سردار محمدحسین حمیدی در گفتوگو ی با اشاره به بیشترین چالشهای موجود پلیس راهور، در این رابطه اظهار کرد: اکنون نه تنها در تهران بلکه در کل شهرها، بیشترین چالش موجود نگاه سنتی در حوزه ترافیک درونشهری است، این نگاه از 50، 60 سال گذشته وجود داشته و ربطی به اکنون نیز ندارد و این نگاه منجر به خودرومحوری شده، برای اینکه رانندگان خودروها هم زور بیشتری دارند و هم فشار بیشتری وارد میکنند یعنی تمام امکانات زیست شهری به خودروها اختصاص داده شده و تمام شبکه معابر در کل شهر و مخصوصاً شهر تهران، در دههای اخیر به خودرو واگذار شده به طور مثال پیادهروها، کانالهای آب و ... به تردد خودرو اختصاص یافته است.
رئیس پلیس راهور فاتب افزود: اگر اقدامات عمرانی خاص به وجود آمده در شهر تهران مبنی بر احداث تونلها و پلها صورت نمیگرفت، شهر تهران باید در چند سال گذشته قفل میشد زیرا حجم تردد وسایلنقلیه با ظرفیت سطح معابر مطابقت ندارد اما این اقدامات عمرانی منجر به جریان و چرخش جریان ترافیک شد البته این مُسکن و اقدام مقطعی است و درمان واقعی نیست؛ محصول این نگاه قدیمی، آلودگی زیستمحیطی و هوایی است که عمدتاً به ترافیک و ترددهای غیرضروری برمیگردد، برای اصلاح این نگاه مقاومت زیاد وجود و هزینه زیادی در پی دارد.
وی ادامه داد: اولاً بسیاری از مسئولان در پی این هستند که زودتر از معابر تردد کنند و راه برای آنها باز شود، چرا از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده نمیشود؟ البته بماند اینکه در دوران کرونا، مشکل دیگری نیز اضافه و تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی کمتر شد، مردم تمایل دارند در این ایام با وسیله نقلیه شخصی تردد داشته باشند اما ظرفیت حمل و نقل عمومی همان ایام پیش از شیوع کرونا است.
حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاک نیست
این مقام انتظامی بیان کرد: در کلان قضیه، گروه خودروسوار تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند؛ یکی از دلایل آن این است که حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاک نیست، اگر عدم ایمنی و پاک بودن آنها را به خاطر فرسودگیشان در نظر بگیریم اما ضعف آنها، عدم بههنگام بودن است، اکنون رامهای قطار شهری و اتوبوس به تعداد کافی وجود ندارد، در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس وجود ندارد، مردم باید مسافت زیادی را از منزل تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو به صورت پیاده طی کنند و به همین دلایل گرایش به حمل و نقل عمومی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد.
حمیدی متذکر شد: محصول این دو اتفاق یعنی عدم پاسخگویی کافی حمل و نقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها، منجر به بروز ترافیک شده است و این نگاه همیشه ما را اذیت میکند، در زمان هر اقدامی برای رفتن به سمت انسانمحوری مانند احداث پیادهرو یا پیست دوچرخه، نخستین مقاومت در خود پلیس وجود دارد، زیرا پلیس نیاز دارد که سطح راهش باز باشد تا ترافیک را عبور دهد، سطح راه آن گسترده باشد تا ترافیک را سریعتر عبور دهد، این نگاه مقطعی است و درمان نیست.
باید با توسعه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای زائد را از بین ببریم
رئیس پلیس راهور فاتب افزود: درمان این نگاه آن است که تقاضای سفر در شهرها با وسیلهنقلیه شخصی به حداقل رسیده و به حمل و نقل عمومی سوق پیدا کند، باید با توسعه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای زائد را از بین ببریم تا بتوانیم از فرصت به وجود آمده برای انسانمحور کردن شهر اقدام کنیم، به عنوان یک شهروند میگویم بسیاری از محلههای ما مانند هویت فرهنگی خود را از دست دادند به طور مثال بین محله اتابک، دهونک و نارمک فرقی مشاهده نمیشود و در تمام آنها تردد خودرو و موتورسیلکت وجود دارد زیرا ما فضا را به آنها دادیم یعنی از انسانمحور بودن فاصله گرفته است.
وی تأکید کرد: باید فضای بیشتری را به عابرپیاده بدهیم، باید عابر بتواند در پیادهروها راحت تردد کند، پیادهروها و خدمات خوبی حتی به آنها ارائه دهیم اما اکنون اینگونه نیست، عابرپیاده در بسیاری از مواقع ایمنی کافی را برای تردد از عرض خیابان ندارد.
جامعه نباید تاوان خودخواهی برخی رانندگان را بدهد
این مقام انتظامی متذکر شد: با نگاه موجود زندگی شهری در آینده غیر ممکن خواهد شد، راهش این است که ابتدا نگاه مدیران تغییر پیدا کند، نگاه مدیران برگرفته از تقاضاهای موجود در کف خیابان است، برخی افراد خودخواه هستند و علیرغم وجود وسایلنقلیه عمومی و امکان پیادهروی یا دوچرخهسواری در مسافتهای کوتاه، از وسیلهنقلیه شخصی استفاده میکنند، چرا این فرد نباید ساعتها در ترافیک بماند، این فرد باید خودخواهیاش را خودش جواب دهد، جامعه نباید تمام امکانات خود را بسیج کند که این فرد به خواسته خود برسد، این نوع افراد با ماندن در ترافیک ناراحتی خود را با پرخاش به دیگران یا بوقزدن پشت ترافیک بروز میدهند، باید به این نوع افراد گفت تردد، مخصوصاً در فواصل کوتاه باید با پای پیاده یا وسایلنقلیه عمومی طی شود.
حمیدی با بیان اینکه آلودگی هوا برگرفته از تفکر مذکور است، عنوان کرد: صدای کسی درنمیآید تا مجدداً به فصول وارونگی هوا میرسیم، آن موقع کنار هم جمع میشویم تا برای آلودگی هوا کاری کنیم، همه مسئولان و رسانهها آن وقت از آلودگی هوا میگویند تا مجدداً باد میوزد و با برطرف شدن آلودگی هوا، موضوع یادمان میرود، یعنی برنامهمحور پیش نرفتیم و برنامهها مبتنی بر دیدگاه انسانمحور نبوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در این اوضاع وقتی که شهر انضباط اجتماعی و ترافیکی درستی ندارد و این موارد مخدوش است، فکر میکنیم پلیس مقصر است و میگوییم چرا پلیس برخورد نمیکند، پلیس باید چه کند؟ مگر پلیس نمیتواند برای تمام مردم و رانندگان عامل و نفر بگذارد هرچند به لحاظ تصادفات و ترافیک به مدد استفاده از تکنولوژی، فرهنگسازیهای صورت گرفته، اصلاحات هندسی و توسعهها نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتر شده و قابل مقایسه با گذشته نیست اما با هدفمان فاصله داریم.
کشته شدن سالانه 600 نفر در تصادفات رانندگی تهران
این مقام انتظامی با بیان اینکه نرخ کاهش تصادفات در شهر تهران در یک دهه اخیر جزو بهترین نرخها است اما همچنان 600 نفر سالانه در تصادفات شهر تهران کشته میشوند، گفت: در شهر تهران با وجود تردد، خیابانها و تونلهای کمتر سالانه هزار و 300 تا هزار و 400 نفر بر اثر تصادفات کشته میشدند اما اکنون با سفرها و ترددهای بیشتر، کشتهها نصف شده است یعنی نشان میدهد حوزه ایمنی بهتر از گذشته است.
وی متذکر شد: حوزه ایمنی به تنهایی روی نمیدهد مگر انضباط بیشتری وجود داشته باشد، روی انضباط اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته و محصول این اقدامات، بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته است اما آیا به ایدهآل رسیدیم، خیر با آن فاصله داریم، زمانی به ایدهآل میرسیم که بگوییم شهرمان انسانمحور شده، هوای پاکی دارد، حمل و نقل عمومی خیلی خوبی دارد و نیازمندی تمام شهروندان را برطرف میکند، قطعاً در آن شرایط ضمن کاهش تصادفات، زندگی در این شهر بسیار بهتر و مناسبتر در جریان خواهد بود.
