پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 اسفند 1399 - 10:15

بایدن؛ اختلاف یا وفاداری راهبردی با صهیونیست ها

نگاهی به سابقه سیاسی «جو بایدن» نشان می‌دهد او یکی از دوستان وفادار و قدیمی تل آویو است که در بعضی موارد از جمله شهرک‌سازی در اراضی اشغالی تنها با روش‌های صهیونیست‌ها اختلاف نظر داشته است.
نویسنده :
محسن طاهری
کد خبر : 8525

پایگاه رهنما:

بایدن؛ اختلاف یا وفاداری راهبردی با صهیونیست ها

نگاهی به سابقه سیاسی «جو بایدن» نشان می‌دهد او یکی از دوستان وفادار و قدیمی تل آویو است که در بعضی موارد از جمله شهرک‌سازی در اراضی اشغالی تنها با روش‌های صهیونیست‌ها اختلاف نظر داشته است.

جو بایدن در آغاز به کار خود به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا چند مشکل اصلی را پیش‌رو دارد که برخی از آنها بطور جدی برای دولت او پاشنه آشیل خواهد بود:

۱- بحران کرونا: بی‌شک بحران همه‌گیری کرونا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش بایدن در شروع کارش در کاخ سفید است. ترامپ برنامه خاصی برای مقابله با بیماری کرونا نداشت و این امر منجر به ابتلای نزدیک به 26 میلیون آمریکایی به این ویروس شد که تاکنون بیش از 500  هزار کشته برجای گذاشته است و به همین جهت، بایدن از روز سه شنبه ( 23 فوریه2021 – 5 اسفند 1399) دستور داد به مدت 5 روزپرچم آمریکا نیمه افراشته شود. این یک اقدام سمبلیک است و در واقع در این فاصله هم که بایدن وارد کاخ سفید شده، عملا هیچ کار خاصی در این خصوص نشده است و تنها به اجباری کردن استفاده از ماسک برای همه شهروندان آمریکایی در اماکن عمومی اکتفا شده است.

۲- بازسازی اقتصاد رو به افول آمریکا: شیوع بیماری کرونا علاوه بر تلفات جانی، بر اقتصاد آمریکا هم تأثیرات مخربی گذاشته است. افزایش بیکاری، افزایش ورشکستگی مشاغل کوچک و همچنین صنایعی همچون گردشگری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستورآنها و... و به تبع آن رشد بیکاری و بازسازی اقتصاد این کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت نوپای بایدن است.

۳- شکاف موجود در جامعه آمریکا: چهار سال قبل که ترامپ روی کار آمد، تحریک عوام‌گرایی و ملی‌گرایی، شکاف و دوقطبی شدن جامعه آمریکا را عمیق‌تر کرد. اختلافی که از گفتمان در سطح مقامات سیاسی به سطح عوام منتقل شد و در نهایت در یورش معترضان به نتیجه انتخابات به کنگره بروز و ظهور پیدا کرد. بایدن با میراث آمریکای دوقطبی ناشی از عملکرد ترامپ که شدت خشونت‌ها را دامن زده، رو‌به‌روست و باید دید برای متحد کردن این جامعه به شدت دوقطبی چه برنامه‌ای دارد؟!

۴- بازسازی جایگاه آمریکا در نظام بین‌الملل: ترامپ در طول دوران چهار ساله ریاست جمهوری، بسیاری از تعهدات بین‌المللی آمریکا را زیر پا نهاد و به آنها بی‌توجهی کرد؛ معاهده تغییرات اقلیمی پاریس، توافقات استراتژیک هسته‌ای با روسیه، خروج از یونسکو و توافق برجام با ایران. در حقیقت بازسازی چهره آسیب دیده آمریکا در نظام بین‌الملل یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت بایدن خواهد بود.

اما بازگشت آمریکا به هر کدام از این تعهدات با چالش‌ها و مسائل خاصی روبه‌روخواهد شد.

یکی از چالش برانگیزترین این بازگشت‌ها را می‌توان بازگشت واشنگتن به توافق برجام با ایران دانست. از یکسو این بازگشت نمی‌تواند همانند چهار سال گذشته باشد، زیرا در این دوره، ایران علاوه بر اینکه خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمالی دوران ترامپ است، هیچ گونه مذاکره جدیدی خارج از مفاد برجام را نیز نمی‌پذیرد. از سوی دیگر نحوه مواجهه دولت بایدن با ایران بر روابط آمریکا با متحدان منطقه‌ای و به خصوص رژیم صهیونیستی نیز تأثیر اساسی خواهد داشت. برخی سعی دارند او را از مخالفان رژیم صهیونیستی قلمداد کنند. این گمانه زنی‌ها از آنجا شدت گرفت که با گذشت بیش از سه هفته از زمان مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور آمریکا تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نگرفته بود. اما دیدیم که نهایتا این تردید ها از بین رفت و بایدن چند روز پیش با نتانیاهو تماس گرفت و این تماس تقریبا طولانی ترین تماسی بوده که تاکنون بایدن پس از ریاست جمهوری داشته است.هرچند هنوز برخی این سوال را مطرح می کنند که چرا بایدن پس از به قدرت رسیدن  با رهبران کانادا، مکزیک، بریتانیا، روسیه، آلمان ، فرانسه و نخست‌وزیر استرالیا و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تماس برقرار کرده و صحبت کرده است، با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس می گیرد. این در حالی است که این رژیم از زمان شکل گیری نامشروع خود تاکنون، شریک کاملا استراتژیک آمریکا محسوب می شده است و تقریبا همه روسای جمهور این کشور پس از به قدرت رسیدن، اولین کشور مورد هدف خود برای تماس، رژیم منحوس صهیونیستی بوده است.ترامپ تنها سه روز پس از ورود به کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو تماس گرفته بود. اما این تماس دیر هنگام بایدن را، برخی به معنای آن می دانند که واشنگتن علاقه کمتری به آنچه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید، دارد ولی نباید به معنای دشمنی وی با این رژیم تلقی شود.

