جمعه ؛ 30 شهريور 1403
13 بهمن 1398 - 09:43
گزارش رهنما از رونمایی یک طرح خائنانه

معامله قرن؛ بشکه باروتی که آمریکا روشن کرد

ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که دو سال پیش، از طرح خود برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در خاورمیانه سخن گفته بود، چهارشنبه گذشته بالاخره از طرح معامله قرن خود که نزدیک به یک سال است هر روز وعده رونمایی و اجرایی کردن آن را می‌داد، در کنار نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و داماد یهودی خود «جرد کوشنر» طراح اصلی این خیانت قرن طرح مذکور را در کاخ سفید رونمایی کرد.
کد خبر : 5058

پایگاه رهنما :

ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که دو سال پیش، از طرح خود برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در خاورمیانه سخن گفته بود، چهارشنبه گذشته بالاخره از طرح معامله قرن خود که نزدیک به یک سال است هر روز وعده رونمایی و اجرایی کردن آن را می‌داد، در کنار نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و داماد یهودی خود «جرد کوشنر» طراح اصلی این خیانت قرن طرح مذکور را در کاخ سفید رونمایی کرد. در همان ساعات اولیه اعلام خبر، سیل اعتراض‌ها و واکنش‌ها روانه کاخ سفید شد. تفاوتی نمی‌کرد به‌جز مشتی شیوخ خائن عرب خلیج‌فارس همچون رژیم آل سعود و آل خلیفه امارات همه یکپارچه به اعتراض برخاستند. حتی جریان منتسب به سعد حریری لبنان و شخص حریری و سازمان عفو بین‌الملل این طرح خائنانه را، تضییع حقوق فلسطینیان دانسته و در مقابل آن موضع گرفتند. طرح معامله قرن در حالی رونمایی شد که این اقدام، درست در مقطع جلسه محاکمه ترامپ در سنا به اتهام سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر کنگره صورت گرفت؛ اما مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با طرح معامله قرن ترامپ وجود دارد، موارد زیر است:
۱- در طرح موسوم به «معامله قرن» که مثلاً برای پایان دادن به منازعه اعراب و اسرائیل طراحی شده است.
مسئله قدس قبل از آغاز هرگونه مذاکره سیاسی و عملی، از میان موضوعات مربوط به فلسطین حذف و به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی رسمیت می‌یابد. ازاین‌رو حضور رژیم جعلی اسرائیل در قدس شرقی، دیگر اشغالگری محسوب نمی‌گردد. همچنین شهرک‌های یهودی‌نشینی که اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ احداث کرده نیز قانونی می‌گردد. این طرح، بازگشت شش میلیون آواره فلسطینی به کشورشان را منتفی و برای همیشه لغو خواهد کرد. هرچند برای گذر از این مرحله، در طرح آورده شده باشدکه پس از تشکیل دولت فلسطینی این دولت فلسطین است که می‌تواند درباره آوارگان خارج از سرزمین فلسطین تصمیم‌گیری کند. در طرح مذکور شبه دولت فلسطین (بدون داشتن مرز و ارتش) با مرکزیت روستای «ابو دیس» تشکیل می‌شود. در همین راستا مقاومت اسلامی فلسطین نیز می‌بایست خلع سلاح گردد. در کنار موارد ذکر شده، برخی از سردمداران رژیم صهیونیستی معتقدند باید صحرای نقب در سینا، وطن جایگزین فلسطینی‌ها شود. این مهم می‌تواند مقدمه‌ای باشد که اسرائیل نیمی از کرانه باختری و بخش زیادی از دره‌ی حاصلخیز اردن (۳۰ ٪ ۰ از کرانه باختری) و حتی جولان اشغالی را نیز ضمیمه سرزمین‌های اشغالی کند.
۲- رونمایی و عملی شدن طرح «معامله قرن» به‌مثابه یک رویداد بسیار مهم، بر روند‌های محیط داخلی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تاثیر گذار خواهد بود و عملاً روند‌های ضدآمریکایی پس از شهادت سردارسلیمانی را تشدید ساخته و با موج ضد اسرائیلی ترکیب می‌نماید. این رویداد وحشتناک برای جهان اسلام، می‌تواند منشأ دیگری در تحولات منطقه، به‌ویژه در حوزه‌ی مقاومت و بیداری اسلامی و همچنین تسریع روند اخراج آمریکا از منطقه گردد.
