جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 اسفند 1398 - 14:26
گزارش مهم‌ترین موضوعات فضای مجازی در یک هفته اخیر

چالش لبخند؛ نسخه درمانی کاربران مجازی

در روز‌های گذشته رسانه‌های معاند و بسیاری از افراد سودجو قصد داشتند آمار‌های وزارت بهداشت و اخبار رسانه ملی را زیر سؤال ببرند و با ترویج شایعات و فیک نیوز‌ها در فضای مجازی، به اطلاع‌رسانی واحد و رسمی در شرایط بحران ضربه بزنند.
کد خبر : 5466

پایگاه رهنما:

 اتهاماتی که دیگر نخ‌نما شده است
در روز‌های گذشته رسانه‌های معاند و بسیاری از افراد سودجو قصد داشتند آمار‌های وزارت بهداشت و اخبار رسانه ملی را زیر سؤال ببرند و با ترویج شایعات و فیک نیوز‌ها در فضای مجازی، به اطلاع‌رسانی واحد و رسمی در شرایط بحران ضربه بزنند. با آنکه نتیجه این کار چیزی جز افزایش فشار روانی برای مردم و تشویش افکار عمومی نبود، این افراد به‌صورت سازمان‌دهی شده این اقدام را پیش می‌بردند و با حمایت همه‌جانبه دستگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن سعی در جهت هرچه باورپذیرتر کردن آن تلاش می‌کردند؛ اما برخلاف تصورشان، عموم مردم و بسیاری از کاربران فضای مجازی با عدم استقبال از این خط رسانه‌ای، سعی کردند در این شرایط ذهنشان ر. ا. از آسیب‌های روانی عده‌ای سودجو در امان نگه‌دارند و به نسبت گذشته این بار، کمتر کسی برای بازنشر این‌گونه اخبار از خود تمایل نشان می‌داد؛ اما این اقدامات منفی از سوی گروه خاص تا جایی ادامه پیدا کرد که درنهایت «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته ادعای «پنهان‌کاری» ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا جدید (کووید-۱۹) را رد کرد. آدانوم در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، در پاسخ به سؤال مجری در مورد ادعای مخفی کردن آمار واقعی ابتلا به کرونا در ایران، گفت: «من بدون داشتن دلیل یا مدرک، به هیچ کشوری اتهام نمی‌زنم.» وی افزود: «بله، گزارش‌هایی در رسانه‌ها وجود دارد، درست است، اما می‌دانید که سازمان بهداشت جهانی یک سازمان فنی است و ما باید صرفاً مستندات را گزارش کنیم، ما نمی‌توانیم صرفاً آن چیزی را بگوییم که یک روزنامه‌نگار می‌گوید.». این اقدام دشمنان ایران در حالی است که بسیاری از کشورها، آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر خودشان را تا حد امکان از مردم پنهان می‌کنند و اجازه هیچ‌گونه دخالتی به رسانه‌ها نمی‌دهند؛ اما در ایران، وزارت بهداشت به‌صورت روزانه با برگزاری نشست خبری، آمار مبتلایان، فوت‌شده‌ها و بهبودیافته‌ها را اعلام می‌کند و وزیر بهداشت از ابتدای ورود این بیماری به کشور تعهد داد که هیچ خبری از مبتلایان و مرگ‌ومیر را از کسی پنهان نخواهد کرد.

چالش لبخند؛ نسخه درمانی کاربران مجازی
در این روز‌ها که مردم در شرایط نسبتاً سختی قرارگرفته‌اند و برخی رسانه‌ها نیز در رقابت برای انتشار اخبار منفی، ذهن مردم را بمباران می‌کنند، برخی هم‌وطنانمان درحرکتی خودجوش چالشی را با عنوان چالش لبخند در صفحات اجتماعی خود به راه انداختند تا به این وسیله بتوانند تا حد ممکن از بار نگرانی و اضطراب‌ها کم کنند و شعف و شادی را دوباره به جامعه و خانواده‌ها برگردانند، چراکه استرس خود به‌تن‌هایی سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند و افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد. چالش لبخند که دقیقاً با همین هشتگ داغ شده؛ به این شکل است که افراد یک عکسِ با لبخند از خود را در صفحات توئیتر یا اینستاگرامشان منتشر کرده و چند نفر را به‌دلخواه انتخاب و از آن‌ها دعوت می‌کنند تا در این پویش شرکت کنند. این زنجیره همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا مگر لبخند حریف کرونا شود؛ لذا کاربران گالری گوشی‌های خود را ورق زده و به دنبال زیباترین لبخند خود در دل خاطراتشان می‌گردند و آن را به نمایش گذاشته و این چالش را ادامه می‌دهند. نکته جالب‌توجه اینجاست که در میان انبوه پست‌های توئیت شده، بیشتر کاربران تصویر لبخند دل‌نشین سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی را برای چالش لبخند انتخاب کردند و به آن عنوان زیباترین لبخند را دادند. ناگفته نماند که عده‌ای نیز تصاویر زیبایی از لبخند رهبر معظم انقلاب و شهدا را در صفحات شخصی خود به اشتراک گذاشتند.

