پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 ارديبهشت 1397 - 10:01

کالای وطنی؛ سلاح اقتصادی

دشمن پشت دروازه‌های کشور کمین کرده است؛ شاید با خواندن این عبارت، ذهن‌ها به سمت یک جنگ نظامی سوق پیدا کند ولی واقعیت امر این است که طمع و «خباثت» دولت‌های استکباری برای تحمیل فشار‌های مختلف به مردم ایران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها تحریم اقتصادی یا به تعبیر بهتر «جنگ اقتصادی» است
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 551

پایگاه رهنما :

دشمن پشت دروازه‌های کشور کمین کرده است؛ شاید با خواندن این عبارت، ذهن‌ها به سمت یک جنگ نظامی سوق پیدا کند ولی واقعیت امر این است که طمع و «خباثت» دولت‌های استکباری برای تحمیل فشار‌های مختلف به مردم ایران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها تحریم اقتصادی یا به تعبیر بهتر «جنگ اقتصادی» است. این روش عملاً پس از پیروزی انقلاب در دستور کار این کشور‌ها قرار گرفت و در سال‌های اخیر شدت بیشتری یافت. توافق برجام نیز آنگونه که انتظار می‌رفت پرده کینه‌توزی و عداوت‌ها را از صورت دشمن کنار نزد؛ فقط بر دامنه بهانه‌های طرف مقابل افزود تا با گستاخی در مورد قدرت موشکی و حضور منطقی و مبتنی بر محاسبات ایران در منطقه، اظهارنظر کند و آن را دستاویزی برای تنگ‌کردن حلقه تحریم قرار دهد.

از این منظر، روشن می‌شود که در جهان امروز، قدرت اقتصادی هر کشور، وزن و اعتبار آن کشور در صحنه جهانی را تعیین می‌کند. به همین علت «جنگ ترکیبی» برای کسب قدرت یا از میدان به درکردن میان کشور‌ها وجود دارد. ایران عزیز به دلیل موقعیت راهبردی، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خود، همواره کانون توجه قدرت‌های جهانی بوده است. ایران با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی فراوان نسبت به دیگر بازیگران منطقه ای، توانایی تبدیل‌شدن به قطب اقتصادی منطقه را دارد. به دلیل همین ظرفیت و جایگاه است که دشمن برای ضربه‌زدن به ملت و نظام اسلامی از یک دریچه آسیب‌پذیر به نام اقتصاد وارد شده است؛ دست اندازی‌های دشمن که قبلاً ذیل «فشار» و «تحریم» تعریف می‌شد، حالا رنگ باخته و با شمایل «جنگ اقتصادی» امریکا و غرب علیه ایران ظاهر شده که در شرایط کنونی نه به عنوان یک تاکتیک، بلکه به عنوان یک راهبرد دائمی است.

با این وصف، با داشتن نقشه راهی به نام اقتصاد مقاومتی در دریای متلاطم اقتصادی، از سالم رسیدن به ساحل «اقتصاد امن» و گم‌نکردن مسیر صحیح، اطمینان حاصل می‌شود، بنابراین مهم‌ترین اصل به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید در داخل کشور است؛ زیرا تا زمانی که کالای ایرانی تقویت نشود، در بازار‌های جهانی حرفی برای گفتن نداریم. حمایت از کالای ایرانی از سوی تولیدکننده و مصرف‌کننده، به معنای شکوفایی هزاران استعداد ارزشمند ملی و کاهش وابستگی‌های تهدیدزا در حوزه‌های راهبردی و حیاتی است که یکی از این حوزه‌های تهدیدزا درآمد‌های نفتی است. در یک کلام رونق گرفتن تولید ایرانی توانایی برافراشتن پرچم عزت اقتصادی و رتق و فتق بسیاری از معضلات اجتماعی را دارد؛ برای مثال رفع بیکاری به عنوان یک اَبر چالش، از مسیر تولید کالای ایرانی و حمایت از آن به صورت جدی و متعصبانه می‌گذرد.

از همین رو می‌توان با قاطعیت گفت که چالش‌های پیش‌روی ایران انقلابی در آینده «اقتصاد محور» خواهند بود. اما چاره همان تدبیری است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بار‌ها بر آن تأکید کرده‌اند؛ الگوی بومی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی برای مردم و مسئولان یادآوری شده است. ملت ایران با اتکا به فضل خدا و توان داخلی، اقتصاد ایران را در جایگاه واقعی و سزاوار خود، خواهند دید. ان‌شاءالله

ارسال نظرات