشنبه گذشته بیش از ۱۲۰ بارمناطق مختلف یمن از جمله منازل مسکونی و درمانی یمن را بمباران کرده است.
• اکنون سعودی‌ها برای پایان نبرد، التماس می‌کنند
سعودی‌ها به همراه ائتلاف اماراتی آن‌ها که شش سال پیش در ششم فروردین ۱۳۹۴ تجاوز به سرزمین یمن را با این سخن گزافه که حداکثر ظرف یک ماه، انصارالله را شکست خواهیم داد، اکنون که شش سال از مقاومت ملت مظلوم یمن با دستان خالی در برابر این متجاوزان تا بن دندان مسلح از سلاح‌های آمریکایی و غربی گذشته، در آستانه ورود به هفتمین سال جنگ و در حالی که گلوی آن‌ها در دستان پر قدرت مبارزان یمنی تحت فشار است، به انصارالله و ارتش مردمی یمن التماس می‌کنند که پای میز مذاکره آمده و به حملات خود به مراکز نفتی و حساس عربستان خاتمه دهند و علی الموشکی، معاون رئیس مرکز ستاد وزارت دفاع یمن در همین رابطه می‌گوید: «ائتلاف سعودی و حامیان آن به ما التماس می‌کنند که عملیات نظامی را متوقف کنیم. درخواست ائتلاف متجاوز از صنعا برای توقف عملیات نظامی مسخره است. چگونه از آزادی خاکمان و پاکسازی مناطق و استان‌های اشغال‌شده که متجاوزان و مزدوران آن را آلوده کردند، دست بکشیم.»

ارسال نظرات