به نام کرونا برای کسی غش نکنید!
درحالی‌که این روز‌ها شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی هستیم که نشان می‌دهد مردم به علت «ابتلا به کرونا» در ‏خیابان‌ها غش می‌کنند، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ارتباط این افراد با کرونا را رد کرده و معتقد است غش کردن بر ‏اثر ویروس کرونا امری غیرعادی است. سایت انتخاب دراین‌باره بررسی کرده است که وب‌سایت اسنوپس یک وب‌سایت بررسی حقایق است. برخی کاربران این ‏وب‌سایت را به‌عنوان «مرجع خوبی برای مرتب کردن حقایق و شایعات» در اینترنت توصیف کرده‌اند. این وبگاه به‌عنوان ‏منبعی برای اعتبارسنجی و از بین بردن شایعات در نظر گرفته می‌شود. این وبگاه به بررسی این موضوع پرداخته است ‏که ماجرای غش کردن مبتلایان به کرونا دقیقاً چیست. در این بررسی می‌خوانیم: در ژانویه سال ۲۰۲۰، فیلم‌هایی در ‏فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهند عده‌ای در خیابان‌های شهر‌های چین غش می‌کنند. این ویدئو‌ها که گاهی تا ‏‏۱ الی ۲ میلیون نیز بازدیدکننده داشتند، با هشتگ ویروس کرونا پخش شدند. از محتوای این فیلم‌ها این‌گونه استنباط می‌شد که مردم در اثر فشار ویروس کرونا تسلیم‌شده و غش می‌کنند. این فیلم‌ها توسط تعدادی از نشریات رسمی مانند ‏روزنامه دیلی میل و سان نیز منتشر شده است، اما اطلاعات زیادی وجود ندارد که تأیید کند این افراد واقعاً به علت ابتلا به ‏کرونا غش می‌کنند یا دلایلی دیگر وجود دارد. درواقع در حال حاضر، این فیلم‌ها به‌طور قطعی با ویروس کرونای جدید ‏مرتبط نشده‌اند. سازمان بهداشت جهانی دراین‌باره گفته که «سقوط ناگهانی» نسبت داده شده به کرونا غیرعادی است. وقتی فیلم‌های پربازدیدی که حاوی صحنه غش ‏کردن بیماران است را بررسی می‌کنیم، یکی از اولین کار‌هایی که انجام می‌دهیم این است که تصاویر را بر اساس منبع ‏آن ردیابی کنیم. اگر دریابیم که این ویدئو قبل از رویدادی که بررسی می‌کنیم (قبل از شیوع کرونا) تصویربرداری شده ‏است، می‌توانیم تشخیص دهیم که این فیلم با اهدافی مثل بازدید گرفتن یا شایعه‌پراکنی مورداستفاده قرار گرفته است. در ایران نیز طی هفته‌های اخیر عده‌ای جهت تشویش اذهان عمومی و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم با سناریونویسی و صحنه‌سازی مانند غش کردن یا بی‌هوش شدن افراد به علت ویروس کرونا در فضا‌های عمومی و سپس فیلم‌برداری و تقطیع و انتشار آن در فضای مجازی نیت به ایجاد جنگ روانی و فضای رعب و وحشت بین شما عزیزان دارند. بهتر است مردم در این شرایط اخبار را تنها از منابع موثق پیگیری کنند و در صورت مشاهده این‌گونه اشخاص در حال فیلم‌برداری، اقدام آن‌ها را به مراجع قانونی گزارش کنند.

ارسال نظرات