۳- واشنگتن در حالی مدعی است قصد سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها را دارد که هیچ فلسطینی تاکنون در مراسم پیش‌نمایش این طرح آمریکایی در کاخ سفید حضور پیدا نکرده است. شاید از همین منظر باشد که محمود عباس و تشکیلات خودگردان که تاکنون نسبت به دیگر گروه‌های فلسطینی، همراه‌ترین فرد و تشکیلات با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد صلح در فلسطین اشغالی بوده‌اند، از مخالفین طرح مذکور بوده و روز سه‌شنبه گذشته هم رسماً اعلام کرد در روز‌های اخیر به تماس‌های مکرر ترامپ پاسخ نداده است و پذیرفتن چنین طرحی که هیچ مقام فلسطینی از فتح گرفته تا حماس و جهاد اسلامی در آن مشارکت نداشته، برای گروه‌های فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین، ننگ است.
۴- این طرح خائنانه پیشنهاد ایجاد یک مرز جدید بین فلسطین اشغالی و کرانه باختری را مطرح می‌کند تا شهرک‌های بزرگ صهیونیست‌نشین به اسرائیل ملحق شود و درعین‌حال رژیم صهیونیستی به‌نوعی همچنان بر سرزمین‌های اشغال‌شده در سال ۱۹۶۷ و بعدازآن، کنترل امنیتی داشته باشد. از همین رو بود که برخی منابع خبری اعلام کردند که این طرح خودمختاری محدود به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس را می‌دهد و درصورتی‌که رهبری فلسطینیان، اقدامات سیاسی جدیدی را اتخاذ کند و از خشونت خودداری کند و گام‌های دیگری را در مذاکرات با اسرائیل بردارد، این خودمختاری در یک جدول زمانی سه‌ساله افزایش می‌یابد. این یعنی یک وعده توخالی دیگر که در طول این سال‌ها پس از کنفرانس اسلو و توافقات انجام‌شده رژیم صهیونیستی با دولت خودگردان فلسطین، همواره فلسطینیان با آن مواجه و تاکنون سرکار بوده‌اند. تازه برفرض محال این اتفاق، یعنی حاکمیت مشروط با پذیرش و اجرای معامله قرن برای فلسطینیان هم بیفتد این با آن هدف طولانی‌مدتی که فلسطینی‌ها دنبال می‌کنند، بسیار فاصله دارد.
آمریکایی‌ها با اجرای این طرح ننگین، منطقه را به یک بشکه باروت تبدیل خواهند کرد و ازاین‌پس هیچ صهیونیستی روی آرامش را به خود نخواهد دید و طبیعی است که در چنین شرایطی، طراح این طرح همچون ذینفع آن در تیررس نیرو‌های جبهه مقاومت قرار خواهند داشت.
۵- از طرف دیگر، وقتی توضیحات بسیار بسته کوشنر داماد ترامپ که طراح و مجری طرح معامله قرن است را می‌بینیم، تازه می‌فهمیم این طرح ضرورتاً اوضاع را این‌گونه ارزیابی کرده که جایگاه چانه‌زنی فلسطینیان بسیار ضعیف باشد و اوضاع برای آن‌ها در حال بدتر شدن پیش برود؛ بنابراین، در حقیقت طرح معامله قرن از رهبران فلسطینی می‌خواهد به‌جای آنکه شاهد از دست دادن همه‌چیز خود باشند، به همان اندک چیزی که به دست می‌آورند، قانع باشند؛ یعنی آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در این طرح، ملت فلسطین را به مرگ گرفته تا به تب راضی شوند.
۶- طرح معامله قرن در حالی رونمایی شد که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی از ترس واکنش فلسطینیان و گروه‌های اسلامی در جهان اسلام در آماده‌باش صد در صد قرارگرفته‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی در آستانه رونمایی از معامله قرن به حالت آماده‌باش درآمده و ناوگروه آمریکایی «یو‌اس‌اس باتان» هم با ۲ هزار و ۴۰۰ تفنگدار دریایی ارتش آمریکا در خاورمیانه مستقر شد تا با هرگونه درگیری احتمالی و تنش بعد از رونمایی از معامله قرن مقابله کنند. این در حالی است اگر این طرح به نفع فلسطینیان و برای رسیدن به خواسته آن‌ها طراحی شده است چرا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، نگران واکنش منفی گروه‌های فلسطینی، ملت فلسطین و خشم جهان اسلام هستند.
۷- عبدالله دوم پادشاه اردن تأکید کرده که قطعاً مخالف طرح معامله قرن پیشنهادی ترامپ است. این در حالی است که پیش‌تر روزنامه ایندیپندنت از آمادگی اردن برای پذیرش معامله قرن خبر داده بود. مخالفت پادشاه اردن ازآن‌رو است که با اجرای این طرح، قرار است بخشی از سرزمین اردن یا به تعبیر دیگر، منطقه رود اردن در اختیار فلسطینیان قرار گیرد. این یعنی اردن باید بار اخراج فلسطینیان از سرزمینشان که ۷۰ سال است آواره شده‌اند را بپردازد.
۸-، اما آنچه از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی و مسلم است، این است که آمریکایی‌ها با اجرای این طرح ننگین، منطقه را به یک بشکه باروت تبدیل خواهند کرد و ازاین‌پس هیچ صهیونیستی روی آرامش را به خود نخواهد دید و طبیعی است که در چنین شرایطی، طراح این طرح همچون ذینفع آن در تیررس نیرو‌های جبهه مقاومت قرار خواهند داشت.

ارسال نظرات