  • سابقه وفاداری بایدن به رژیم صهیونیستی

نگاهی به سابقه سیاسی بایدن نشان می‌دهد او یکی از دوستان وفادار و قدیمی تل آویو است که در بعضی موارد از جمله نحوه مقابله و مواجهه با ایران و همچنین شهرک‌سازی در اراضی اشغالی تنها با روش‌های صهیونیست‌ها اختلاف نظر داشته است.

بایدن در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «رژیم صهیونیستی از این موهبت برخوردار است که یکی از بزرگ‌ترین نسل‌های بنیانگذار تاریخ جهان را دارد.» اشاره بایدن به اشخاصی، چون بن گوریون، گلدا مایر، مناخیم بگین، اریل شارون، اسحاق رابین و شیمون پرز بود که به باور بایدن جامعه رژیم صهیونیستیی یکی از خلاق‌ترین جوامع روی زمین را ایجاد کرده و تبدیل به یکی از قدرتمندترین نیرو‌های نظامی منطقه شده‌اند.


بایدن بار‌ها در مجلس سنا به صراحت گفته است: «نباید از بابت کمک به رژیم صهیونیستی شرمسار باشیم و از کسی عذرخواهی کنیم.» او در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز گفت از کمک‌های آمریکا به عنوان ابزار امتیازگیری از رژیم صهیونیستی استفاده نخواهد کرد. با تمام این علاقه‌مندی‌ها و احساسات عمیق، اما جو بایدن در مورد برخی سیاست‌های رژیم صهیونیستی به خصوص در مورد مسئله فلسطین انتقادات تندی کرده است، از جمله در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «اقدامات رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته در جهات نادرستی پیش رفته است. در حقیقت آنها به سوی راه‌حل کشوری حرکت می‌کنند که بسیار خطرناک است.»

مخالفت با شهرک‌سازی، مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری، مخالفت با تغییر کنسولگری آمریکا توسط دونالد ترامپ و تصمیم بر بازگشایی دفتر سابق، شماری از انتقادات و مخالفت‌های بایدن با رویه جاری تل‌آویو در سال‌های اخیر بوده است. اینها، اما مانعی در راه وعده‌های او جهت تلاش برای ایجاد رابطه عادی بین تل‌آویو با کشور‌های عربی منطقه نمی‌شود و به عبارت بهتر در این زمینه بار‌ها و بار‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.
بایدن درباره مسائل مربوط به ایران نیز با رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر دارد. به باور غالب سیاستمداران رژیم صهیونیستی، تصمیمات بایدن برای بازگشت به برجام بسیار نگران‌کننده‌تر از اقدامات او در زمینه فلسطین است. مایکل اورن سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا در این زمینه می‌گوید: «مسائل فلسطین بیشتر نمادین است. اما ایران یک تهدید استراتژیک است و بنابراین مدارای بایدن با این کشور برای رژیم صهیونیستی قابل تحمل نخواهد بود.»

اما ورای این اظهار نگرانی‌ها، گزاره‌های زیر را باید مدنظر داشت:

الف- همانطور که گفته شد بایدن تنها با نحوه و روش برخورد آنهم فقط دردو زمینه (مسئله فلسطین و مواجهه با ایران) با سران رژیم صهیونیستی اختلاف نظر دارد و این به معنای تغییر نگاه خصمانه آمریکا نسبت به ایران نیست.

ب- ابراز نگرانی‌های مقامات صهیونیستی و بیان اقدامات یکجانبه این رژیم در حمله به ایران تنها برای دریافت کمک‌های بیشتر و جلب حمایت همه جانبه رئیس‌جمهور جدید آمریکا قابل ارزیابی است.

ج- با توجه به انحلال دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات مجدد کنست در فروردین سال ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد مستأجران جدید کاخ سفید منتظر تعامل با کابینه جدید رژیم صهیونیستی هستند، زیرا در صورت شکست نتانیاهو در این انتخابات، با توجه به پرونده تشکیل شده برای نتانیاهو، او بلافاصله روانه زندان خواهد شد و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند روی اسب بازنده شرط‌بندی کنند.

ارسال نظرات