16 فروردين 1399 - 15:00
گزارش

اینبار به بهانه کرونا؛ دور جدید فشارهای رژیم صهیونیستی بر حماس

رژیم صهیونیستی با بی اعتنایی به پیشنهاد های حماس نشان داده است سعی دارد با استفاده از شرایط سخت به وجود آمده برای نوارغزه از تمامی ابزارهای خود برای فشار بیشتر بر حماس استفاده کند
کد خبر : 5840

پایگاه رهنما:

 

یحیی السنوار، رئیس دفتر جنبش حماس در غزه، روز پنجشنبه، به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هشدار داد که اگر اوضاع مبتلایان به کرونا در نوار غزه بدتر شود، نفس ۶ میلیون صهیونیست را خواهند برید.

این اظهارات السنوار در واکنش به سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود که شرط ارائه کمک به نوار غزه برای مقابله با ویروس کرونا را بازگشت جنازه دو نظامی مفقود در این منطقه عنوان کرده است.

این درحالیست که بنا به گزارش وبگاه خبری شبکه المیادین، رئیس دفتر جبش حماس در غزه اعلام کرد که رایزنی‌ها درباره معامله اسرا از زمان آغاز بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است.

هم اکنون2 میلیون فلسطینی در نوار غزه به دلیل جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا خود را قرنطینه خانگی کرده‌اند و علاوه بر مواجه با ویروس کرونا با شرایط نامناسبی که به دلیل محاصره بودن برایشان بوجود آمده و به همین دلیل توان لازم برای مقابله با این ویروس را ندارند،مواجه هستند.

در حال حاضر نیمی از جمعیت نوار غزه زیر خط فقر هستند و خانوارهای زیادی نیز با دستمزدهای روزانه هزینه های زندگی شان را تامین می‌کنند که با توجه شرایط، ماندن در خانه از ترس مبتلا شدن به کرونا به معنای نبود درآمد برای این خانوارها خواهد بود.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه از 13 سال پیش، تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی وارد باریکه غزه نشده است،این منطقه با مشکلات شدیدی در زمینه ی درمان مواجه است و نوار غزه در مواجه با کرونا  تنها توانسته حدود 22 درصد از تخت های مراقبت ویژه را اختیار بیماران کرونایی قرار دهد و الباقی تخت ها پر هستند. این در حالیست که رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان محاصره غزه را ادامه می‌دهد و از مسئولیت‌های قانونی خود جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در نوار غزه و تجهیز بیمارستان‌های آن به دستگاه‌هایی مجهز جهت مواجه با کرونا، شانه خالی می‌کند.

اگر چه حماس تاکید کرده است که در مقابل آزادی اسرای سالخورده و بیماران در سایه بحران ویروس کرونا به عنوان یک اقدام انسان‌دوستانه، می‌تواند در ارتباط با موضوع اسرای صهیونیستی امتیازاتی جزئی بدهد،اما تاکنون رژیم صهیونیستی با بی اعتنایی به پیشنهاد های حماس نشان داده است سعی دارد با استفاده از شرایط سخت به وجود آمده برای نوارغزه از تمامی ابزارهای خود برای فشار بیشتر بر حماس استفاده کند.

به گفته محمود عباس،رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین،در حال حاضر حدود شش هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی هستند که با شیوع ویروس کرونا و همچنین سیاست‌های متجاوزانه این رژیم بیشتر از قبل در معرض خطر قرار دارند.

اگر چه حماس هم اکنون در حال تلاش برای جلب کمک های کشورهای منطقه و سازمان ملل برای بهبود اوضاع در نوار غزه است و تماس های حماس با مصر،ترکیه و قطر نیز در همین راستا ارزیابی می شود اما به نظر می رسد با کارشکنی های گسترده ی رژیم صهیونیستی این تلاشها عقیم بماند.