حمیدی به ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه ترافیک شرایط متفاوت است و به دلیل عدم بازگشایی مدارس، اتفاقات همه ساله برای ترافیک روی نداد، روز نخست مهر، به دلیل اعلام بازگشایی مدارس توسط دولت، پلیس و تمام سازمانها، طرحهای خود را به صورت منسجم اجرا کردند اما برای طرح مدارس، برنامه ما مبتنی بر اعلام وضعیت توسط ستاد ملی کرونا است.
کاهش 30 درصدی ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست مهر
رئیس پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: در شرایط غیرحضوری مدارس، ترافیک کمتری را شاهد هستیم و جریان پیک ترافیک تغییر کرده است، در صورت بازگشایی مدارس، هم ترافیک در صبحها تا 30 درصد و هم در ظهر و بعدازظهر افزایش پیدا میکنند اما در حال حاضر ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 30 درصدی داشته است البته نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.
این مقام انتظامی افزود: سالهای گذشته طرح ترافیک 13 ساعت (6:30 صبح تا 19:30) طول میکشید اما امسال به دلیل شرایط کرونایی تغییر پیدا کرده و پیک ترافیک نیز دچار دستخوش شده است، عملاً از ساعت 6 صبح تا 8:30 ترافیک شکل گرفته و به اوج میرسد، سپس کاهشی میشود، از ساعت 14 تا 16 ترافیک پرحجمتر شده و مجدداً از ساعت 16 تردد در معابر مخصوصاً هسته مرکزی افزایش پیدا میکند و باعث میشود از ساعت 16 تا حدود 21، ترددها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و در برخی از مقاطع سنگین میشود.
حمیدی بیان کرد: البته این در شرایطی است که کاملاً هوا خشک بوده و مشکل خاص جوی نداریم، اگر یک متغیر مانند بارش باران، برف یا لغزندگی به آن اضافه شود، ترافیک کاملاً برهم میریزد زیرا سطح شهر از نظر تردد در حالت عادی کاملاً اشباع شده است و در صورت بارش، به دلیل عدم سرویس بههنگام توسط حمل و نقل عمومی و تحرک کمتر تاکسی و اتوبوسها، مردم مجبور به استفاده از وسیلهنقلیه شخصی شده و بزرگراهها و هسته مرکزی شهر متراکم میشود.
وی با بیان اینکه با بارش برف و باران باید انتظار ترافیک طولانی را در سطح شهر داشته باشیم، گفت: برنامهریزی برای حضور کارمندان سر کار، غیرحضوری و شناور کردن ساعات کار و ارائه فرجه به آنها، عدم برگزاری برخی جلسات در آن ایام میتواند جزو راهبردها در ایام بارندگیها باشد البته مردم باید آماده باشد که این اتفاقات در نیمه دوم سال در تهران روی دهد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره غیبت تاکسی و اتوبوسها در شرایط بارندگی نیز تصریح کرد: با شروع بارندگی، به دلیل سنگین شدن ترافیک در هسته مرکزی شهر و معابر، رانندگان تاکسی و حتی مسافربرهای شخصی که با وسیلهنقلیه خود کسب و کار میکنند، غیرفعال میشوند، اگر بخواهند برای یک مسیر کوتاه ساعتها در مسیر باشند، هزینهکرد با درآمد آنها مطابقت نمیکند اما فعال بودن حمل و نقل عمومی در این مواقع باید الزاماتی داشته باشد، به طور مثال میتوان گفت در این ایام نرخها افزایش پیدا کند.
لزوم کنترل آنلاین و برخط تاکسیها
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: باید سیستم حمل و نقل و ترافیک آنلاین باشد یا خیر؟ اکنون تقریباً تاکسیها در تمام سطح شهر میتوانند تردد داشته باشند، مرکز کنترلی که به صورت آنلاین تمام تاکسیها را کنترل کند، وجود ندارد، هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً در حوزه تاکسی تقریباً سنتی اداره میشود، زمانی میتوانیم بگوییم فعال باشند که عملکرد آنها رصد شود و در این حوزه کار جدی صورت نگرفته است.
ارسال نظرات