رژیم صهیونیستی پیش از این نشان داده است که با اتخاذ سیاست های غیرانسانی در قبال نوار غزه سعی دارد این منطقه را به منطقه ای غیر قابل سکونت تبدیل کرده و در این راستا از هیچ تلاشی نیز دریغ نکرده است، محاصره غزه و آغاز سه جنگ ویران‌گر علیه این باریکه باعث به وجود آمدن شرایط بسیار سختی برای مردم این منطقه شده است و با توجه به کمبود امکانات درمانی در غزه به سبب محاصره ی طولانی مدت هم اکنون این منطقه با مواجه با ویروس کرونا دچار شرایط سخت تری نیز شده است.

خطر آشکار تداوم محاصره غزه در فراگیری کرونا در این باریکه و ناتوانی در درمان بیماران از چشم ناظران بین المللی نیز دور نمادنه است به صورتی که نشریه nation چاپ آمریکا در این باره می نویسد: اکنون که ویروس کرونا توانسته از مراکز ایست و بازرسی اسرائیل به داخل غزه نفوذ کند، کاملا آشکار است که نمی توان مصایب محاصره غزه را با مشکلات ناشی از قرنطینه مردم در کشورهای کرونا زده مقایسه کرد؛ به ویژه با توجه به آنکه حدود  2.5 میلیون نفر در غزه در محاصره هستند. مصایب مردم غزه از یک دلیلِ طبیعی ناشی نمی شود. بلکه به خاطر محاصره ای نظامی است که ارتش اسرائیل علیه مردم اعمال کرده، آن هم با استفاده از اوضاع بحرانی در سه مقوله که برای مقابله با شیوع کرونا حیاتی است: خدمات بهداشتی، عوامل اجتماعی در امور سلامت و جداسازی اجتماعی.


"نیو گوردون" نویسنده این مقاله، با اشاره به نقش تجهیزات آزمایش کرونا برای مقابله با آن می نویسد کارشناسان تاکید می کنند که وجود این وسایل برای نجات جان انسان ها ضروری است، مثلا کره جنولی را با ایتالیا و اسپانیا مقایسه کنید. در صورتی که در غزه تجهیزات آزمایش کرونا بسیار اندک  است (حدود 200 دستگاه) در حالی که به گزارش "پزشکان طرفدار حقوق بشر" ، از 23 مارچ تاکنون فقط 99 نفر در غزه آزمایش کرونا انجام داده اند.

بر اساس آمار اعلامی این گزارش غزه حدود 30 بیمارستان و مراکز درمانی دارد، که قادرند برای هر هزار نفر 1.3 تخت فراهم کنند. در صورتی که این رقم در اسرائیل دو برابر است، یعنی 3.3 تخت برای هر هزار بیمار. 

این نشریه آمریکایی به وضعیت خطرناک اردوگاه های پناهندگان فلسطینی می پردازد که اگر مورد غفلت سازمان بین المللی قرار گیرند همانند بمب ساعتی مستعد شیوع کرونا و مرگ و میر فاجعه بار خواهد بود. علی رغم اینکه تاکید می شود قرنطینه موثرترین شیوه برای جلوگیری از شیوع  یک بیماری است اما نویسنده می پرسد چگونه می توان 113 هزار و 990 آواره فلسطینی را که در مساحت 0.54 مایل مربعی در  در اردوگاه جبالیا به سر می برند، از هم جدا کرد؟ در اردگاه "الشاطی" تراکم جمعیت بدتر است: 85 هزار و 628 آواره در منطقه ای به وسعت 0.2  مایل مربع زندگی می کنند. این اردوگاه فقط یک مرکز بهداشتی دارد و تنها یک مرکز توزیع غذا به تمام این جمعیت خدمات ارائه می کند.

در واقع با توجه به اینکه ساکنین غزه هیچ فضایی برای جداسازی اجتماعی که کارشناسان بهداشت عمومی توصیه می کنند، در اختیار ندارند برای جلوگیری از بروز فاجعه جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را وادار سازد که از تداوم محاصره و جلوگیری از رسیدن کمک های بشردوستانه بهداشتی، پزشکی و ... به غزه دست بردارد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات